Replica C50

Hier kun je praten over je honda.
Fast Eddie
Frequent 4T-MSB visitor

Re: Replica C50

Bericht door Fast Eddie »

Welke NIEUWE Honda kost dat ook? Die bijna nieuwe Benly's kosten al bijna het dubbele als ik me niet vergis.[/quote]

Hmm. Heb voor de Honda Wave 32000 en voor de Honda Scoopy 45000 baht ( ongeveer 680 en 950 euro moeten neertellen, maar dat zijn de prijzen hier.
Er wordt in NL gruwelijk "misbruik" gemaakt van het feit dat veel Honda modellen alleen via de grijze import te krijgen zijn. De tijd dat C's etc nog moesten worden voorzien van een trapmechaniek is al ver achter ons, dus deze aanpassingen (= geld ) zijn niet meer nodig. Nu zijn de Chinesen de Japanners in Europa voor. Gek genoeg krijgen die Chinezen hier geen voet aan de grond.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Je noemt nu wel een paar modellen die hier niet te koop zijn.

In duitsland is tenminste nog de wave 125(injectie) te koop. hier begint het met de sh150.
Fast Eddie
Frequent 4T-MSB visitor

Klopt, maar je kunt bv wel een nieuwe Benly kopen. Kost wel rond de 3000 euro.
Het kan wel goedkoper, alleen doet de RDW in NL haar uiterste best om bijna alles wat buiten de EU komt zo onantrekkelijk mogelijk te maken om zelf in te voeren.
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Bezit: C50, CD50, Amigo
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Jacob schreef:
robertsp schreef:Daarom ben ik ook voor het origineel gegaan. Inclusief opknapkosten ben je niet veel meer kwijt.
En hoorde wat negatieve dingen over de immi. (Velgen die meteen begonnen te roesten, ik bedoel als ik roest wil kan ik net zo goed een origineeltje kopen)
Net als jij ben ik ook voor het origineel gegaan. In mijn geval heb ik een stukje emotie uit het verleden gekocht. Waarschijnlijk heb jij een conditioneel betere C aangeschaft als ik. De mijne is bijna veertig jaar oud, maar wel in originele staat en op het krank-stel na helemaal compleet. Ik heb er ruim €1000,- voor neergeteld. Ik heb de C nu volledig gedemonteerd, en heb alle nieuw te spuiten onderdelen in de epoxy-primer. Ik heb alvast een berekening gemaakt van de onderdelen die ik vervangen moet/wil. Deze onderdelen wil ik waar het kan weer voor originele vervangen. Ik zit op een bedrag van ruim €500,-. Net als met mijn meer dan 100 jaar oude woning kom ik toch weer van alles extra tegen tijdens de 'renovatie'. In de praktijk ga ik over de nu ingeschatte beraming, dat weet ik uit ervaring. Ook weet ik uit ervaring dat de van te voren ingeschatte restauratie-tijd in de praktijk vrijwel altijd overschreden wordt. En natuurlijk weet ik dat niet iedereen die luxe heeft, maar om deze zomer toch nog te kunnen rijden (met de fijne beleving die ik vroeger ook had), heb ik een exacte kopie besteld. Deze kopie geeft mij een nostalgische gevoel. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Je (het) gevoel. Als die maar goed is!
Of mijne in betere staat is weet ik niet. Hij rijdt soort van, kipperlichten heb ik al gerepareerd (achterlicht heb ik vreemd genoeg gesloopt, moet ik nog naar kijken). Kilometerteller gefixed, paar nieuwe kabels, en wil nog een nieuwe voorband (en waarschijnlijk accu). Het kontje is door de vorige eigenaar al eens vernieuwd, maar niet helemaal netjes. Dat wil ik deze winter in orde maken (meteen ook laten spuiten/poedercoaten). Heb voor mijne 950 euro betaald en had er een zo goed als nieuwe uitlaat bij en nog 2 extra beenkappen en nog een oud achterlicht en zijkap.
Blijkbaar toch niet zo'n slechte deal.
ger schreef:
En hoorde wat negatieve dingen over de immi.
Bedoel je nu immi in het algemeen , of bedoel je deze replica van de Honda C ?
En hoe moet ik "hoorde" begrijpen ?
De super inderdaad. Hoorde van een gebruiker dat de velgen meteen begonnen te roesten en dat die van hem helemaal nog niet zo zuinig reed (na paar 1000 km) verder weet ik niet precies meer, is al even geleden.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Jacob
4T-MSB beginner

