CB50 afstellen
-
Rudiracer
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda CB50 '81
Honda C50 '71
CB50 afstellen
Hallo allemaal,
M'n cb50 loopt nog niet helemaal zoals het hoort. Zolang je rustig het gas opbouwt loopt ie prima en komt ie uiteindelijk goed op toeren, maar wanneer je te snel gas geeft slaat ie helemaal dood. Kheb nog geen ervaring met afstellen, heeft er iemand tips? Of moet er eventueel een andere sproeier in? Alvast bedankt voor de reacties.
gr Ruud
M'n cb50 loopt nog niet helemaal zoals het hoort. Zolang je rustig het gas opbouwt loopt ie prima en komt ie uiteindelijk goed op toeren, maar wanneer je te snel gas geeft slaat ie helemaal dood. Kheb nog geen ervaring met afstellen, heeft er iemand tips? Of moet er eventueel een andere sproeier in? Alvast bedankt voor de reacties.
gr Ruud
Altijd blijven lachen 
Re: CB50 afstellen
Neem eerst even de technische FAQ's door, zoals deze:
viewtopic.php?f=54&t=31
En wat meer specs van je brommert zouden ook helpen
viewtopic.php?f=54&t=31
En wat meer specs van je brommert zouden ook helpen
-
Rudiracer
Honda C50 '71
Brommer is uit 81 en is helemaal standaard. Gewoon begrenst vliegwiel standaard carburateur enz. Vandaag even geprobeerd wat af te stellen, luchtschroef stond te ver open, nu pakt hij prima op. Stationair nog niet helemaal lekker, wanneer je gas loslaat pakt ie niet goed z'n stationaire toerental op. Hij loopt ook vrij langzaam terug in toeren.
Altijd blijven lachen 
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Valse lucht aanzuigen? Denk ik.
Maar belangrijker, hoe reed hij hiervoor?
En wat is er toen aan gedaan waardoor hij mischien rijd zoals nu?
Of gebeurde het zomaar?
Gr. Wim.
Maar belangrijker, hoe reed hij hiervoor?
En wat is er toen aan gedaan waardoor hij mischien rijd zoals nu?
Of gebeurde het zomaar?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
-
Rudiracer
Honda C50 '71
Brommer heeft hele tijd stilgestaan en heb ik pas sinds kort in bezit. Dus ik kan niet zeggen wat ie hiervoor heeft gedaan.
Gr Ruud
Gr Ruud
Altijd blijven lachen 
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Eerst de ontsteking en kleppen goed afstellen, dan eerst de carb van binnen schoonmaken, met name de stationairsproeier en gaatjes sproeierbuis, dan de vlakken van carb en spruitstuk vlakken en dan ga je erst netjes warmrijden en afstellen. De luchtschroef is niet voor oppakken, die voor de stationairloop.
Alles wat je anders doet verziekt de boel verder of is net zo zinloos als je band plakken als je licht het niet doet. Ook als banden plakken nou net het enige is wat je wel kunt.
Alles wat je anders doet verziekt de boel verder of is net zo zinloos als je band plakken als je licht het niet doet. Ook als banden plakken nou net het enige is wat je wel kunt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Tijd stilgestaan=
Oude benzine eruit gooien, tank reinigen, benzinekraan/filter reinigen, verse benzine erin.
Carburateur eraf halen, geheel demonteren en alles (ultrasoon)reinigen.
Nieuwe benzineslang, filtertje in de slang monteren.
Motorolie verversen, kleppen (goed) stellen, puntjes stellen/vernieuwen, nieuwe condensator monteren.
Nieuw bougietje, nieuw luchtfiltertje, controleer rubbers/aanzuig carburateur ivm valse lucht. Die zijn nog wel eens uitgedroogd/gescheurd/keihard waardoor valse lucht wordt aangezogen en de carburateur niet is af te stellen.
Starten, carburateur afstellen.
Gr. Wim.
Oude benzine eruit gooien, tank reinigen, benzinekraan/filter reinigen, verse benzine erin.
Carburateur eraf halen, geheel demonteren en alles (ultrasoon)reinigen.
Nieuwe benzineslang, filtertje in de slang monteren.
Motorolie verversen, kleppen (goed) stellen, puntjes stellen/vernieuwen, nieuwe condensator monteren.
Nieuw bougietje, nieuw luchtfiltertje, controleer rubbers/aanzuig carburateur ivm valse lucht. Die zijn nog wel eens uitgedroogd/gescheurd/keihard waardoor valse lucht wordt aangezogen en de carburateur niet is af te stellen.
Starten, carburateur afstellen.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Aanzuigrubber boeit niet, aansluitingen tussen cilinder en carb wel. Spullen alleen maar vernieuwen als ze niet goed zijn. Indien toch, graag de oude delen bij mij inleveren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Bij een 2 takt kun je de valse lucht testen mbv remmenreiniger of deodorant.
Dan spuit je langs alle aansluitingen dik op, als dan je stationair toerental veranderd bij 1 plaats zit daar een valse lucht lek.
Dan spuit je langs alle aansluitingen dik op, als dan je stationair toerental veranderd bij 1 plaats zit daar een valse lucht lek.
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"

Weet niet of dat bij een 4 takt ook werkt.....
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"

- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Bezit: Morris Ital
Mooi, weer iets geleerd.
Heb al veel van dit forum bijgeleerd.
Heb al veel van dit forum bijgeleerd.

-
Rudiracer
Honda C50 '71
Bedankt voor de reacties!
Alle tips zoals benzine verversen, carb schoonmaken enz. zijn gebeurd. Bougie is mooi goudbruin na stukje rijden. Sproeiers in de carb waren wel wat vies, allemaal opgelost. Toch nog niet helemaal tevreden hoe de motor oppakt. Is het verstandig om de luchtschroef gewoon 1 slag open te zetten en dan eerst met stationairschoef afstellen?
Alle tips zoals benzine verversen, carb schoonmaken enz. zijn gebeurd. Bougie is mooi goudbruin na stukje rijden. Sproeiers in de carb waren wel wat vies, allemaal opgelost. Toch nog niet helemaal tevreden hoe de motor oppakt. Is het verstandig om de luchtschroef gewoon 1 slag open te zetten en dan eerst met stationairschoef afstellen?
Altijd blijven lachen 
-
Rudiracer
Honda C50 '71
Even voor de duidelijkheid, brommer is helemaal technisch nagekeken en bijgesteld toen ik hem kocht, alleen afstellen was natuurlijk nog even niet goed mogelijk omdat alles eerst ff ingereden moest worden. Nu ben ik alleen nog helemaal nieuw met afstellen van luchtschroef en stationair schroef
. Ja ik ben nog 17 dus echt veel ervaring heb ik natuurlijk nog niet, dus sorry voor al mn vragen.
gr Ruud
gr Ruud
Altijd blijven lachen 
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Zo veel mogelijk vragen is beter dan stukmaken. Bij warme motor, zorg wel dat het blok stationair draait dmv stationairschroef. En de luchtschroef alvast 1,5 slag uitgedraaid, de luchtschroef zo verdraaien tot het met de luchtschroef hoogst haalbare toerental bereikt wordt, daarna met de stationairschroef het stationair toerental weer bijstellen. Dit alles met het luchtfilter gemonteerd. Waarvan je zeker moet zijn dat die schoon is of als je dat niet zeker weet graag een nieuwe. En peil je olie vaak genoeg, brommer kaarsrecht op de wielen zetten, dus niet op de standaard, peilstok uitdraaien, droogmaken, en dan peilen maar niet erin draaien om te peilen. En zorg dat de olie mooi helder blijft, anders verversen.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's: