Nummerplaten in België

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: CB50j

Nummerplaten in België

Bericht door jappexe »

Ik las onlangs ergens dat België binnenkort nummerplaten voor bromfietsen invoert. Op deze site ( http://www.vivium.be/nl/web/private-ind ... duals/home ) zeggen ze dat dit al verplicht is voor nieuwe brommers en vanaf 2015 ook het geval zal zijn voor alle brommers. Weet iemand hoe dit nu precies zit?
Op de website van de FOD mobiliteit is helemaal niets te vinden rond deze regelgeving?

Greetz
Jasper
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: Nummerplaten in België

Bericht door nielspbr »

Hele draad daarover: http://daxboard.be/viewtopic.php?f=81&t=259730

Openingspost:
sasdax schreef:2014 : De ingeschreven bromfiets komt eraan !

Vanaf 31 maart 2014 moeten nieuwe bromfietsen in België worden ingeschreven. Idem voor de reeds vóór deze datum in het buitenland ingeschreven voertuigen en voor de voertuigen die vanaf die datum in België of elders (herinschrijving) ingeschreven werden.*
De betrokken categorieën van voertuigen voor deze nieuwe inschrijvingen zijn: L1e , L2e L6e:
 Bromfietsen L1e,L2e: voertuigen met 2 of 3 wielen met een maximale cilinderinhoud van 50 cc, met een maximum snelheid van 45 km/u ("bromfietsen")**;
 Lichte vierwielers L6e: voertuigen met een maximale lege massa van 350 kg, met een maximum snelheid van 45 km/u en een maximum cilinderinhoud van 50 cc of 4 KW

De nieuwe of heringeschreven voertuigen ná 31 maart 2014, zullen een kentekenplaat krijgen beginnend met de letter « S »:
 de bromfietsen zullen hetzelfde formaat van plaat krijgen dan de motorfietsen: 21 cm breed en 14 cm hoog:
Klasse A (maximum 25 km/u): beginnend met “A” (S-ABC 001)
Klasse B (maximum 45 km/u): beginnend met “B” (S-BAB 001)

 de lichte vierwielers zullen de keuze krijgen tussen 2 formaten beginnend met « U » (S-UAB 001):
de autoplaat van 52 cm breed en 11 cm hoog of
de motorfietsenplaat van 21 cm breed en 14 cm hoog.
ps. de informatie komt volgens de poster wel degelijk van de FOD site. (Plus de handelaren hebben een officiële brief in de bus gekregen.)
jappexe
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jappexe »

Wel, ik had dus de FOD-site helemaal doorzocht en kwam dit nergens tegen. Was het wel tegengekomen op die andere website en aangezien dit er toch vrij concreet uitzag ging ik er van uit dat er waarheid in zat.

Voorlopig wacht ik gewoon af, ik veronderstel dat de verzekering me wel zal inlichten wanneer ik die moet hernieuwen. En het zal wel opvallen als alle anderen met kenteken rond beginnen rijden :D we zien wel zeker
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Naar wat ik begrijp ben je in eerste instantie het bokje als je of een nieuwe brommer koopt, alsook als je je nieuwe 2ehands brommer gaat verzekeren.
jappexe
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jappexe »

lijkt mij ook…Rotzooi!
Plaats reactie