accu op ori. draadboom

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
gillis
Frequent 4T-MSB visitor

accu op ori. draadboom

Bericht door gillis »

Hallo iedereen,

Ben mijn SSje mooi aan het opknappen en eigenlijk is het laatste wat ik nog moet doen de accu installleren. En ik moet eerlijk zeggen dat ik daadwerkelijk een absolute leek ben op dit gebied :lol:

Zouden jullie mij misschien wat antwoorden willen geven?

- De brommer loopt nu gewoon wel en de draden zijn in principe allemaal aangesloten, behalve dus de accu... Volgens het schema moeten daar een rode en een blauw op, echter die kan ik niet vinden.. waar zijn ze?

- Het is zo'n gel-accu (er staat maintenance-free op) echter ik heb hem 2 jaar geleden gekocht. Betekent dit dat ik dit ding na een aantal jaar gewoon aangesloten kan worden en het dan doet, of is hij niet meer bruikbaar? Hoe zit dit?

Iedereen, dank voor jullie antwoorden, het is de laatste stap, echter wel leuk als het accutje ook nog even doet!

Groeten Gillis
Jurrien
chaly's angel

Re: accu op ori. draadboom

Bericht door Jurrien »

Hallo Gilles,

Die accu zit onder je buddy achter dat dekseltje op het frame.. Maar dat wist je waarschijnlijk wel. Daar moeten dus ook die draden zitten.

Die accu moet je gewoon even testen. Het beste hang je hem even aan de accu-lader en kijk daarna wat voor een spanning hij geeft.
Eigenlijk kan zo'n accu slecht tegen niks doen omdat hij dan zelf ontlaadt. Als een accu onder de 80% lading komt (bij een stilstaande accu gebeurt dat al in een maand of twee) is dat al schadelijk. Een accu die twee jaar heeft stilgestaan is meestal al overleden... Maar je weet maar nooit. Gewoon proberen dus.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
gillis
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door gillis »

jurrien, dank voor je bericht..

ik weet nog net wel waar de acuu in moet haha :wink: maar aangezien ik die rode en blauwe draad niet kon vinden dat ze misschien tijdelijk aan iets anders doorgelust zouden zijn. (de brommer loopt namelijk gewoon wel).

als ik geen acculader heb zou ik dan ook gewoon kunnen rijden en kijken of hij oplaadt?
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Tja, dan moet je uitzoeken waarom je die draden daar niet tegenkomt...
Met het schema in de hand herleiden waar ze vandaan moeten komen.

Dat de brommer verder wel loopt zegt overigens niks over de staat van de kabelboom. Het ontstekingsgedeelte gebruikt namelijk maar een klein gedeelte van de kabels.

Die accu zou je inderdaad ook met de brommer kunnen opladen, maar het is het beste voor de accu om hem nu even langere tijd aan een lader te hangen. Zodat ie goed wordt volgepompt.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
gillis
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door gillis »

all right, en als je een accu aansluit, heb je dan verder ineens nog extra onderdelen nodig?
Christiaan
4T-MSB addict
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje

Bericht door Christiaan »

Ligt eraan wat je allemaal werkend wil hebben?

Wil je knipperlichten?
Dan moet je een knipperrelais hebben, dus dan heb je wel extra onderdelen nodig.
gillis
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door gillis »

jazeker! dus dat wordt een relais..

verder is alles gewoon 6V.. maar moet er dan ook een spanningsregelaar komen? of een gelijkrichter?
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

gelijkrichter moet wel, spanningsregelaar hoeft niet (de accu gedraagt zich als spanningsregelaar), remlichtschakelaar, etc.. Kijk gewoon in een schema wat je allemaal nodig hebt om het te laten werken.
Mano
Krasser
Bezit: CD50

Bericht door Mano »

een accu lader is niet zo'n grote uitgave (v.a. ± € 15,=) ik zou er eentje halen als ik jou was (nieuwe accu ook kost ook niet veel, mocht die oude echt dood zijn)
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

En die rood-witte gaat naar je contactslot en komt dan terug als een rode draad (correct me if i'm wrong) om de knipperlichtschakelaars, remlichtschakelaars en groot-licht schakelaar stroom te geven. (En eventueel toetert, neutraallampje..)

Dacht ik :)
Plaats reactie