Rare problemen CB50

Hier kun je praten over je honda.
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor

Rare problemen CB50

Bericht door Matthijs- »

Hallo,

Ik heb mijn Honda CB50J nu 2 jaar. In die 2 jaar heeft hij nooit perfect gelopen. In het begin, toen hij standaard was liep hij vreselijk sloom en stotterde hij wel is. 2 keer is hij naar Fourstroke Bikecentre voor een grote beurt geweest. Dan liep hij 4 a 5 week goed en begon het gezeik weer.
In ieder geval: Nooit het het rijplezier gehad van Honda wat ik wél verwachtte.

De setup nu is:
- 16 mm carburateur met sproeier 80
- Standaard uitlaat met ontgrenste bocht
- Origineel vervroegend vliegwiel
- CB50F Nokkenas, puntgaaf
- Standaard tandwielverhouding

Wat onlangs allemaal gebeurd is:
- Compressie was te laag, daarom kleppen + klepzetels opnieuw geslepen, en de zuigerveren zijn allemaal vervangen
- Punten zijn gesteld, max opening ligt tussen 0,3 en 0,4 mm, en precies op F kan ik een vloeitje er nét tussenuit trekken
- Bobine is doorgemeten, deze is goed en gaf een hele lange vonk
- Condensator is vervangen en vakkundig gesoldeerd
- Nieuwe voet- en koppakking
- Met de bougie heb ik maximaal 200 km gereden

Net weer gereden:
Hij stottert vanaf ca. 5000 toeren, komt tot max 7500 toeren, niet hoger.
Ik ben het nu wel een beetje beu. Ik ben onlangs naar Duitsland (vlak over de grens) verhuisd, en mijn Honda moet ws. weer terug op Nederlands kenteken. Dit gaat ook het een en ander wel weer kosten waarschijnlijk. Als hij niet goed loopt weet ik niet of ik dit wel wil doen, en misschien moet ik hem maar verkopen want zo heb ik er geen plezier aan.

Weet iemand wat er aan de hand is? Moet ik toch maar weer een nieuwe bougie kopen? Ik snap er in ieder geval niks meer van.

met vriendelijke groeten,
Matthijs
Afbeelding
TooCrash
4T-MSB regular

Re: Rare problemen CB50

Bericht door TooCrash »

Je hebt een fototje geplaatst in je vorige post (Vliegwielnok vast op as?) die het een en ander verklaard.
Ik zie op de foto een behoorlijk beschadigd conisch vlak op de nokenas.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TooCrash op 30 aug 2010 23:26, 7 keer totaal gewijzigd.
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Matthijs- »

Het vervroegend vliegwiel zit er pas een paar maand op.
Met vastgezette liep hij net zo beroerd.
De nok van dit vliegwiel is gewoon nog glad hoor, en hij opent de punten ver genoeg.
Afbeelding
Monkeymadness
4T-MSB zombie
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61

Bericht door Monkeymadness »

als je je complete ontsteking nagekeken/vervangen hebt, zit het probleem dus in de carburateur... keertje doorblazen met de compressor, evt. met carburettor cleaner volspuiten en even laten inweken, daarna weer met de compressor erdoor heen.
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:
Lejon
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit

Bericht door Lejon »

Dit punt ben ik ook ongeveer 3x op beland dat ik hem de deur uit wilde doen maar geloof me blijf doorsleutelen en dan gaat hij het doen, die van mij doet het eindelijk en heb nu eindelijk na een jaar het plezier wat ik wilde. Ga ( zoals Jurrien zegt(en vele anderen)) Systematisch te werk. Je ontsteking kun je blijkbaar al afstrepen. Kijk naar je kleppen, je noktiming, je distributieketting, je onstekingstijdstip, je afstelling van de carburateur, je vonk aan de bobine.

Bij mij was het dat hij perfect liep behalve op hoge toeren toen ging die stotteren en met licht aan nog erger. Alles van de ontsteking vervangen en het probleem hield stand. Toen een andere bobine geprobeerd en het was over. Het kan dus in een klein hoekje zitten.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Matthijs- »

Vergeten te zeggen:
Kleptiming is perfect, ook de opening is precies goed.
Ik heb een benzinefilter en laatst heb ik de carburateur ook al schoongemaakt. Maargoed, dat kan ik inderdaad voor de zekerheid even doen.

groeten
Afbeelding
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

TooCrash schreef:Je hebt een fototje geplaatst in je vorige post (Vliegwielnok vast op as?) die het een en ander verklaard.
Ik zie op de foto een behoorlijk beschadigd conisch vlak op de nokenas.
Afbeelding
Ik vermoed dat het om de krukas gaat. Ik kan eigelijk zo 123 niet goed beoordelen of dat echt beschadiging is of wat viezigheid. Zou dat uitmaken als daar wat krasjes op zitten?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: ↑03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Matthijs- »

Waarom zou het daar aan liggen? Daar zit een klein beetje vliegroest op, of weet ik het. Daardoor gaat je brommer niet van 5000 t/m 7500 stotteren lijkt me.
Afbeelding
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

ik zou in iedergeval het originele vastgezette vliegwiel er weer even opschroeven samen met een nieuw/goed spietje (wat volgens sommige niet altijd nodig is, maargoed) en de ontsteking weer netjes afstellen..

zit het dan nog niet goed, verwacht ik toch dat het in je carburateur zit..
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Matthijs- »

De nok zit nu weer stevig vast op het vliegwiel, hij vervroegt weer goed. Spietje is idd op bovenkant wat beschadigt, maar steekt nog genoeg uit om het vliegwiel op zijn plek te houden. De ontsteking staat goed afgesteld.
Ik ga wel even een nieuwe bougie halen, ik heb namelijk aardig wat kilometers gereden met een (als het goed is?) kapotte condensator. Misschien is hij hierdoor wat gaar geworden ofzo?
Afbeelding
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

Matthijs- schreef:De nok zit nu weer stevig vast op het vliegwiel, hij vervroegt weer goed. Spietje is idd op bovenkant wat beschadigt, maar steekt nog genoeg uit om het vliegwiel op zijn plek te houden. De ontsteking staat goed afgesteld.
Ik ga wel even een nieuwe bougie halen, ik heb namelijk aardig wat kilometers gereden met een (als het goed is?) kapotte condensator. Misschien is hij hierdoor wat gaar geworden ofzo?
oké, kan zo maar zo zijn hoor.. is het zo'n bami condensator? die zijn zo onbetrouwbaar als wat
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Matthijs- »

Nee, opgehaald bij Rovaza. Origineel Honda, dus ws Hitachi ofzo? Was geloof ik 15 euro.
Afbeelding
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

Scoboscoopje erbij, vonkt goed op tijd? kun je dat uitstellen.
Plaats reactie