Bericht door Jacob »

ger schreef:Ik blijf het een kek ding vinden hoor :D en ik ga er zelf ook maar een aanschaffen denk ik :D
Ik heb n.l. geen enkel argument gelezen hier waarom ik het niet zou doen.
Vroeger was ik ook de enige die met zo'n ding rond reed in het dorp ( de rest reed op zundapp/kreidler/puch/tomos), en iedereen zei dat het bagger was , gewoon japanse rommel :lol:
Oude tijden gaan weer herleven denk ik :P
Ik vind het wel aardig dat jij positief bent over een imitatie, terwijl je vroeger op het origineel gereden hebt. Dat zou een aantal dingen kunnen betekenen. Maar i.i.g. niet dat jij niet een liefhebber zou zijn van het 'klassieke viertakje'. Jouw verhaal over vroeger waarin jij als enige in het dorp op zo'n ding reed, komt mij heel herkenbaar voor. Mijn C50 kreeg in de buurt en op school verschillende bijnamen zoals ouwe koffiemolen en kakstoel...Ik was met mijn C50 een uiterst onpopulaire verschijning tussen de kreidlers, zundapp's, yamaha's enz. Ik trok mij daar geen reet van aan, sterker: Ik werd daardoor een nog fanatiekere C50 coureur. Ondanks dat je de C bijna kon horen roesten, was hij erg betrouwbaar. Ik en mijn C50 toen...We hadden een innig verbond...Ik heb 'm op een gegeven moment opgevoerd. 72cc was in die tijd behoorlijk peppie en zwaar illegaal natuurlijk. Ik heb toen zelf de zuiger iets bijgeveild om een agressief contact met de klepjes te voorkomen...Hij zal toen een krankzinnige compressieverhouding hebben gehad. het kleine valstroomcarburateurtje was in de venturi zover uitgeveild, dat je er aan de zijkant bijna doorheen kon kijken! Misschien was ie inmiddels wel 15!mm. Enfin, die "oude koffiemolen" liep ineens als de brandweer. Soms wel over de 70 km/h. Omstanders begrepen er helemaal niets meer van. Logisch, die tweetaktjes maakten na het opvoeren gelijk meer herrie, die van mij bleef rustig en beschaafd ploffen (vooral in de regen...). Wat ik wel heel leuk vind om te zien is dat die C50 hier nu een status heeft gekregen die het verdiend. Vroeger reed je bij wijze van spreken voor lul met een C50. Ook de andere modellen (SS/CD) waren over het algemeen niet zo populair bij jong publiek. Nu heb je een heuse hondavietaktscene, ook onder de jongeren. En om weer eens terug te komen op de immi-Super, ik kan daar weer hetzelfde gevoel voor opbrengen als mijn "kakstoel" van toen. Mede door de negatieve houding van sommige "liefhebbers" en andere "puristen", krijg ik juist weer dat heerlijke tegendraadse gevoel van vroeger...Die Super is wat mij betreft Super tot het tegendeel bewezen is!
Al is die tweetakt nog zo snel...
ceedee
4T-MSB addict

Bericht door ceedee »

