KLIKO tour 2011

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
René
Admin
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door René »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RobHonda
The 4T-MSB is my life!

Bericht door RobHonda »

Cool idee! Aanhangers for life!
Ik had zoals Niek al vertelde een aanhanger met 2 wielen op basis van een fietkarretje.
Dit heeft het met de tsetkliometers enzo als wel zon 8000km in totaal uitgehouden.
Voordeel is dat je echt veel kan meenemen.
Ik had
Motorblok
Reserveonderdelen
Gereedschap
Kannetje benzine
Kannetje olie
Coertbranders en shit
Tent
Kleding
En nog meer... De eerste vakantie had ik veel te veel mee.
Niek z'n 50cc trok t niet de berg op dus hebben we een deel van zijn bagage ook nog op t karretje geknoopt. Ik denk dat t karretje toen wel rond de 70kg zat.
Vooruitkomen is dan niet zon probleem. Remmen echter wel! Als t lukt een geremde aanhanger te maken is dat zeker de moeite waard. Afkoppelen doe toch nauwelijks.

Verder heb je van die fietsaanhangertjes met 1 wiel die bevestigd zitten aan de achteras. Zoiets wil ik eigenlijk ooit ook maken. Het gewicht leunt dan niet zo op de schokbrekers (dat voel je best wel duidelijk...

Met 50cc en een 2bak kom je misschien in Limburg de bult wel op maar als t echt hoog wordt blijft er maar weinig over van je vermogen..

Een witte plaat is inderdaad verplicht, net als verlichting en een paar reflectoren. Ook zitten er eisen aan de afmetingen. Ff googlen leverd vast wel wat op.

Een spiegel is erg makkelijk op vakantie om elkaar in de gaten te houden heb ik gemerkt.

Een bamiblok kopen is naar mijn idee ideaal voor de vakantie. Vermogen genoeg, het kost geen drol en je kan er rustig vanuit gaan dat t 10.000km meegaat.

Neem naast onderdelen en gereedschap zo min mogelijk mee. Heb je allemaal toch niet nodig is mijn ervaring. (denk hierbij aankledig enzo)

Wij hebben ooit een TomTom in de aanbieding gekocht voor 40e. Sommigen zien het als verpesten van het avontuur maar ik zie het als n uitkomst. Je wordt over geweldige wegen geleid en je hoeft niet zo te zoeken waardoor je meer om je heen kan kijken.

Nou dr zijn vast meer tips maar in ben leeg nu..

De alpen zijn in ieder geval gaaf!
dendie
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door dendie »

Dat zo'n karretje het nog 8k km uithoud.
Ik ga zeker nadenken hoe ik hem geremd kan krijgen maar dat is een leuke uitdaging en ik heb nog de tijd.

@andre 562, leuk project, goed bezig waar gaan jullie naartoe komende zomer? En wat voor achterwiel heb jij gebruikt?

@Rob, die 2 bak ga ik zeker vervangen voor een 3 of 4 bak (waarschijnlijk 3 bak omdat de verhouding net wat beter uitkomt) En de tomtom (mio) gaat zeker mee. Ik heb al een zonnepaneel (aldi) aan mij stuur met interne batt. die fungeert als extra batterijpack waardoor ik sowieso wel een uurtje of 4-5 uur prik heb.

Ik duik zo mijn hok weer in en zal vanavond of morgen even een update plaatsen.
dendie
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door dendie »

ff jullie mening.

Ik wil er toch een aluminium velg onder gooien ivm gewicht (ik weet dat het deels onzin is maar het scheelt denk ik 2 tot 3 kg).

Twee mogelijkheden:
-Alu Cita velg 12" met trommel, voordeel licht en redelijk sterk (vroegah reden ze er 130+ km/h mee) nadeel 12" dus weer een andere bandenmaat
-Scoetah velg met schijf rem, deze is 10" maar zal remtechnisch constructief moeilijker werkend om te bouwen zijn of juist niet ik weet het (nog) niet.

Prijs is ongeveer gelijk.

Wat zouden jullie doen ?
dendie
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door dendie »

Vandaag de trekboom gemaakt. En gelijk gekeken hoe de lowrider "stance" is.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

ik denk dat ik dat ding wat hoger zou maken. verwacht dat hij ruzie gaat krijgen met drempels
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
dendie
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door dendie »

De hoek van de trekarm is iets anders geworden waardoor de voorkant ca 3 cm hoger is gekomen. Dan is tie hoger dan mijn chaly dus dat moet lukken.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Ho, dat ziet er creatief uit. 8-) Maar ik ben bang dat je het allemaal veels te zwaar uitvoert, letterlijk en figuurlijk. Met slim constructiewerk kun je een veel lichter ding maken, wat ook stevig genoeg is.

