[Peut] Het nieuwe aankoop, grote vandaag nog getenkt topic.

Voor al uw zin en onzin, maar hou het netjes.
gerbrandicus
Astrealover

Re: [Peut] Het nieuwe aankoop, grote vandaag nog getenkt top

Bericht door gerbrandicus »

Jurrien schreef:
gerbrandicus schreef:'motorrijden doe ik niet meer, ik rijd mezelf nog eens dood!'
Haha goeie lijst, maarre, bovenstaand is wel een van de belangrijkste redenen voor de aankoop van de v70. Ik moest weer eens ver weg werken en daar maakte ik 1000 motorkilometers per week voor. Na een bijna-ongeluk vorige week toch de knoop doorgehakt en een auto te kopen voor die afstanden.

Zat al een tijdje aan een 106 diesel te denken (net als jij hebt toch?) maar toch maar voor de v70 gegaan. Kost wat meer maar wel een stuk prettiger voor die afstanden.
Ja 1000km per week op de motor is onmenselijk. Ik rijd op de Astrea zo'n 140km per week, lekker in de stad en 80-wegen, dat is goed te doen. Kost ook wel een goeie 5 euro per week :lol:
Heb je een V70 diesel? Die diesel vind ik super, prachtig klinkende Audi 5-cilinder met 140pk (later een eigen Volvo blok). Maar kost wel 140 piek per maand en loopt 1 op 12. Mijn 106 diesel kost 50 per maand en loopt 1:20 :P Maar ik denk dat ik binnenkort ook weer iets anders koop, iets meer luxe, comfort en vermogen. Je bent oud en je wilt wat.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Jup, diesel. Ik heb nou het tussenmodel uit 2001. Wel het nieuwere uiterlijk, net iets minder vierkant dus, maar inderdaad nog wel dat Audi 5-cilinderblok. En het mooie is is dat hij wel degelijk zuinig is.. 1 op 20 moet zelfs ook haalbaar zijn. Op de snelweg. Volgens mij kom je als algemeen gemiddelde rond de 1 op 17/18 uit.
Wegenbelasting is een hele aanslag inderdaad maar de brandstofkosten zijn nog minder dan op de motor.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
fs1tom
4T-MSB addict
Bezit: Bamimotorgorilla
Contacteer:

Bericht door fs1tom »

Afbeelding

Zo 1?
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
gerbrandicus
Astrealover

Ja 1:12 was met een automaat.
Op lange afstanden zal het verbruik wat je noemt met een handbak wellicht mogelijk zijn. Ik vind http://www.spritmonitor.de altijd een mooie indicatie, dan kan je ook precies alles instellen om te kijken wat een specifieke auto in de praktijk verbruikt.

Een vriend van mij rijdt met zijn jaren '80 motor dagelijks naar zijn werk en een paar keer per maand voor zijn werk naar Duitsland. Ook in de zeikende regen, winter, sneeuw, ijzel. Wat een gekkenwerk. En dat ding verbruikt meer dan mijn auto + benzine kost 30 cent per liter meer. Dan denk ik, WAAROM? Voor minder geld kom je droog, warm en uitgerust aan zonder hier en daar bijna dood te gaan.
fs1tom
4T-MSB addict
Contacteer:

Bericht door fs1tom »

Volgens mij moet dat ook wel zuiniger kunnen met automaat. Mijn S80 met 2.5T en automaat loopt zo rond de 1:11, op de snelweg met CC aan loopt het al gauw rond de 1:13
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Ja ik had ook liever automaat gehad, maarja, als die zuinigheid zoveel scheelt.. Dan maar skakelen.
Zo'n S80 is ook een mooie grote luxe bak Tom!
Jaimy, ja, heb ook jaren woonwerk op de motor gereden, ook enkele maanden achter elkaar 1000 km per week, ook door elk weertype.. Alleen omdat ik er zo'n ontzettende hekel aan heb om in de file te staan.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
apae01
4T-MSB addict
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Bericht door apae01 »

Volgens spritmonitor is automaat gemiddeld 7,15 en handbak 6,7 l/100km. Verschil tussen 1:14 en 1:15 dus. Ben ik met mijn ouderwetse 940 automaat op gas nog altijd goedkoper uit per kilometer, tegen 1:7,5 gemiddeld.
Diesel is overrated om goedkoop te rijden.

