(kleine) blok revisie

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977.

(kleine) blok revisie

Bericht door davidvbss50 »

Hallo,

Aangezien ik de komende tijd toch niet echt veel op mijn ss zal rijden, zat ik te denken om mijn blok een (kleine) revisie te geven. Ik zat me name aan de versnellingsbak te denken en evt koppeling.
Er is momenteel niks kapot ofzo, maar ik merkte de laatste paar keer dat schakelen ook niet altijd meer even soepel gaat.
Wie kan mij vertellen wat ik dan allemaal zou moeten vervangen; wat is verstandig?

mvg

David
...
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Re: (kleine) blok revisie

Bericht door Kippenverver »

Dat kan niemand. Dat weet je namelijk pas als je het spul eruit haalt en eens goed kunt bekijken. Want ik je wel kan vertellen is dat waarschijnlijk je schakelvorken wel aan vervanging toe zijn, want dat is eigenlijk standaard bij een 4 bak, en de schakelvork pinnetjes ook.

Verder zul je het toch echt zelf moeten ontdekken :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977.

Bericht door davidvbss50 »

Kippenverver schreef:Dat kan niemand. Dat weet je namelijk pas als je het spul eruit haalt en eens goed kunt bekijken. Want ik je wel kan vertellen is dat waarschijnlijk je schakelvorken wel aan vervanging toe zijn, want dat is eigenlijk standaard bij een 4 bak, en de schakelvork pinnetjes ook.

Verder zul je het toch echt zelf moeten ontdekken :wink:
Daar doelde ik ook een beetje op.. wat is gebruikelijk om te vervangen (zoals die vorkjes en pinnetjes)
...
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

+3e versnelling zijn de nokjes bijna altijd van rond....

Koppeling functioneert, of slipt. Indien eerste, niks aan doen?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Meestal is het vervangen van alleen de pennen meer dan voldoende. Ik zie vaak dat mensen meteen hun vorken vervangen als er wat slijtage op zit, maar het rotte schakelen wordt echt meestal door de pennetjes veroorzaakt. Alleen als een vork krom is of heel gek afgesleten of blauw, dan zou ik hem vervangen. Verder wat Niek over het tandwiel zegt, maar dan praat je meestal echt over het uit de versnelling springen, niet over wat stroever schakelen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Ik heb ook wel eens een kleine blokrevisie gedaan omdat ik alleen de kick-as wilde vervangen; dit waren een beetje mijn bevindingen:

- schakelgeleidepennen altijd vervangen, kosten geen drol
- neem echt even de tijd om oude pakkingen te verwijderen voordat je nieuwe monteert
- klepjes controleren op lekkage, anders inslijpen met wat pasta
- plaats helicoils waar nodig, is altijd makkelijker als je alle carters/kop/etc. los hebt.
- eventueel Honda-keerringen plaatsen indien je ergens olie ziet rondom keerringen
- verwijder eens een keer ECHT alle sludge, altijd mooi meegenomen
- maak het centrifugaalfilter ECHT goed schoon, sludge makkelijk met een schroevendraaiertje te verwijderen
- controleer even of het oliekanaaltje die via je koppelingscarter je kruk-as/koppeling smeert nog goed doorloopt
- check even of je distributie ketting niet erg uitgerekt is, is stellen nog mogelijk, check gelijk het plastic-dopje bovenop de spanner, bij mij was die erg ingesleten waardoor stellen ook bijna niet meer mogelijk was
- check het oliepomp-tandwiel die op je distributieketting loopt op slijtage
- check in je oliepomp even of die troichoide-wieltjes nog heel zijn, bij mij was de binnenste gescheurd
- check je koppelingsplaatje
- zijn de splines op je kickstarter nog mooi? Anders kun je overwegen nieuwe kick-as en kicker te monteren. Nieuwe splines op gare kicker is altijd ellende.

Zo ben je denk al een heel eind, als het blokje voor de rest goed loopt en geen gekke geluiden maakt.
Plaats reactie