Ik zou er wel 1 willen hebben, al vind ik ze niet zo mooi als een echte cee maar het is wat mij betreft heilig bij wat je tegenwoordig allemaal voor nieuwe zooi ziet rijden.
Ik heb trouwens ook een NT cee, die is eigenlijk qua uiterlijk niet veel mooier dan een imi cee.
Ik zou wel een honda-blok in reserve houden om bij eventuele ellende onder zo'n imi te hangen.
Verder vind ik dat die imi-cees wat rottig(zwaar) schakelen.
Jacob
4T-MSB beginner

Bericht door Jacob »

ceedee schreef:Ik zou er wel 1 willen hebben, al vind ik ze niet zo mooi als een echte cee maar het is wat mij betreft heilig bij wat je tegenwoordig allemaal voor nieuwe zooi ziet rijden.
Ik heb trouwens ook een NT cee, die is eigenlijk qua uiterlijk niet veel mooier dan een imi cee.
Ik zou wel een honda-blok in reserve houden om bij eventuele ellende onder zo'n imi te hangen.
Verder vind ik dat die imi-cees wat rottig(zwaar) schakelen.

Het wat zwaar schakelen is iets wat Nexus6 tijdens het inrijden ook opviel (ik spreek hier even voor hem, en ga er van uit dat hij mij dat niet kwalijk neemt). Dat is nu al beter als in het begin. Ik kan het weten omdat ik onlangs ook even heb proefgereden op zijn Super. Het schakelen gaat weliswaar niet zo soepel als op de Honda, maar zeer trefzeker, en mij persoonlijk soepel genoeg. Bovendien is de handeling niet zo omslachtig als op de oude C50. Vanaf de vrij-stand schakel je in één klik naar beneden naar 1 enz. In de derde versnelling kun je bij stilstand nog een keer naar beneden schakelen om vervolgens weer in de vrij-stand te komen, het 'klokje rond'. Erg gebruiksvriendelijk. Vergeet overigens niet dat het soepele schakelen zo'n beetje een patent van Honda is, vooral ook bij haar motorfietsen.
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Dat klokje rond schakelen vond ik wel mooi inderdaad. Enige nadeel is wel dat je dat niet tijdens het rijden moet doen. Naar z'n 1 vind ie niet zo leuk.
Verder vond ik de elektrische start wel leuk en de choke aan het stuur. Weet wel dat er ook c'tjes zijn die dat hebben, maar mijne niet. Met een verrotte knie is het niet erg prettig om te kickstarten.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Fast Eddie
Frequent 4T-MSB visitor

Prachtig verhaal Jacob dat van die 'koffiemolen en kakstoel ", maar helemaal waar. Ik denk nog vaak aan de dag ergens begin de jaren 80 dat eindelijk de dag was gekomen dat ik brommer mocht rijden, dus met de ouwe heer langs de diverse bromfietswinkel ( van internet of marktplaats had nog nooit iemand gehoord)
en bij één van die winkels stond een groene C. De verkoper probeerde nog alle voordelen van deze 4-takt duidelijk te maken, maar ja ik moest er niet aan denken dat iemand mij hier op zag rijden. Uiteindelijk is het een FS1 met hoog stuur geworden. Had ik nu maar...
Nexus6
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door Nexus6 »

robertsp schreef:Dat klokje rond schakelen vond ik wel mooi inderdaad. Enige nadeel is wel dat je dat niet tijdens het rijden moet doen. Naar z'n 1 vind ie niet zo leuk.
Verder vond ik de elektrische start wel leuk en de choke aan het stuur. Weet wel dat er ook c'tjes zijn die dat hebben, maar mijne niet. Met een verrotte knie is het niet erg prettig om te kickstarten.
Een kluns zou dat kunnen overkomen :mrgreen: Na de drie moet je eerst wel door de neutraal en dan naar de 1 :!: Het lijkt mij als je 50 rijdt een niet al te slimme set om dat te doen. Immers 'door' naar de neutraal trappen is volgens mij een 'bewuste' handeling.
-- Het viertakt geluid is een prachtig opiaat als je het niet te serieus neemt --
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Aangenaam kennis te maken ;) Nee valt wel mee. Je moet er in het begin alleen op letten. Ik ga eigenlijk bijna nooit van zn 3 naar neutraal en 1, rij vaak eerst nog in z'n 2.
Maar goed, dat is niet echt on-topic ;)
Nexus6
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door Nexus6 »

