AC-spanning blok
-
MonkeyCruzer
- Frequent 4T-MSB visitor
AC-spanning blok
Beste forumleden,
Ik zit al maanden met het probleem dat ik i.p.v 12-14V DC maar 6-7V DC toe krijg op mijn lichten, tellers en laadcircuit van de batterij. Ik heb alle elektriciteit vernieuwd (kabelboom, stuurbediening, enz..) en ook vele gelijkrichters getest (waren wel bij die van scooters kwamen). Nu begin ik te denken dat het aan mijn ontsteking ligt. Wat moet zo'n gelijkrichter van AC-spanning toe krijgen om dit om te zetten naar 12V? Ik hoor het graag. Groetjes!
Ik zit al maanden met het probleem dat ik i.p.v 12-14V DC maar 6-7V DC toe krijg op mijn lichten, tellers en laadcircuit van de batterij. Ik heb alle elektriciteit vernieuwd (kabelboom, stuurbediening, enz..) en ook vele gelijkrichters getest (waren wel bij die van scooters kwamen). Nu begin ik te denken dat het aan mijn ontsteking ligt. Wat moet zo'n gelijkrichter van AC-spanning toe krijgen om dit om te zetten naar 12V? Ik hoor het graag. Groetjes!
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Re: AC-spanning blok
Als er 6 volt uit je blok komt heb je gewoon een 6volt ontsteking, niks raars.
Of was ie zn hele leven wel 12v en heb je hebt zonder gesleutel opeens 6volt?
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
-
MonkeyCruzer
Wel, ik heb in de zomer een jinncheng singa gekocht met een semi 3 bakje van 2004 (12V). Bij de Singa zaten nog wat onderdelen waaronder takegawa dn tellers die ik natuurlijk graag wou aansluiten. De singa was in mindere staat dus de kabelboom natuurlijk ook, ik kreeg toen 6-8V op mijn lampen enz. waardoor de tellers niet werkte. Ik dacht dat het aan mijn kabelboom lag omdat er ook veel in geknipt was dus nieuwe kabelboom, batterij en stuurbediening gekocht. Ik had alles aangesloten en toen ja netjes 12V (ook zonder dat de batterij er aan zat natuurlijk). De dag erna reed ik naar school toen ineens mijn tellers weg vielen. Opnieuw gemeten en kreeg weer maar 6-8V. Dan naar een nabij gelegen brommer/scooter shop geweest waar we allemaal verschillende gelijkrichters getest hebben maar jammer zonder resultaat. Ik heb dus wel momenten gehad dat hij mooi 12V had. Heb al alles opnieuw aangesloten, meerdere keren zelfs maar zonder resultaat. Zit nog steeds met 6-8V.wim V8 schreef:Als er 6 volt uit je blok komt heb je gewoon een 6volt ontsteking, niks raars.
Gr. Wim.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Meet eens de draden het dichtst bij de ontsteking waar ze uit je motorblok komen. (alle stekkers los)
Is de spanningsregelaar in één met de gelijkrichter of is die apart? Anders die even testen/uitwisselen.
Gr. Wim.
Is de spanningsregelaar in één met de gelijkrichter of is die apart? Anders die even testen/uitwisselen.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Je lichten doen het niet op de accu, dus ik weet niet wat en waar je zit te meten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
MonkeyCruzer
Ik heb vorige maand op geel/wit en massa gemeten die rechtstreeks van het blok kwamen en toen kreeg ik iets van een 36V AC. Wat de gelijkrichter/spanningsregelaar betreft heb ik gewoon 1 grijze bakje onder mijn zadel. Zal alle 2 in één zijn denk ik, nog nooit gehoord dat ze apart zitten op een chinese brommer.wim V8 schreef:Meet eens de draden het dichtst bij de ontsteking waar ze uit je motorblok komen. (alle stekkers los)
Gr. Wim.
-
MonkeyCruzer
De oranje draad in de koplamp komt van de batterij en kan gebruikt worden voor het voorlicht.NIX schreef:Je lichten doen het niet op de accu, dus ik weet niet wat en waar je zit te meten.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Die niet gebruiken voor de koplamp, dat is een geschakelde plus. Komt rechtstreeks van de accu via het contactslot.
Dat is alleen voor neutraallampje, remlicht, knippers en toeter. De rest van je verlichting moet allemaal via je stuurbediening rechtstreeks van geel komen. Electronische tellers komen wel aan oranje te hangen de tellerverlichting zelf, indien gloeilamp, weer niet.
Als je een 30watt lampje in je koplamp hebt is heeel snel je accu leeg. (Indien te leeg zelfs binnen de kortste keren naar de eeuwige jachtvelden. Je ontsteking is eerder een druppellader als echte laadstroom, zeker als het blokje stationair draait.)
Dat is alleen voor neutraallampje, remlicht, knippers en toeter. De rest van je verlichting moet allemaal via je stuurbediening rechtstreeks van geel komen. Electronische tellers komen wel aan oranje te hangen de tellerverlichting zelf, indien gloeilamp, weer niet.
Als je een 30watt lampje in je koplamp hebt is heeel snel je accu leeg. (Indien te leeg zelfs binnen de kortste keren naar de eeuwige jachtvelden. Je ontsteking is eerder een druppellader als echte laadstroom, zeker als het blokje stationair draait.)
-
MonkeyCruzer
Bij vol gas krijg ik rond de 8 volt wat betekent dat mijn batterij ook maar oplaad tot max. 8 volt. Ik hoor toch gewoon 12-13 volt te krijgen en zeker als ik volgas geef?nielspbr schreef:Die niet gebruiken voor de koplamp, dat is een geschakelde plus. Komt rechtstreeks van de accu via het contactslot.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Zijn alle massa's 100% in orde?
Dus accu-frame.
Blok-frame.
Koplamp-frame.
enz.
Gr. Wim.
Dus accu-frame.
Blok-frame.
Koplamp-frame.
enz.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
NIX
- chaly addict
Als er gemeten wordt met de koplamp op de accu kun je blijven meten. Eerst de boel of goed aansluiten of eerst alles loshalen.
-
MonkeyCruzer
Mss een domme vraag maar hoe kan ik dit het beste doormeten?wim V8 schreef:Zijn alle massa's 100% in orde?
Dus accu-frame.
Blok-frame.
Koplamp-frame.
enz.
Gr. Wim.
Door de meter op ohm te zetten en het ene pinnetje ergens aan je blok te klemmen(boutje spruitstuk) en het andere eind naar je massapunten. 0 ohm moet je hebben.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
MonkeyCruzer
Massa is in orde. Ik ga gewoon zelf even mijn kabelboom maken. Ik hoef toch alleen maar mijn lichten en tellers aan te sluiten. Heb even dit schematje gemaakt.Eric schreef:Door de meter op ohm te zetten en het ene pinnetje ergens aan je blok te klemmen(boutje spruitstuk) en het andere eind naar je massapunten. 0 ohm moet je hebben.

-
NIX
- chaly addict
Prima schema. Op de oranje in je schema kan eventueel nog een toeter of remlicht.