Ik heb een PS50K (stoterstangen), met een vervroegend vliegwiel (denk ik). Wat is de werking hiervan en wat gebeurt er, wanneer ik dit vervang door een vast vliegwiel, of het systeem vastzet?
Groet, Joost.
vliegwielen
-
Joost Dane
- 4T-MSB beginner
- Bezit: PS50K
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Re: vliegwielen
Hallo Joost,Joost Dane schreef:Ik heb een PS50K (stoterstangen), met een vervroegend vliegwiel (denk ik). Wat is de werking hiervan en wat gebeurt er, wanneer ik dit vervang door een vast vliegwiel, of het systeem vastzet?
Groet, Joost.
Op dit forum hebben we een mooie 'zoekfunctie'! daar kun je met een beetje goede invoer enorm veel vinden over van alles!
daar staat vast ook het antwoord op jouw vraag!
-
Joost Dane
- 4T-MSB beginner
Ja, dat bedoel ik, ik heb al wat basiskennis nodig, als in; waarom/ vervroegend/verlatend, welke modellen hebben wat. Maar inderdaad, ik zal de zoekmachine eens aanzwengelen. Groet, Joost.
-
RobHonda
- The 4T-MSB is my life!
Ok ik heb het idee dat je niet echt idee hebt van wat vervroegende of verlatende vliegwielen doen dus ik zal het je proberen uit te leggen anders kom je er nooit uit.
Als je zuiger net de compressieslag heeft gemaakt en bovenin je cilinder zit geeft de bougie een vonk die de ontbranding van de benzine op gang brengt. Dat is je bekend neem ik aan.
Vanaf dat de bougie vonkt tot volledige ontbranding zit er een vertraging van een fractie van een seconde. Bij lage toerentallen is dit geen probleem maar bij hoge toerentallen zal je zuiger al weer bijna bij de uitlaatslag zijn als de ontbranding op gang is. Doordat je de ontbranding dus niet optimaal gebruikt verlies je vermogen.
Door de vonk iets eerder te geven los je dit probleem op. Het probleem is dat echter dat je brommer bij lage toerentallen moeilijk zal doen.
Daarvoor zijn vervroegende vliegwielen bedacht. Doordat gewichtjes in het vliegwiel naar buiten slingeren vervroegd het ontstekingstijdstip iets en kun je dus verder doorjagen in toeren.
Honda heeft dit systeem omgedraaid om brommers te begrenzen. Het onstelingstijdstip wordt dus boven een bepaald toerental verlaat waardoor je vermogen verliest en terugvalt in toeten/snelheid.
Door dit systeem vast te zetten zal je brommer meer toeren maken en zuiniger rijden.
Naar mijn weten zijn er trouwens geen vervroegende vliegwielen. Voor de ps50 geleverd.
Duidelijk?
Als je zuiger net de compressieslag heeft gemaakt en bovenin je cilinder zit geeft de bougie een vonk die de ontbranding van de benzine op gang brengt. Dat is je bekend neem ik aan.
Vanaf dat de bougie vonkt tot volledige ontbranding zit er een vertraging van een fractie van een seconde. Bij lage toerentallen is dit geen probleem maar bij hoge toerentallen zal je zuiger al weer bijna bij de uitlaatslag zijn als de ontbranding op gang is. Doordat je de ontbranding dus niet optimaal gebruikt verlies je vermogen.
Door de vonk iets eerder te geven los je dit probleem op. Het probleem is dat echter dat je brommer bij lage toerentallen moeilijk zal doen.
Daarvoor zijn vervroegende vliegwielen bedacht. Doordat gewichtjes in het vliegwiel naar buiten slingeren vervroegd het ontstekingstijdstip iets en kun je dus verder doorjagen in toeren.
Honda heeft dit systeem omgedraaid om brommers te begrenzen. Het onstelingstijdstip wordt dus boven een bepaald toerental verlaat waardoor je vermogen verliest en terugvalt in toeten/snelheid.
Door dit systeem vast te zetten zal je brommer meer toeren maken en zuiniger rijden.
Naar mijn weten zijn er trouwens geen vervroegende vliegwielen. Voor de ps50 geleverd.
Duidelijk?
-
Joost Dane
- 4T-MSB beginner
Yep, dank je wel. Had al wat zitten turen op oudere berichten en het begon me al te dagen. Ik heb dus een verlatend vliegwiel en dat is dus eigenlijk niet best voor je motor, afgezien van voor de prestaties. Kan ik dus beter vastzetten. Als dat nog niet gebeurt is. Groet, Joost.