Overigens ben ik bij spritmonitor meestal wel bij de zuiniger rijders voor een willekeurig autotype. Zoek maar eens op gebruiker Apae.
In the beginning there was nothing, which exploded.
fs1tom
4T-MSB addict
Contacteer:

Bericht door fs1tom »

Jurrien schreef:Ja ik had ook liever automaat gehad, maarja, als die zuinigheid zoveel scheelt.. Dan maar skakelen.
Zo'n S80 is ook een mooie grote luxe bak Tom!
Jaimy, ja, heb ook jaren woonwerk op de motor gereden, ook enkele maanden achter elkaar 1000 km per week, ook door elk weertype.. Alleen omdat ik er zo'n ontzettende hekel aan heb om in de file te staan.
Tnx (m'n 1e keus was trouwens een S60, maar omdat ik perse de 2.4T/2.5T i.c.m. automaat en veel opties wilde hebben, kom je vrij snel bij een S80 uit, voordeel is dat ze vaak minder eigenaren hebben gehad en vrij vaak dik in de opties zitten, qua MRB maakt het geen drol uit, ze zijn even zwaar).
De automaat tikt vooral aan binnen de bebouwde kom (en dan vooral met koude motor), buiten de bebouwde kom schiet de automaat snel in de lock-up, en heb je een stuk minder aandrijfverlies. Als ik 1000 km per week reed, dan was zo'n S80 (op benzine althans) ook niet te doen (ik rij nu rond de 1500 per maand)
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

apae01 schreef:Volgens spritmonitor is automaat gemiddeld 7,15 en handbak 6,7 l/100km. Verschil tussen 1:14 en 1:15 dus. Ben ik met mijn ouderwetse 940 automaat op gas nog altijd goedkoper uit per kilometer, tegen 1:7,5 gemiddeld.

Overigens ben ik bij spritmonitor meestal wel bij de zuiniger rijders voor een willekeurig autotype. Zoek maar eens op gebruiker Apae.
Volgens mij reed je naar de ALV ook als zuinigste.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Ik merk trouwens wel dat mijn auto zuiniger wordt nu het weer wat warmer wordt.

(Ik scoor normaal rond de 4,7l/100km)
gerbrandicus
Astrealover

Wat heb jij dan Niels?

Ik merk het lekkere weer idd ook. Mijn 106 loopt in de winter 1:19 gemiddeld, in de zomer haal ik dikwijls 1:22 tot 1:24 zelfs.
Met de Astrea trouwens ook. 1:42/43 in de winter, nu alweer een paar tankjes 1:47 komma iets. Flink netjes voor een 100cc carburateur blok met centrifugaal slipkoppeling.
gerbrandicus
Astrealover

apae01 schreef:Volgens spritmonitor is automaat gemiddeld 7,15 en handbak 6,7 l/100km. Verschil tussen 1:14 en 1:15 dus. Ben ik met mijn ouderwetse 940 automaat op gas nog altijd goedkoper uit per kilometer, tegen 1:7,5 gemiddeld.

Zo jij hebt niet stil gezeten op autogebied zeg!

http://www.spritmonitor.de/en/user/Apae.html

Maar jij zou toch moeten weten dat diesel wel degelijk zuinig rijdt, als ik je geschiedenis bekijk. En vooral nu het ruim 30 cent per liter goedkoper is dan benzine is het omslagpunt aardig snel bereikt.
Maar een diesel icm een wat oudere automaat is natuurlijk echt drama qua verbruik. En alles wat meer dan 4 cilinders heeft gaat al snel zuipen.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

gerbrandicus schreef:Wat heb jij dan Niels?

Ik merk het lekkere weer idd ook. Mijn 106 loopt in de winter 1:19 gemiddeld, in de zomer haal ik dikwijls 1:22 tot 1:24 zelfs.
Met de Astrea trouwens ook. 1:42/43 in de winter, nu alweer een paar tankjes 1:47 komma iets. Flink netjes voor een 100cc carburateur blok met centrifugaal slipkoppeling.
Octavia greenline hatchback. (Heb ook al eens een 3,8 gescoord op een enkele rit amsterdam ZO - utrecht LR)
Alles tot nu toe op winterbanden, over een week krijgt ie voor de eerste maal zomerbandjes.
apae01
4T-MSB addict

Bericht door apae01 »

NIX schreef:Volgens mij reed je naar de ALV ook als zuinigste.
Zou het? Dat stukje dijk met tegenwind was 45 echt het maximum dat erin zat, zelfs met platliggen. Die C50 vindt kennelijk tegenwind weinig leuk, want zonder wind deed het toch ruim 70...
Verder was achterblijven natuurlijk vooral gebrek aan rijervaring met het ding.
apae01
4T-MSB addict

Bericht door apae01 »

gerbrandicus schreef:Maar jij zou toch moeten weten dat diesel wel degelijk zuinig rijdt, als ik je geschiedenis bekijk.
Ik geef de voorkeur aan LPG boven diesel. Dat blijft langer heel bij mij... en met de 780 diesel heb ik bewust flink rustiger gereden dan ik normaal doe, omdat die motoren zo hun zwakke plekken hebben. Dan vind ik 1:12,5 toch slecht afsteken tegen 1:8 met een vergelijkbare auto op gas.

Verder: true. Ik rijd al sinds 1988 gemiddeld zo'n 50.000 km per jaar, en heb dus aardig wat auto's versleten. Ze staan niet eens allemaal op spritmonitor.
Plaats reactie