Goedendag,
Een jaar of vijf geleden heb ik me aangemeld op dit messageboard toen ik begon met het opknappen van de TS50 stoterstangen-plof van m'n buurman. Daarna zelf een SS in onderdelen gekocht, compleet gemaakt en daar rijd ik al 5 jaar met veel plezier op rond. Tot ongeveer een maand geleden...
Eerst even mijn setup:
50cc
imi vvv
PC12a carb, sproeier 72
ori uitlaat zonder einddemper
ori luchtfilter zonder rubberen "tuit"
Na een wat langere trip door de sneeuw en ijzel weigerde hij opeens dienst. Geen enkel teken van leven meer. Nieuwe bougie erin gedraaid en het probleem leek verholpen. Daarna kon ik echter alleen nog maar tot ongeveer halfgas rijden. Daarboven leek het of er een toerenbegrenzer in werking kwam (die ik overigens niet heb). Stationair loopt ie prima, optrekken prima. In de hogere toerentallen, waar hij voorheen prima doortrok begint hij nu te sputteren, knallen uit de uitlaat en houdt hij in. Ik kan niet harder rijden dan 40, waar ik voorheen probleemloos 50-60 kon rijden.
Contactpunten (behoorlijk ingeslagen/verweerd) en de condensator vervangen omdat ik vermoedde dat het een ontstekingskwestie was. Ontsteking staat op tijd, bougie vonkt blauw. Probleem niet verholpen.
Volgende verdachte was brandstof. Tank schoongemaakt, kraantje open gehad en schoongemaakt (zat erg veel meuk in) alles doorgeblazen. Benzine loopt nu goed door. Vervolgens de carb opengehad. Alles los gehad, doorgeprikt, doorgeblazen en weer gemonteerd.
Probleem niet verholpen.
Het vreemde is dat ik niets aan de afstelling heb veranderd en hij tot een maand geleden "perfect" reed. Mocht iemand weten wat ik over het hoofd zie hoor ik het heel graag. Ik weet het niet meer.
Groeten,
Just
Inhouden op hogere toerentallen
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Re: Inhouden op hogere toerentallen
Kijk eens of de punten niet nog steeds enorm vonken. Cheapie condensatoren zijn vaak al slecht of kapot uit de doos. Ook te heet solderen gaan ze kaduuk van. Het klinkt ook een beetje als een gare bobine, vooral omdat het boven een bepaald toerental gebeurt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Contactpunten en condensator zijn beide origineel uit een Honda zakje. Condensator is alleen geklemd. Dat heeft bij mij altijd goed gewerkt.
Bobine heb ik nog niet gecontroleerd. Ik dacht dat een bobine of kapot of heel was, maar deze kan ook halfgaar zijn? Bedankt voor de tip!
Bobine heb ik nog niet gecontroleerd. Ik dacht dat een bobine of kapot of heel was, maar deze kan ook halfgaar zijn? Bedankt voor de tip!
-
NIX
- chaly addict
Ze kunnen nog een hele tijd halfslachtig werk doen en je gek maken tot ze er helemaal mee kappen. Check dus eerst de vonkenregen tussen de punten, vervang de bobine eens een keer en voor je daaraan begint: zorg dat de kleppen in elk geval ook goed staan.
Vergeten te vermelden: Kleppentiming ook gecontroleerd, staat goed.
Er springen af en toe vonken over tussen de punten, ondanks de nieuwe condensator, dus ik ga de bobine eens aan een inspectie onderwerpen.
Er springen af en toe vonken over tussen de punten, ondanks de nieuwe condensator, dus ik ga de bobine eens aan een inspectie onderwerpen.
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
af en toe is niet zo erg, zolang het maar niet constant gebeurd! bobine kun je buitenaf meestal weinig aan zien, kwestie van even een andere er aan hangen en kijken of er verbetering is
-
NIX
- chaly addict
Condensator klinkt inderdaad ok, zo. Probeer eens een andere bobine. Of dop of nog een andere bougie.
Drie verschillende bougies, zelfde symptomen.
Bougiedop had ik zo gauw niet meer liggen. Heb hem wel opnieuw op de kabel gezet (stukje afgeknipt uiteraard).
Bobine heb ik niet meer van hetzelfde type liggen, maar kan wel even testen met een externe.
Brommer staat nu niet bij mij thuis dus kan van het weekend pas weer sleutelen.
Dank voor het meedenken.
Bougiedop had ik zo gauw niet meer liggen. Heb hem wel opnieuw op de kabel gezet (stukje afgeknipt uiteraard).
Bobine heb ik niet meer van hetzelfde type liggen, maar kan wel even testen met een externe.
Brommer staat nu niet bij mij thuis dus kan van het weekend pas weer sleutelen.
Dank voor het meedenken.
Vandaag bij Loef even een nieuwe bobine gehaald. Ook meteen de bougiekap en bougie er voor de zekerheid nieuw op gezet.
Bobine extern aangesloten en het probleem is opgelost. Blok er even onder vandaan gehad om de bobine te wisselen, en hij loopt weer als vanouds.
Stationair afstellen is nog steeds een wazig gebeuren bij deze brommer. Als ik de luchtschroef afstel moet ik deze bijna helemaal uitdraaien om de boel kloppend te krijgen.
Eerst maar eens even kijken of ie nergens valse lucht aanzuigt.
Bobine extern aangesloten en het probleem is opgelost. Blok er even onder vandaan gehad om de bobine te wisselen, en hij loopt weer als vanouds.
Stationair afstellen is nog steeds een wazig gebeuren bij deze brommer. Als ik de luchtschroef afstel moet ik deze bijna helemaal uitdraaien om de boel kloppend te krijgen.
Eerst maar eens even kijken of ie nergens valse lucht aanzuigt.
-
NIX
- chaly addict
Vlak de pasvlakken van het spruitstuk aan beide kanten en vlak de carb. Check de isolator op barsten. Check of de isolator en de cab een goede O-ring hebben, dan hoeft alleen tussen carb en spruit een pakking. Niet met vloeibaar gaan kliederen.