Ik heb de FAQ over het optijdzetten van de nokkenas gelezen, maar ik snap niet welk merktekentje op het nokkenastandwiel er bedoeld wordt.
Heeft iemand hier een duidelijkere beschrijving of een foto van?
Nokkenas optijd zetten
-
leander076
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda CD50
-
john
- 4T-MSB zombie
- Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50 - Locatie: keukenhof city
Re: Nokkenas optijd zetten
er zit een rondje op het tandwiel die moet gelijk staan met het streepje aan de voorkant van je kop.
onderin op dit plaatje

onderin op dit plaatje
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
-
mattijsvos
- 4T-MSB regular
- Bezit: ss50
en het tandwieltje past maar op 1 manier op je nokkenstok
Incompetente droeftoeters.
Dan eerst de nok even zo zetten, dat geen van de kleppen wordt bedient. Dan staat het ongeveer plus minus op tijd en na monteren wel even kijken of de streepjes en dingen in lijn staan!! Dus NIET zomaar monteren en aandraaien.
Wat ik doe:
Zet het vliegwiel op T. Dus de T op het vliegwiel bij het streepje op het carter. T kan je nog controleren om door het bougiegat te kijken of de zuiger bovenin staat. Als dit alles klopt, dan doe ik het tandwiel in de kop en zorg ervoor dat het rondje van het tandwiel, voor het streepje of net boven het streepje in de kop staat. Dan wip ik deze op de nok, kijk nog eens of alles in lijn staat en vervolgens draai ik aan het vliegwiel tot alle bout gaten vrij zijn. Boutjes erin en je bent klaar. Klinkt als een hoop werk, maar in de tijd dat ik dit schrijf, had ik het tandwiel al 10x op tijd gezet en gemonteerd.
Wat ik doe:
Zet het vliegwiel op T. Dus de T op het vliegwiel bij het streepje op het carter. T kan je nog controleren om door het bougiegat te kijken of de zuiger bovenin staat. Als dit alles klopt, dan doe ik het tandwiel in de kop en zorg ervoor dat het rondje van het tandwiel, voor het streepje of net boven het streepje in de kop staat. Dan wip ik deze op de nok, kijk nog eens of alles in lijn staat en vervolgens draai ik aan het vliegwiel tot alle bout gaten vrij zijn. Boutjes erin en je bent klaar. Klinkt als een hoop werk, maar in de tijd dat ik dit schrijf, had ik het tandwiel al 10x op tijd gezet en gemonteerd.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
leander076
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda CD50
Thanks alweer!
-
Edo
- slagschroevendraaier elite
- Bezit: Honda Chaly, GB500
Je hoeft inderdaad niet eens je nokkenas op T te leggen. Zolang je kleppen dicht staan kun je met het vliegwiel op T je nokkenas-kettingwieltje uitlijnen. Als die eenmaal goed zit draai je net zo lang aan je vliegwiel tot je de 3 boutjes er in kunt draaien.