Niekjes schreef: ik als dragrace monteur bij herman jolink(snelste ducati ter wereld) hebben het er overgehad en een 2 klepper kan zelf sneller zijn!!! omdat je daar uiteindelijk op een laag aantal cc geen ruimte hebt voor 2 grote inlaat/uitlaat kleppen. dus kun je bij een 2kleps kop veel grotere kleppen plaatsen! dus in plaats van 2 14mm(2x14=28mm) inlaatkleppen dus 1 grote van 32mm.
Ben je nou dragrace monteur of heb je het erover gehad met een dragrace monteur?
Toegegeven, 2-kleps kan ook hoge vermogens halen, dat bewijzen SE en +R. Op onze blokjes kun je mits goed afgesteld toch nog wel meer uit een vierkleps halen.
Kitaco heeft niet voor niets nu pas een vierklepskop. En die maakt echt nog wel meer vermogen dan een SE. Een dragracer uit Japan die ik ken die haalt 24-25pk op de krukas met een vierklepper en iets over de 20pk met +R en SE (alles zwaar bewerkt en met goed afgestelde injectie).
Je hebt trouwens makkelijker ruimte voor vier kleinere kleppen dan voor twee grote, ga maar tekenen. Bijvoorbeeld op onze kopjes is 28-30mm inlaatklep wel het maximale. Een dohc heeft daar 2x 21 of 22mm. Je mag dat ook niet simpelweg optellen 2x21 =! 42mm. En die enorme inlaatklep gaat steeds rechter moeten staan of dieper in de kamer om niet bij zijn overlap de uitlaatklep te raken. Dus ongunstigere verbrandingsruimte en bougie verder weg. En hij kan aan de cilinderwandzijde nauwelijks mengsel kwijt, want daar is geen ruimte. En zoals Dakana het al zegt, die ene grote klep is wel heel zwaar en kan dus slecht toeren draaien. Er zijn heus ook nadelen aan vierkleps, en het verschil is voor de meeste mensen niet zo groot om de kosten te rechtvaardigen, maar op onze blokjes en met goede afstelling is een vierklepper toch in het voordeel. Ga maar na dat de enige die meer vermogen had dan ik op de hondadag een 142cc had en de meesten met 150cc blokken minder. Wesley had ongeveer evenveel als ik met een 160cc. Tenminste, zover ik het weet, want ik ben niet zolang gebleven.
Het kan best dat jij 14pk haalt met een imi 124, knap gedaan. Was dat op die bank op de hondadag? Je moet wel van dezelfde bank vergelijken, of resultaten van een geijkte dyno. En 138km/h op de testbank is leuk, maar haal je het ook op de weg?
Op het moment dat ik tevreden ben, dan zal ik hem nog wel eens op een bank zetten, echte dyno als het even kan.