wim V8 schreef: ↑04 sep 2024 10:16Zie ik op je eerste zuiger, waar je de brommer mee kocht, een paar flinke tikken van de uitlaatklep?
Mijn gedachte: het is niet bij jou gebeurt? De vorige eigenaar heeft de zuiger even flink een klep laten koppen,
dus kromme klep(pen), vlug een ander kopje monteren en verkopen met eventueel schade aan drijfstang, krukas,
noem maar op waardoor jij steeds warmloper kreeg. Gr. Wim.
Bedankt voor het meedenken Wim.
Zal ik er voor de zekerheid nog een foto van gaan maken om er naar te kijken?
Eén ding weet ik zeker, het liep warm/vast terwijl ik het nog nooit uit elkaar had gehaald. En het had toch een tijdje behoorlijk goed gelopen, Zeker ook met de CDI ontsteking.
Ik vraag me dan bijvoorbeeld af: Kan die nokkenastiming op de een of andere manier verlopen? Dat de ketting een tandje verder schiet of zo? Maar tandwielen van de distributie waren allemaal in redelijke staat, dus dat is onwaarschijnlijk.
Met de volgende cilinder, en tevens een andere cilinderkop, kreeg ik direct weer de vastlopers. Daarom begon ik ook de krukas te wantrouwen, hoewel die bij de inspectie nog prima aanvoelde en er goed uitzag. Er zit inmiddels voor de zekerheid een andere krukas in. Dit blokje heeft nu een fortuin gekost, maar dat maakt me niet uit als het goed komt.
Toch maar een nieuwe zuiger besteld (0,25 overmaat zoals op de zuigerveren staat) en er komt ook nog een NOS originele cilinderkop aan. Plus nieuwe klepjes en zo. Dus heel veel delen van het blok zijn nu/straks nieuw.
De oliepomp, die met de 300% opbrengst, die heeft een beetje een zwaar draaiend punt. Ik heb daar bij de leverancier een ticket voor aangemaakt want ik wil op dat gebied gewoon dat alles goed is.