Stroom probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Caidev
4T-MSB beginner

Stroom probleem

Bericht door Caidev »

Ik zit dus met het probleem(eigenlijk 2) dat mijn verlichting niet werkt. Ik heb al de lichtspoel vervangen want die was gaar, maar het was niet opgelost.

Als ik doormeet komt er overal om en na bij de 10-15v(wel bij redelijke toeren) op de gele en wit/gele draad voor de spanningsregelaar/gelijkrichter(en de koplamp uit). na de spanningsregelaar 3.. .spanningregelaar stuk?

Als ik de koplamp aanzet staat er op de gele en wit/gele draad nog maar 2-3 v, ik heb de koplamp gechecked... hij is 6v. is dit normaal? als dat zo is moet mijn accu dus genoeg opgeladen zijn om met koplamp aan te knipperen en te toeteren.

en nog een laatste vraag. klopt het dat de koplamp voor de spanningsregelaar zit(ac op de koplamp :| )?

alvast bedankt :)
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: Stroom probleem

Bericht door nielspbr »

Die laatste vraag is een ja.

heb je de massa van je koplamp al gecontroleerd?

(over wat voor ontsteking hebben we het hier eigenlijk?)
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Zo te lezen een 12v. Geel moet gesplitst worden naar de regelaar en de boom en wit is laden accu. wit/geel in de boom kan je vergeten. Op de gele draad moet gewoon 12v zitten en in je koplamp dan natuurlijk ook een 12v bol. De verlichting is inderdaad wisselspanning.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Caidev
4T-MSB beginner

Bericht door Caidev »

Whoops sorry, het is 6v ontsteking
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Ah. Dan inderdaad even goed de massa controleren of kijken of er ergens veel weerstand is. Kabelbreukje of in je schakelaar. Je kan om te testen ook je koplamp direct op geel aansluiten. Als hij dan wel flink brandt moet je even gaan zoeken in je schakelaar of de bedrading van je achterlicht.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Caidev
4T-MSB beginner

Bericht door Caidev »

Oke ga ik doen. Maar hoe zit het dan als de koplamp uit staat en er wel 15v bij de regelaar komt en er maar 3 uit komt?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Als je 6V hebt, heb je geen regelaar. Heb je nou een CDI ontsteking of punten? Anders blijven we maar een beetje raden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Caidev
4T-MSB beginner

Bericht door Caidev »

Punten(is er 6v cdi?). Ik heb een stukje ijzer(wss met elektronica er in :p) met een rood/witte en wit/rode draad er aan. Die gaat op de plek van de selenium recifier. Daar gaat dus 5-15v in afhankelijk van het toerental. Er komt 2-3uit.
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

De verlichting loopt niet over een reg/rec o.i.d. bij 6V puntenontsteking. Het enige wat je soms in een 6V schakeling treft, is de gelijkrichter. Die gebruikt de wit/gele draad vanaf je schakelaar om gelijk te richten en in de accu te stoppen.

Neem nu even de makkelijke weg; pak een bol en zet die direct op de gele draad uit je blok. Brandt ze? Dan moet je ergens in je systeem naar een slecht contact/breuk/o.i.d. zoeken.
Caidev
4T-MSB beginner

Bericht door Caidev »

Uit mijn gele draad uit mn blok komt gewoon spanning, ongeveer 10v. BEHALVE als ik mijn koplamp aan zet. Dan blijft er bijna niks meer over(2-3v) is dit normaal?

En de tweede is: als er dus die 10v bij die regelaar of wat dan ook aankomt. Blijft er 3v over(die dus via de rode draad het systeem in gaat en de accu oplaad). Is dit normaal.
Edo

Bericht door Edo »

Nee, met 3V ga je een accu niet laden nee.

Maar nogmaals. Het probleem zit al veel eerder dan de gelijkrichter.

En nogmaals, trek de gele stekker uit je blok nou eens los en kijk hoe de lamp DAAR op brand. Dan sluit je even de kabelboom/schakelaars buiten en weet je of je spoel in ieder geval goed is.
Caidev
4T-MSB beginner

Bericht door Caidev »

Hij brand. Na nog wat gemeet(in de koplamp) kom ik er achter dat de spanning een stuk minder is na de lichtschakelaar.
Caidev
4T-MSB beginner

Bericht door Caidev »

De koplamp brand op de gele draad harder dan in zn koplampvoetje
Caidev
4T-MSB beginner

Bericht door Caidev »

Na veel zoeken en hulp van leertouwer de koplamphouder vervangen en de koplamp vervangen voor een 12v exemplaar werkt alles behalve het laden van mijn accu. Voor de gelijkrichter komt er genoeg volt aan 5-10v(ac) maar er blijft maar na de gelijkrichter 3v(dc) over. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Edo

Bericht door Edo »

Wat voor gelijkrichter heb je ? Zo'n ding ? http://4taktwinkel.nl/contents/nl/p1776.html

Want dat is alleen een diode die verder niets regelt of doet. Of heb je een hele unit?
Plaats reactie