shim in vijfbak

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
frenc 70
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: C70z2
SS50k3
S50

shim in vijfbak

Bericht door frenc 70 »

Op dit moment ben ik bezig met het reviseren van een ss50zb2 blok (foto's volgen binnenkort). De primaire as (met tandwielen) roept een vraag op.

Zoals te zien is op de onderdelenlijst van een b2 blok zit er tussen het kogellager no.24 en tandwiel no.4 géén shim. Als ik vervolgens kijk bij de duitse vijfbakken, is er eveneens géén shim aanwezig.

Afbeelding

Nu heb ik ook gekeken bij de Oostenrijkse ss50zk1 (racekontje heeft eveneens een vijfbak) en nu zie ik dat hier wel een shim no.12 zit ussen het kogellager no.19 en het tandwiel no.4

Afbeelding

Nu is mijn vraag, waarom want alles is verder identiek. En ga ik deze shim ook plaatsen?
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Re: shim in vijfbak

Bericht door h5speedje »

Ik zou even kijken hoeveel de as heen en weer kan in zijn totaliteit..en het primaire tandwiel trekt er ook speling uit !! denk erom..
Zou aan de andere kant juist een extra shim plaatsen bij nummer 16 dit omdat die shim een zijkant van de as voor zijn kiezen krijgt en deze dus gaat vervormen en hij niet aanligt...(3x meegemaakt) gebruik meestal die grote shims zeker als je een glijlager blok hebt..
te strak is niet goed, te los ook niet..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Plaats reactie