Hallo,
Ik ben bezig om mijn honda ss blok te reviseren. Hoe kan ik zien of de schakelvorken versleten zijn, en hoe de krukaslagers?
Alvast bedankt.
Versleten schakelvorken?
-
Wouter Honda
- Frequent 4T-MSB visitor
-
Edo
- slagschroevendraaier elite
- Bezit: Honda Chaly, GB500
Re: Versleten schakelvorken?
Hey kerel, tijd niet meer gesproken! Nog steeds op de TU in Delft?
Je schakelvorken zijn vast nog wel goed, vaak zijn het de geleidepennen die gaar zijn. Dit kun je heeeeeel erg makkelijk herkennen doordat de pen dan een verloopje heeft van dik naar dun (dun is uitgesleten), terwijl hij één maat hoort te hebben (nieuw).
Kruklagers kun je het beste beoordelen als je motorblok nog in elkaar zit. Trek eens aan de drijfstang, beweeg de kruk eens heen en weer door aan de tappen te trekken, zo kun je een goed amateuristisch oordeel vellen. Voor een echte meting zul je een bedrijf moeten zoeken.
Je schakelvorken zijn vast nog wel goed, vaak zijn het de geleidepennen die gaar zijn. Dit kun je heeeeeel erg makkelijk herkennen doordat de pen dan een verloopje heeft van dik naar dun (dun is uitgesleten), terwijl hij één maat hoort te hebben (nieuw).
Kruklagers kun je het beste beoordelen als je motorblok nog in elkaar zit. Trek eens aan de drijfstang, beweeg de kruk eens heen en weer door aan de tappen te trekken, zo kun je een goed amateuristisch oordeel vellen. Voor een echte meting zul je een bedrijf moeten zoeken.
Uhm, sorry hoor, maar ''je schakelvorken zijn vast nog wel goed'' is echt 9 van de 10 keer niet waar. meet maar na, 4,75mm dikte op de nokjes is de grens, beide nokjes moeten binnen die grens liggen. Als je een slijtplek ziet op de schakelvork kun je hem net zo goed meteen in de prullenbak gooien. Tenzij je bezig wilt blijven.
En je krukaslagers mogen geen zachtzoemend geluid maken, moeten soepel draaien en als je er aan trekt, dus van de as af probeert te trekken, dan mag daar eigenlijk geen speling aanwezig zijn. Een beetje kantelen kan nog acceptabel zijn, maar zodra je die buitenste lagerschaal echt kunt uittrekken en induwen en duidelijk beweegt, dan is de boel versleten.
En je krukaslagers mogen geen zachtzoemend geluid maken, moeten soepel draaien en als je er aan trekt, dus van de as af probeert te trekken, dan mag daar eigenlijk geen speling aanwezig zijn. Een beetje kantelen kan nog acceptabel zijn, maar zodra je die buitenste lagerschaal echt kunt uittrekken en induwen en duidelijk beweegt, dan is de boel versleten.
''UNOX MAN''
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Normaal ben ik het helemaal een met Dennis, maar als de vorken nog redelijk zijn en niet krom of blauw of scheef gesleten of scherpe randen eraan, dan is een setje nieuwe pennen ook goed voor een wonderbare genezing.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Edo
Ah toleranties... Als de bak goed schakelde maar wat lastig in zijn vrij wou, was een setje nieuwe pennen bij mij altijd voldoende. Dan ben ik de laatste die de vorken vervangt, heb ze ook nog nooit gemeten overigens.Dennis schreef:Uhm, sorry hoor, maar ''je schakelvorken zijn vast nog wel goed'' is echt 9 van de 10 keer niet waar. meet maar na, 4,75mm dikte op de nokjes is de grens, beide nokjes moeten binnen die grens liggen. Als je een slijtplek ziet op de schakelvork kun je hem net zo goed meteen in de prullenbak gooien. Tenzij je bezig wilt blijven.
