Spanningsregelaar via de schakelaar laten lopen of direct

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Spanningsregelaar via de schakelaar laten lopen of direct

Bericht door Ilja1974 »

Hallo
gister kwam ik er achter dat van mijn dax de regelaar/gelijkrichter niks deed.
Achteraf was het een losse witte draad...
Maar bij mij heeft de dax een nieuwer type draadboom met cdi aansluiting en voor heb ik nog de oude(type)schakelaars zitten.
De dax is voorzien van een yx150 blok(gele draden verhaal..een naar massa en de andere op wit en geel)
Als ik voor nu alles netjes heb aangesloten dan krijgt de regelaar alleen stroom als de verlichting aan staat.
Ik heb het nu maar zo aangesloten dat de regelaar constant stroom krijgt omdat ik een beetje bang ben dat de accu anders misschien te veel stroom krijgt.
Zit ik daarmee juist of maakt het eigenlijk niks uit?
Groetjes Ilja
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: Spanningsregelaar via de schakelaar laten lopen of direc

Bericht door Edo »

Je dient de gele draad uit het blok direct op te splitsen; één naar je schakelaar en één naar je regelaar. Als je een vierpins-regelaar hebt zou ik gewoon de gele én witte op de regelaar zetten en niks aan massa leggen.

In principe krijgt je accu dan altijd stroom, maar dit kan volgens mij geen kwaad. Vaak heb je ook nog wat verbruikers er bij zitten zoals remlicht, neutraallampje e.d.

**TOEVOEGING** Als over rode draad uit je regelaar bijvoorbeeld 13,0V staat, zal je accu bijna niet meer bijladen wanneer deze 13,0V heeft bereikt omdat er dan geen spanningsverschil meer is en er dus ook geen stroom kan gaan lopen.
Ilja1974
4T-MSB addict

Bericht door Ilja1974 »

Ha Top!
Dan kan ik het zo laten.
Bij mij gaat zit de gele draad op wit en geel van de draadboom.
Op mij regelaar(oud beestje op de accu houder)zitten vier draden(wit,rood,wit met zwarte streep,groen)
De groene zit op schroefdraad waar ie mee vast zit de andere drie op een stekkerblokje.
De witte draad met de zwarte streep komt van voor en die zit nu direct aan geel.
Heb vanmorgen ook al een nieuwe regelaar/gelijkrichter via de post gehad en dat was erg snel want ik had die pas gistermiddag besteld bij Coos Matser.
Groetjes!
Edo

Bericht door Edo »

Heb je dan wel wit en geel direct vanuit je blok naar de regelaar? Één van de twee mag je parallel naar je verlichting/schakelaar zetten.

Zoiets dus;

Afbeelding
Ilja1974
4T-MSB addict

Bericht door Ilja1974 »

Als alles goed is wel ja.
De witte draad is gewoon de draad in de draadboom zelf en ik neem even voor het gemak aan dat ie direct loopt.
De gele draad loopt via de draadboom naar voren in de koplamp en daar splits ik hem op naar geel naar lichtschakelaar en naar de witte draad met zwarte streep(ook in de draadboom) ,die weer naar de regelaar gaat.
De draden op de stekker van de regelaar zaten ook al zo aangesloten maar de witte draad kreeg geen stroom door het losse stekkertje bij het blok.
En de wit met zwarte streep heeft eigenlijk nooit aangesloten gezeten tot vandaag.
De accu heeft dus waarschijnlijk dus eerst in het verleden wel laadstroom gekregen maar de spanningsregelaar die heeft het gewoon niet gedaan de hele tijd.
Maar ja ik heb niet door gehad tot gister dat er iets niet klopte.(knipperlichten,toeter en teller stopte er mee)
De verlichting deed het gewoon en er brande niks door.
Tja dan ga je ook niet zoeken.
Groetjes
Laatst gewijzigd door Ilja1974 op 26 apr 2013 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo

Bericht door Edo »

Ah, dus de opsplitsing voor de regelaar (die hem parallel schakelt) zit al in je kabelboom. Goed om te weten!
Ilja1974
4T-MSB addict

Bericht door Ilja1974 »

Als alles goed is wel ja.
De gele draad die uit het blok komt zit aangesloten op de witte en gele draad van de draadboom.
De witte loopt naar mijn weten direct door naar de regelaar.
De gele loopt naar voren en is opgeplitst naar de lichtsschakelaar(geel) en naar de witte draad met zwarte streep die weer naar de regelaar loopt.
Er staat in ieder geval niks in serie aangesloten.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Beetje vaag aangesloten eigenlijk. Geel is gewoon de voeding voor de verlichting en wit/geel gaat origineel vanuit de schakelaar naar een gelijkrichter en dan naar de accu om deze te laden. Een compleet witte of wit/zwarte draad ken ik eigenlijk niet bij de Honda's. Als ik een 12v systeem aansluit, splits ik geel gewoon. De ene gaat de draadboom in (geel, en de ander naar de regelaar. Wit gaat gewoon direct uit het blok de regelaar in. Wit/geel en groen in de schakelaar kan je dan gewoon vergeten of ergens anders voor gebruiken.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Edo

Bericht door Edo »

Als ik zijn verhaal goed begrijp zit zijn schakeling eigenlijk precies hetzelfde, alleen zit de opsplitsing van geel in de koplamp i.p.v. direct na het blok. Maar eerlijk gezegd ben ik ook niet bekend met een witte draad met zwarte streep.

Misschien een bamiboom?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Bami heeft wel zwart met een witte streep (massa). Wit met zwarte streep ken ik niet.
Plaats reactie