robertsp schreef:Aangenaam kennis te maken ;) Nee valt wel mee. Je moet er in het begin alleen op letten. Ik ga eigenlijk bijna nooit van zn 3 naar neutraal en 1, rij vaak eerst nog in z'n 2.
Maar goed, dat is niet echt on-topic ;)
Hoi Robert. Rij jij zelf ook op een Super? of heb je een gelijk soort versn.bak op je Honda C50.

M.v.g.

Nexus
-- Het viertakt geluid is een prachtig opiaat als je het niet te serieus neemt --
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Nee, ik had een proefrondje gereden op de super.
ger
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door ger »

Maar i.i.g. niet dat jij niet een liefhebber zou zijn van het 'klassieke viertakje'.
Sterker nog , Ik heb mijn originele SS50 nog :D ( die zit inmiddels in een meerdere jaren restauratie plan :D )
Verder kan ik me 100% in je verhaal vinden, het typeert ook het karakter van de eerste uur Hondarijder.
Ik heb nooit wat anders gereden dan Honda, ook mijn auto's.
Ik zie deze Super niet als een misbaksel maar als een offspring van het origineel ;)
Tja ook de afwerking van het origineel was niet zo denderend , de lak zat meteen op het metaal gespoten zonder primer, dus jah roesten deden ze wel ;)
Maar goed , we noemen het maar karakter denk ik :lol:
Jacob
4T-MSB beginner

Bericht door Jacob »

Fast Eddie schreef:Prachtig verhaal Jacob dat van die 'koffiemolen en kakstoel ", maar helemaal waar. Ik denk nog vaak aan de dag ergens begin de jaren 80 dat eindelijk de dag was gekomen dat ik brommer mocht rijden, dus met de ouwe heer langs de diverse bromfietswinkel ( van internet of marktplaats had nog nooit iemand gehoord)
en bij één van die winkels stond een groene C. De verkoper probeerde nog alle voordelen van deze 4-takt duidelijk te maken, maar ja ik moest er niet aan denken dat iemand mij hier op zag rijden. Uiteindelijk is het een FS1 met hoog stuur geworden. Had ik nu maar...
Dank je Eddie. Achteraf is iedereen profeet...Dat geld zeker ook voor mijzelf. Tussen mijn eerste brommer in 1980 (een geel met oranje SS50) en mijn laatste (C50) heb ik nog een tweetakt gehad, En toevallig ook een FS1...Eentje met een roterende inlaat. Deze was echt akelig snel, maar vrat bij wijze van spreke zuigers & cilinders. Het was een kort maar heftig huwelijk. Ik vervloekte dat ding op een gegeven moment, en besefte dat ik vreemd was gegaan...Ik was in mijn hart toch een viertaktman. Voor het type FS1 die ik toen eventjes gehad heb vragen ze nu vreselijk hoge bedragen...Ik heb 'm toen weggescheten voor 50 gulden of zoiets...Op een dag op weg naar huis zag ik iemand voor zijn schuurtje een spatbord van zijn nagelnieuwe SS50 tectyleren. Ik stopte direct en raakte meteen aan de praat met deze viertakt-liefhebber. Het klikte meteen door o.a. dezelfde grote passie: De viertakt! Het laat zich niet raden hoe vreselijk snel ik weer een viertakt had...Mijn C50 van toen is ook de brommer die ik verreweg het langst gehad heb. Ik reed er op mijn 19e nog op...Over verhalen gesproken Eddie, met die viertakt-kameraad van toen (een zekere Nexus6), heb ik zoveel brommer-avonturen beleeft, dat ik er een goed gevuld kwajongensboek over schrijven kan...
Plaats reactie