voor een monkey;
hoeveel km/h ga je per tand omhoog, als ik bijv 16 tands voor heb en achter zet ik 29 ipv 40?
scheelt dit per tand een 2 km/k?
mgv
tandwiel verhouding enz
-
MonkeyRyder
- 4T-MSB beginner
- Bezit: monkey
pc50
-
F!MO
- Frequent 4T-MSB visitor
- Contacteer:
Re: tandwiel verhouding enz
Als je eerst 50 reed zal je nu bij gelijke toeren iets minder dan 70 gaan rijden. Houd er rekening mee dat het niet vanzelfsprekend is dat je blok ook het benodigde vermogen kan leveren om dit toerental te gaan halen.MonkeyRyder schreef:voor een monkey;
hoeveel km/h ga je per tand omhoog, als ik bijv 16 tands voor heb en achter zet ik 29 ipv 40?
scheelt dit per tand een 2 km/k?
mgv
-
MonkeyRyder
- 4T-MSB beginner
- Bezit: monkey
pc50
okeoke, en als ik zoals ik 70 cc heb?
-
F!MO
- Frequent 4T-MSB visitor
- Contacteer:
Het zegt allemaal niet zoveel. Als je nu 16/40 hebt dan gaat je wiel 0.4 keer rond per volledige omwenteling van je voortandwiel. Bij 16/29 is dat 0.56. Das 40% meer "snelheid".MonkeyRyder schreef:okeoke, en als ik zoals ik 70 cc heb?
Met meer snelheid, krijg je alleen kwadratisch meer weerstand. Dus wees niet te optimistisch in hoe je jouw extra vermogen om gaat zetten in een hogere snelheid.
Als je wil weten welke vertanding je kan proberen, zou ik dat hier gewoon eens vragen. Vast wel iemand met een vergelijkbare set-up....
-
Edo
- slagschroevendraaier elite
- Bezit: Honda Chaly, GB500
Dan ligt je reëele top op ongeveer 75 km/h. Haal je dat nu niet of maakt je blok overtoeren omdat je vertanding duidelijk te licht is? Probeer dan eens een tandje meer op je voorkettingwiel.MonkeyRyder schreef:okeoke, en als ik zoals ik 70 cc heb?
Het je problemen dat bij tegenwind de 4e versnelling onbruikbaar is omdat je niet voldoende trekkracht meer hebt terwijl het bij windje-mee wel goed gaat? Probeer dan eens een tandje minder op je voorkettingwiel.
Eenvoudiger kan ik het niet voor je maken. Van 40-tands naar 29-tands gaan zorgt er niet voor dat je brommer de 160 km/h haalt.