Led lampen op ss??

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
skodas
Frequent 4T-MSB visitor

Led lampen op ss??

Bericht door skodas »

Hoi, ik vroeg me af of het mogelijk is om led lampen op een 6v ss50 te gebruiken.
Met name achterlicht, remlicht en koplamp. Is dit mogelijk op de elektrische installatie van de ss? ( elektrische installatie is namelijk niet top meer dus als de stroomverbruikers een stuk minder verbruiken, zou dat al veel schelen)
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: Led lampen op ss??

Bericht door Edo »

Uiteraard kan dat, maar waarom sluit je niet gewoon weer een accu aan? Dan kunnen je remlicht, toeter, evt. knippers ook functioneren, en heb je gewoon voldoende constante stroom voor je koplamp en achterlicht.
skodas
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door skodas »

Zit accu op maar wordt niet voldoende geladen. Vandaar de vraag...
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Je verlichting hoort ook niet op de accu.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
skodas
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door skodas »

Verlichting zit ook niet op de accu maar remlicht in combinatie met knippers trekken de accu leeg. Laadstroom voor accu is maar een schamele 6.4 volt.
Dus was mijn idee om de grote stroomvreters te vervangen voor leds zodat ik fatsoenlijk mijn knippers kan gebruiken.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Dan zou ik mijn draden, aansluitingen, massapunten en contactjes in de lichtschakelaar even nakijken. Je repareert je probleem nu niet bij de oorzaak ervan.
Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: C310S

Bericht door Sjaak »

skodas schreef:Verlichting zit ook niet op de accu maar remlicht in combinatie met knippers trekken de accu leeg. Laadstroom voor accu is maar een schamele 6.4 volt.
Huh..laadstroom meet je in ampere, spanning zegt niets. Even een goede ampere meter (zit op de meeste multimeters) ertussen die een beetje stroom (»10A oid) kan meten en je weet het. :D
En led lampen werken niet op wisselspanning uit de lichtspoel, wel op de accu spanning. :P
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Ze branden wel op wisselspanning, alleen weet ik niet hoe lang ze het volhouden met dat genipper en de piekspanningen.
skodas
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door skodas »

Inmiddels een website gevonden die led toepassingen heeft voor oude engelse motoren.
Zal ze eens asnschrijven.
Edo

Bericht door Edo »

Haha, lol @ poster.

Je zegt zelf dat je accu niet voldoende bijlaadt. Dit is onmogelijk, als het systeem goed zou functioneren. Er zit dus ergens iets niet goed.

Maar neem lekker LEDjes, dan laten wij onze adviezen wel achterwegen.
skodas
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door skodas »

Ik vroeg het me ook alleen maar af, adviezen worden wel degelijk ter harte genomen. Blijkt dat er bij het oudere spul toch wel behoefte blijkt te zijn aan led's.
Dit omdat de elektrische installatie (6v) vaak te wensen over laat. Daarom maak ik graag gebruik van een forum omdat daar vaak veel kennis zit. Ik als noob kan advies gebruiken.
Blijkt dat er wel meer mensen zijn met een ss50 waarbij alle verlichting tegelijk gebruikt wordt de knippers het ook opgeven. Laatst al eens een vraag gepost of er meer mensen last van hadden. Dus mijn gedachte was als de grote stroomverbruikers sterk gereduceerd worden blijft er meer prik over voor de knippers. Brommer is laatst doorgemeten en kreeg maar net genoeg prik.
iig allemaal bedankt voor de adviezen.
Mano
Krasser
Bezit: CD50

Bericht door Mano »

Een goede reden om voor Leds te gaan is dat ze een veel langere levensduur hebben dan gloeilampjes, en dat ze ook niet zo snel stuk trillen als de gloei-draadjes nog wel eens willen doen.ik heb dan wel 12V maar was het na het zoveelste achterlicht lampje wisselen, (die trilden steeds stuk, minimaal 2 per maand) ook zat heb er een led in gedaan en sinds dien geen probleem meer gehad

Voor het achter/remlicht en de knipperlichten zeker een aanrader.
Persoonlijk heb ik in mijn koplamp liever halogeen
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding
Edo

Bericht door Edo »

skodas schreef:Ik vroeg het me ook alleen maar af, adviezen worden wel degelijk ter harte genomen. Blijkt dat er bij het oudere spul toch wel behoefte blijkt te zijn aan led's.
Dit omdat de elektrische installatie (6v) vaak te wensen over laat. Daarom maak ik graag gebruik van een forum omdat daar vaak veel kennis zit. Ik als noob kan advies gebruiken.
Blijkt dat er wel meer mensen zijn met een ss50 waarbij alle verlichting tegelijk gebruikt wordt de knippers het ook opgeven. Laatst al eens een vraag gepost of er meer mensen last van hadden. Dus mijn gedachte was als de grote stroomverbruikers sterk gereduceerd worden blijft er meer prik over voor de knippers. Brommer is laatst doorgemeten en kreeg maar net genoeg prik.
iig allemaal bedankt voor de adviezen.
Wanneer je lichtspoel nog oké is MOET het systeem kunnen functioneren. Ik rij ook met een 35 jaar oude Mitsubishi ontsteking, accu, remlicht, toeter, neutraalindicator en dat werkt allemaal perfect.

Het idee achter het systeem is dat niet-constante verbruikers (remlicht, toeter, knippers, neutraalindicator, etc.) gevoed worden door de accu, terwijl er van de lichtspoel voldoende stroom komt om in de tijden dat je de niet-constante verbruikers NIET gebruikt, de accu bij te laden. Je accu bouwt daarmee een hoop capaciteit op, waar hij slechts af en toe wat stroom van hoeft af te geven.

Dat de 6 volt systemen er om bekend staan dat ze geen geweldige bak licht geven uit de koplamp, is wel bekend. Maar het accusysteem deugt wel degelijk!

Daarom adviseert iedereen hierboven jou om het systeem eens te controlleren, want het MOET werken. LED koplampen zijn overigens voor zover ik weet NIET legaal als dimlicht, en laten vaak wat de lichtbundel betreft, ook te wensen over.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Mano schreef:Een goede reden om voor Leds te gaan is dat ze een veel langere levensduur hebben dan gloeilampjes, en dat ze ook niet zo snel stuk trillen als de gloei-draadjes nog wel eens willen doen.ik heb dan wel 12V maar was het na het zoveelste achterlicht lampje wisselen, (die trilden steeds stuk, minimaal 2 per maand) ook zat heb er een led in gedaan en sinds dien geen probleem meer gehad

Voor het achter/remlicht en de knipperlichten zeker een aanrader.
Persoonlijk heb ik in mijn koplamp liever halogeen
Ledlampen willen ook kapot rammelen hoor ;)

Ik zou voor de koplamp inderdaad niet voor led gaan.
Halogeen wordt volgens mij een beetje lastig op 6V.
skodas
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door skodas »

Dus een nieuwe lichtspoel zou ook verbetering kunnen brengen?
Iemand maakte me wijs dat dat een heel gezoek zou zijn om de juiste bij het vliegwiel te krijgen. Leek me wel een beetje onzin. Maar voor hetzelfde geld heeft ie gelijk?
Plaats reactie