Misschien een hele domme vraag, maar mij is eens verteld dat domme vragen niet bestaan
Hoe plaats ik het beste het vliegwiel van mijn CB50 terug? Leg ik de spie in het vliegwiel, of op de krukas en hoe druk ik 'm er vervolgens overheen? Ik zal vast iets fout doen, want ik heb de juiste spietjes, maar hij blijft bij het plaatsen niet echt in takt...
Nou, nieuwe spietjes binnen en ik krijg het vliegwiel er met geen mogelijkheid goed overheen. Spie schuift telkens op... Zelfs al wat gevijld, maar zonder succes. Het lijkt voor m'n gevoel net alsof het mechanisme van de begrenzer te dun is om er goed overheen te komen, daar zit immers geen gleuf in...
Fout vliegwiel?
De spiebaan in het vliegwiel moet exact even breed zijn als die in de as.
Ligt de spie te hoog in de as? Meet hoeveel hij uitsteekt uit de as. Meet de diepte van de spiebaan in het vliegwiel.
Vijl hem lager als dit nodig is.
Een vliegwiel zit ook gewoon vast zonder spie hoor.
Mits de coniciteit overeenkomt.
Dit voel je vaak al doordat het vliegwiel al bijna direct vastzit als je hem er los overheen zet.
Zonder gewiebel zit ie dan eigenlijk al goed.
Moer er op, aandraaien klaar.
Alles uiteraard op eigen risico.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Nee, vliegwiel heeft er met de spie van de vorige eigenaar goed opgezeten. Enige wat ik me dan kan voorstellen is dat hij toch iets te hoog is. Ik blijf alleen het gevoel hebben dat het mechanisme van de begrenzer 'm opschuift.
Voor je iets doet, past de spie wel in de sleuf van je vliegwiel?
Alles even goed schoon maken en een drupje locktite, is dat een optie? Werkt natuurlijk alleen als het past natuurlijk.
Spie paste niet helemaal lekker inderdaad. Na wat vijl werk ging het allemaal een stuk beter en hij zit er op! Heb 'm er nog wel een keer af gehad en weer erop gezet, omdat ik bang was dat hij toch iets was verschoven, reden: hij liep wat plofferig en trok slecht, even later trok hij helemaal niet meer en viel bij beetje gas open uit.
2e keer ging alles een stuk beter, had wel het gevoel dat hij wat los moest komen, maar ja, stond ook al tijdje in de kou onder een zeil natuurlijk.
Wat wel gek is: ik krijg 'm niet aangekickt, moet 'm aanlopen in de 2. Hij hield in de 2 als ik het gas goed open gooide wel wat in, maar leek na een tijdje beter te worden. Koude motor sloeg ook vrij snel af zonder gas bij.
Kortom, nog niet helemaal 100% naar wens. Iemand een idee?
Edit: en oh ja, m'n voorlichtje knapt steeds. Achter gaat prima en heb er netjes een accu in... Wat is wijsheid?