Honda C50 Achterwiel uitlijnen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
HvanAsseldonk
Frequent 4T-MSB visitor

Honda C50 Achterwiel uitlijnen

Bericht door HvanAsseldonk »

Hallo mensen,

Ik heb een tijd geleden mijn achterwiel tot mijn beste kunnen uitgelijnd, maar omdat de markeringen een beetje verouderd zijn en ik geen meetlat kon gebruiken om hem op het oog recht te zetten heb ik het toen maar zo gehouden. Nu blijkt dat hij helemaal niet goed stond afgesteld...
Zou ik mijn achterwiel ook kunnen uitlijnen door hem gewoon perfect rechtdoor te zetten (as in een stuk rijden en zonder handen kijken wat ie doet; kan ik zonder handen rechtdoor rijden dan issie goed en als ie afwijkt moet ik het achterwiel verstellen)?

Mijn dank.
Theo M:
Whahaha, wijven en auto's... dan gaat er altijd wel iets mis.
XorireX:
Was het een vrouw dan?
LeeM:
Er ging toch iets mis...
Honda C50 '73
Mandarijn
4T-MSB regular

Re: Honda C50 Achterwiel uitlijnen

Bericht door Mandarijn »

je kunt ook met een schroevendraaier/ duim, tegen je velg duwen en dan kijken hoe ver je zit icm. je achterbrug, of je zet je voorwiel recht en gaat achter je brommer liggen en kijkt of ze in lijn staan.
"Horsepower loves the absense of weight"
HvanAsseldonk
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door HvanAsseldonk »

Vond het toen der tijd nogal lastig om te zien of de ketting recht stond (heb er ook geprobeerd een waterpas langs te houden, maar kreeg hem niet in een goeie positie).
Zal het, als ik mijn achternaaf vervang, even naar kijken. Mssn dat het dan wonderbaarlijk wel wil lukken!

PS. Rijdend kijken of de brommer afwijkt is niet een goede optie of?
Theo M:
Whahaha, wijven en auto's... dan gaat er altijd wel iets mis.
XorireX:
Was het een vrouw dan?
LeeM:
Er ging toch iets mis...
Honda C50 '73
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

HvanAsseldonk schreef:Vond het toen der tijd nogal lastig om te zien of de ketting recht stond (heb er ook geprobeerd een waterpas langs te houden, maar kreeg hem niet in een goeie positie).
Zal het, als ik mijn achternaaf vervang, even naar kijken. Mssn dat het dan wonderbaarlijk wel wil lukken!

PS. Rijdend kijken of de brommer afwijkt is niet een goede optie of?
meestal als iemand achter je rijd kan je al redelijk snel zien of de brommer een beetje spoort ofniet, maar toch zou ik gewoon de ketting controleren en voor t gemak even een lange rechte balk langs voor en achterwiel leggen.. (dat gaat eigenlijk alleen als je dezelfde bandenmaat hebt)
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Of je legt even een lat langs je wiel als je de ketting niet kan zien niet door de knieën wilt om te kijken.
jupio
4T-MSB regular

Bericht door jupio »

Een uitbreiding van de afstelling met de lat is dat je ook met een lage precies rechte lat (aluminium staaf, of iets anders langs wat kaarsrecht is) langs het achterwiel te houden en te kijken of dat aan beide zijden hetzelfde bij het voorwiel uitkomt (wat netjes recht moet staan.)
Ik ben er bij onze brommer (c320) zeeker van dat je het achterwiel precies in het midden kunt zetten door de van de velg met de schuifmaat tot aan de felsnaad van de achterbrug te meten en beide zijden gelijk af te stellen.
gr
Jupio
Met geduld lukt alles!!
Plaats reactie