Kan iemand mij helpen?
Heb sinds kort een zware tikker in mn blok ( honda dax 50 cc). Dacht dat het aan mn koppelling lag aangezien deze t slecht deed. Maar dit heb ik verholpen ( stelschroef losgeraakt) en de koppelingsplaten zijn ok en geheel zit goed vast.
Er zit wel speling op mn schakelas en kickstartas! Deze kan ik een aantal mm in en uittrekken, (niet op en neer!) is dit erg?
Of weet iemand wat dit kan zijn? Krukaslager?
Speling schakelas en kickstartas honda dax ot
-
Pieterlist
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda st 50, dax 1973
Honda Z50a K1 usa - Locatie: Alkmaar
-
justinvos
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2 - Locatie: Bunnik
Re: Speling schakelas en kickstartas honda dax ot
Die speling heb ik bij mijn C en CD ook. Is - naar mijn mening - niet erg.
Die tikker, zou ik niet weten!!
Die tikker, zou ik niet weten!!
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"
Het heeft in iig helemaal niets met de krukaslagers te maken. Kan ook geen kwaad volgens mij.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
Skiller
- 4T-MSB regular
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Kickstarteras hoort GEEN speling te hebben in mijn ogen.
Als je goed kijkt hoort er ook een soort afstandsring in te worden geplaatst. Ik moet er niet aan denken dat mijn kickstarter met tandwiel per ongeluk een mm opschuift en en ander tandwiel kan raken.
Onderdeel nummer 13/14 (afhankelijk van OT of NT) wordt vaak vergeten en zal bij jou waarschijnlijk ook missen.
Als je goed kijkt hoort er ook een soort afstandsring in te worden geplaatst. Ik moet er niet aan denken dat mijn kickstarter met tandwiel per ongeluk een mm opschuift en en ander tandwiel kan raken.
Onderdeel nummer 13/14 (afhankelijk van OT of NT) wordt vaak vergeten en zal bij jou waarschijnlijk ook missen.
-
justinvos
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2 - Locatie: Bunnik
Nee, hij raakt ook geen ander tandwiel. Hij kan sowieso maar EEN tandwiel aandrijven (tenzij hij los komt natuurlijk).
Wat Pieterlist (denk ik) probeert te vragen is of je de kickas iets naar binnen en naar buiten kunt trekken. Dit heb ik bij 3 Honda's zo, dus het hoort zo.
En ja, ik heb die ringen er zitten!
Wat Pieterlist (denk ik) probeert te vragen is of je de kickas iets naar binnen en naar buiten kunt trekken. Dit heb ik bij 3 Honda's zo, dus het hoort zo.
En ja, ik heb die ringen er zitten!
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"
-
Skiller
- 4T-MSB regular
Honda SS50Z K1-AR
Dat hij maar 1 tandwiel kan raken is niet geheel waar, hangt nogal van de bak af maar zelfs bij een 4 bak heeft hij maar 2mm tot het andere tandwiel.
En zoveel speling is mij toch echt onbekend, wellicht dat anderen hier nog wat zinnings over kunnen zeggen want ik heb uiteraard ook niet alle wijsheid in pacht.
En zoveel speling is mij toch echt onbekend, wellicht dat anderen hier nog wat zinnings over kunnen zeggen want ik heb uiteraard ook niet alle wijsheid in pacht.
Als je kickt, dan schuift het tandwiel van de kickstarter in de eerste versnelling en trap je de motor rond. Als je dan de pook loslaat, dan schuift hij weer uit die versnelling en zit hij net naast een ander tandwiel die hij niet kan raken. Die kan hij alleen raken als de al een radiale (zo heet dat dacht ik) speling heeft en de topic starter heeft axiale speling.
Ergo: kan geen kwaad.
Ergo: kan geen kwaad.
-
Skiller
- 4T-MSB regular
Honda SS50Z K1-AR
Dat hangt nogal af van het type kickstarter wat je hebt of het verhaal opgaat.
Als je axiale speling hebt (je kunt de kickstarter as in de lengte richting in of uit trekken) zou het dus kunnen dat je een ander tandwiel raakt.
Belangrijk is om als eerste te weten welk type kickstarter er gemonteerd is en van het verhaal uitgaande dat het een 50cc dax is vermoed ik een NT ofwel het onderste plaatje.
Een aantal mm zoals gesteld is wel erg ruim, als alles goed gemonteerd is houdt het bij 0,5 tot 1 echt wel op afhankelijk van de gebruikte pakking en hoe vlak de carters zijn.
Het "pakken" van onderdeel 3 doordat onderdeel 1 (de as dus eigenlijk) toevallig in of uit beweegt zal een flinke tik geven lijkt me zo.
Als je axiale speling hebt (je kunt de kickstarter as in de lengte richting in of uit trekken) zou het dus kunnen dat je een ander tandwiel raakt.
Belangrijk is om als eerste te weten welk type kickstarter er gemonteerd is en van het verhaal uitgaande dat het een 50cc dax is vermoed ik een NT ofwel het onderste plaatje.
Een aantal mm zoals gesteld is wel erg ruim, als alles goed gemonteerd is houdt het bij 0,5 tot 1 echt wel op afhankelijk van de gebruikte pakking en hoe vlak de carters zijn.
Het "pakken" van onderdeel 3 doordat onderdeel 1 (de as dus eigenlijk) toevallig in of uit beweegt zal een flinke tik geven lijkt me zo.
Maar dat is dan duidelijk hoorbaar. Zelfs met een motorsport uitlaat oid. Ook kan onderdeel 3 alleen verschuiven als de kickstarteras gedraaid wordt en niet als je de as alleen maar heen en weer trekt.
-
Pieterlist
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda st 50, dax 1973
Honda Z50a K1 usa - Locatie: Alkmaar
Naar mijn mening ligt het niet aan de speling ( op en neer bewegen van de as in het blok).
Zal toch even naar laten kijken want t geluid was er niet. Tevens rijdt het niet fijn zo: Prachtig mooie dax uit 73 met een grote tikker!
Iemand toevallig woonachtig in de buurt van Alkmaar die kan helpen?
Groet pieter
Zal toch even naar laten kijken want t geluid was er niet. Tevens rijdt het niet fijn zo: Prachtig mooie dax uit 73 met een grote tikker!
Iemand toevallig woonachtig in de buurt van Alkmaar die kan helpen?
Groet pieter
Om de kickstarter uit te sluiten zou je ook tijdens het draaien even de kickstarter even op en neer halen(alsof je hem wilt starten. In en uit zou je natuurlijk ook kunnen testen). Als het geluid dan verandert, weet je zeker dat het toch daarin zit.