Bijvoorbeeld die achterbrug, die misstaat niet in een dikke crossmotor :D echt, een monkeybrugje is meer dan genoeg. En weegt waarschijnlijk de helft.

Ik wil je niet afzeiken, dit ziet er echt uit als leuk knutselwerk maar ik denk dat je van deze 70 kg niet gelukkig wordt in de alpen.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

En die doppenkruiskoppeling gaat het ook niet lang maken, denk ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
dendie
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door dendie »

@ Jurrien hoe bedoel je 70 kg ? De aanhanger ziet er misschien wat overgeconstrueerd uit maar een groot deel is aluminium (s.m. is 3x lager dan staal) en die achterbrug is iets meer dan 3 kg en hoeft maak 1x veer aan en kon ik voor weinig overnemen (en een monkeybrug kost al snel € 75,-en zal inclusief 2x schokbreker hetzelfde wegen) Het wagentje zal leeg rond de 27 kg uitkomen. Dat aansluitstuk ziet er inderdaad wat zwaar uit maar die moet ik nog verder aanpassen. Uiteindelijk is een kliko bijna 2x zo groot als een olievat dus de aanhanger word sowieso groter daar kan ik niet omheen en het voordeel is dat er geen of minder spullen aan de brommer gehangen hoeft te worden.

@NIX, ik wilde toch even eigenwijs zijn met dat 1/2" koppelstuk. Ik draai er ook vastgerotte bouten en moeren met een dop 32 mm mee los dan moet het toch ook heel blijven met zo'n aanhanger (ondanks dat mensen hem overgeconstrueerd vinden :) ) Maar het ga hem in het voorjaar testen met zakken tuinaarde of zoiets en als het niet goed is dan pas ik het aan.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Er zit gewoon teveel speling op dat dunne ding. Op een stuurkoppeling zit 0 speling en die is ook nog een slag robuuster uitgevoerd. Door die speling gaat de boel aan het wobbelen. Maar je bent gewaarschuwd. En een stuurkoppeling wordt doorgaans met wat meer respect behandeld dan een kruiskoppeling uit een doppendoos, waarschijnlijk omdat de eerste en een constante belasting aan moet kunnen en omdat het de richting van een auto bepaald. Een uit elkaar spattende ratelkoppeling heeft minder vergaande gevolgen dan een onbestuurbare auto zullen we maar zeggen. Je overdimensioneert alles en maakt dan de verbinding van zo'n prutsding.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

monkey brug 75 euro. heb je zeker een goude brug. voor een 15 euro moet je volgens mij al wel een monkey brug kunnen krijgen. zoveel mensen knopen er zoon lang ding in dan zullen die korte dingen ook wel ergens voor het oprapen liggen.

die kruis koppeling uit een dop set zal het niet tot Oostenrijk en terug uithouden denk ik. volgens mij jurrien of stoterstanger al speling op hun kruis koppeling. die kwamen zo ver ik het heb kunnen volgen van een auto af.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
dendie
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door dendie »

ok ik ben overtuigd, de half duims knie gaat eraf en ik zet er een stuurkoppeling op. Als dat ding onderweg naar de kl**te gaat dan is het idd een heel getob om het weer goed te krijgen.

Qua achterbrug heb ik ook wel gekeken naar aluminium monkeybrugjes (die zijn duurder dan staal). Daarnaast moeten daar nog 2x schokdemper bij gekocht worden, in ieder geval er ging niemand om mijn bod van € 18,- in :lol:
Daar past volgens mij geen 10" in en aangezien ik het liefst 1x dezelfde maat wiel voor zowel brommer als aanhanger wil handhaven heb ik voor € 18,- deze brug gekocht.
andre562
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door andre562 »

dendie schreef:
@andre 562, leuk project, goed bezig waar gaan jullie naartoe komende zomer? En wat voor achterwiel heb jij gebruikt?
Ik denk dat ik een rondje nederland doe. Ik heb een achterwiel van een minibike gebruikt, de achterbrug van een puch maxi, en een schokdemper van een mountain bike, de stuurkoppeling was van een veegmachine, en enkele onderdelen komen van een vuilniswagen :D
ss50,2x c320a en een cb 500four... cbr600f
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

Haha, te gek! :D
Ga heen en vereenvoudig u!
Plaats reactie