Oke, ieder zijn ervaringen en mening:) Ik hou me in het geval van schakelvorken aan de toleranties, aangezien je anders je tandwielen kunt beschadigen. Maar ik ben het wel met jullie eens dat vaak een groot deel extra speling zit op de pinnetjes, en die kosten geen drol.
Zal ik nog een geheimpje verklappen, je kunt 1 C50 schakelvork gebruiken in je SS bak. (1 C vork per SS bak) Die zijn vaak veel makkelijker te vinden voor weinig. Je hoeft niks aan te passen, werkt perfect. Nou, die weet echt niemand hier volgens mij, dus jullie hebben de primeur. (behalve NIX misschien) Let wel op, C50 schakelvorken zijn 2 verschillende, je moet wel degene hebben met de nokjes van 4.90mm dik. Die andere schakelvork heeft dikkere nokjes.
Groeten,
Dennis
Zal ik nog een geheimpje verklappen, je kunt 1 C50 schakelvork gebruiken in je SS bak. (1 C vork per SS bak) Die zijn vaak veel makkelijker te vinden voor weinig. Je hoeft niks aan te passen, werkt perfect. Nou, die weet echt niemand hier volgens mij, dus jullie hebben de primeur. (behalve NIX misschien) Let wel op, C50 schakelvorken zijn 2 verschillende, je moet wel degene hebben met de nokjes van 4.90mm dik. Die andere schakelvork heeft dikkere nokjes.
Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Het zou zomaar kunnen dat ik wel eens ergens een C50 vorkje in een SS bak geprakt heb. Als het past en werkt, dan wordt het gebruikt, hier.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Wouter Honda
- Frequent 4T-MSB visitor
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid er nieuwe lagers inzet, en schakelpennen was ik toch al van plan te vervangen.
Voor de schakelvorken ga ik denk ik dan gewoon voor de beste die op het schap liggen, als het goed is heb ik nog een 4 bakje voor de onderdelen.
De schakelvorken die er nu in zitten hebben een beetje scherpe kantjes, die zijn dan niet meer goed genoeg dus.
@ Edo, ik zit al een tijdje niet meer op de TU, doe nu hbo wtb in Delft. Bevalt me een stuk beter
. Zit jij nog wel op de TU dan?
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid er nieuwe lagers inzet, en schakelpennen was ik toch al van plan te vervangen.
Voor de schakelvorken ga ik denk ik dan gewoon voor de beste die op het schap liggen, als het goed is heb ik nog een 4 bakje voor de onderdelen.
De schakelvorken die er nu in zitten hebben een beetje scherpe kantjes, die zijn dan niet meer goed genoeg dus.
@ Edo, ik zit al een tijdje niet meer op de TU, doe nu hbo wtb in Delft. Bevalt me een stuk beter
-
Edo
Ah, ik ben ook gestopt op de TU Delft ergens begin mei, doe nu HBO Autotechniek in Rotterdam. Bevalt ook een stuk beter!Wouter Honda schreef:Bedankt voor alle antwoorden.
@ Edo, ik zit al een tijdje niet meer op de TU, doe nu hbo wtb in Delft. Bevalt me een stuk beter. Zit jij nog wel op de TU dan?
-
honda sleutelaar
- 4T-MSB addict
- Bezit: Ontelbaar!
Dit is wel interresant om te wetenDennis schreef: Zal ik nog een geheimpje verklappen, je kunt 1 C50 schakelvork gebruiken in je SS bak. (1 C vork per SS bak) Die zijn vaak veel makkelijker te vinden voor weinig. Je hoeft niks aan te passen, werkt perfect. Nou, die weet echt niemand hier volgens mij, dus jullie hebben de primeur. (behalve NIX misschien) Let wel op, C50 schakelvorken zijn 2 verschillende, je moet wel degene hebben met de nokjes van 4.90mm dik. Die andere schakelvork heeft dikkere nokjes.
Groeten,
Dennis
Ctjes for life and SSjes after for ever.
In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.
In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.