Radiateur/Oliekoeler

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
arend17
4T-MSB beginner
Bezit: Skyteam St50-3 Enduro wegens geldgebrek.
Spaart voor CB50

Radiateur/Oliekoeler

Bericht door arend17 »

Beste 4taktvrienden

Ik heb een radiateur voor een aerox(bah) gevonden(echt) en nu vroeg ik me af: Kan ik dit ding als oliekoeler gebruiken omdat er binnenkort een 125cc op komt en het staat wel bruut op mn skyteam st50 3 sm.

Groet
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: Radiateur/Oliekoeler

Bericht door nielspbr »

Leuk zo'n dikke radiateur maar ik zou hem niet aansluiten. Dit omdat de olie in je blokje anders niet meer boven de 80 graden gaat komen wat vereist is voor een goede smering.
Erik..
Official HVN procrastinator

Bericht door Erik.. »

Tenzij hij een vet getjoent blok heeft. Maar ik gok dat het een doorsnee 125 bami is. Die worden niet zo snel te heet, tenzij ze beroerd zijn afgesteld of niet in de rijwind hangen. Maar dat tweede krijg je niet zo snel voor elkaar. Want een blok kun je meestal het beste op de plek monteren waar hij normaliter hoort te zitten. En die plek is ontworpen om rijwind te vangen.

Dus ik zou hem monteren en stiekem niet aansluiten. Heb je wel een brute aerox radiateur, en blijft je blok ook nog heel! Ben je helemaal het mannetje in het brommerhok op school. :D
Afbeelding
arend17
4T-MSB beginner
Spaart voor CB50

Bericht door arend17 »

Bedankt bedankt
Maar is het los an of het nodig is wel mogelijk om olie door een aerox waterkoeler te jagen ?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Waarom niet, je zal alleen wel wat meer olie in je blokje moeten plempen om én de koeler én het blok van olie te voorzien.
Handigste daarvoor is om de radiator onder het blok te monteren om betrouwbaar het correcte olieniveau te peilen. (niet echt handig dus)
arend17
4T-MSB beginner
Spaart voor CB50

Bericht door arend17 »

Ik bedenk me nu net dat dit echt perfect is. Ik ga namelijk voor mijn eindwerkstuk mijn brommer ombouwen op bio-ethanol en dan is zon koelertje wel handig!
Dank dank
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Probeer er ook een thermostaat tussen te zetten...
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

nielspbr schreef:Waarom niet, je zal alleen wel wat meer olie in je blokje moeten plempen om én de koeler én het blok van olie te voorzien.
Handigste daarvoor is om de radiator onder het blok te monteren om betrouwbaar het correcte olieniveau te peilen. (niet echt handig dus)
Of je gooit er gewoon altijd een extra scheut olie in. Zo nauwkeurig komt dat oliepeil nou ook weer niet.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Plaats reactie