Monkey R

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Niekjes
Frequent 4T-MSB visitor

Re: Monkey R

Bericht door Niekjes »

RobHonda schreef:Wat is nou het grote voordeel van een vierklepskop als je 'm vergelijkt met bv een superhead?
een 4-kleps kop hoeft niet eens sneller te zijn als een 2 klepper het voordeel van een 4klepper is dat je meer mengsel naar binnen kunt geleiden maar in tegendeel meer weerstand heeft. omdat hij dus 2kanalen heeft naar binnen en buiten en vaak 2 nokkenassen.
ik als dragrace monteur bij herman jolink(snelste ducati ter wereld) hebben het er overgehad en een 2 klepper kan zelf sneller zijn!!! omdat je daar uiteindelijk op een laag aantal cc geen ruimte hebt voor 2 grote inlaat/uitlaat kleppen. dus kun je bij een 2kleps kop veel grotere kleppen plaatsen! dus in plaats van 2 14mm(2x14=28mm) inlaatkleppen dus 1 grote van 32mm.

Afbeelding
NIET LULLEN MAAR SPELEN!!!
Dakana
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door Dakana »

4klepper heeft het voordeel van 2 lichte kleppen (per richting) die met 2 lichte klepveren makkelijker sluiten en dus minder snel zweven
hier door zijn hogere toerentallen mogelijk dan bv. 1 zware klep met een zware klepveer om hem ook bij hoge toeren te sluiten.

zeker bij kleine volumes (cc's) zal je het moeten zoeken in de toeren :)

er zijn wel mogelijkheden, motor modellen en opstellingen waarbij 2 kleppen ongetwijfeld voordeel boven 4 zal hebben

maar in ons geval, ben zelfs ik (heftig 2kleps voorstander) er van overtuigd dat 4kleppen meer in hun marche hebben, en dat is ook al ruim schoots bewezen. honda racers kiezen ze er na jaren testen niet voor niks voor he ;) don't re-invend the wheel...
Afbeelding
Viperdax
4T-MSB regular

Bericht door Viperdax »

Monkeymadness schreef:
Viperdax schreef:ik wil best een keertje cdi wisselen om te kijken of er duidelijk merkbaar verschil in zit, welke meer of mooier vermogen aflevert etc :D

ik rij meestal met mapping 2. maar zoals tijdens de honda dag als we langzaam reden met 1, anders gaat hij bokken onder 3000 toeren

dat de 115 en 125 het wel mogen wist ik niet.

ik heb zelf de bijgeleverde bobine gebruikt, op de originele 6v bobine deed hij niks. waar mijn c90 blok het wel mee deed.
hey erwin, heb je al eens een keer die cdi omgewisseld? of past ie niet op een lifan stekker? (august had toch ook lifan ontsteking?? :? )
nee nog niet helaas.
Afbeelding

Afbeelding
August
4T-MSB regular

Bericht door August »

Daytona ontsteking is niet doorgegaan helaas. Vreemd verhaal van de verkoper.
Ik heb inmiddels een Mitsuba erop geprobeerd met hyper cdi en blijf toch hetzelfde probleem houden. Het is dus vrijwel zeker niet de ontsteking.
Ik ga hier nog even verder induiken en kijken of ik het met een andere afstelling van de carburateur kan oplossen. Als dat niet lukt ga ik het mechanisch bekijken. De kop moet in principe veel meer toeren kunnen draaien, mijn daytona dohc draaide vlot 14000 tpm. Binnenkort krijg ik ook nog sterkere klepveren binnen.

Hij rijd verder goed, maar ik weet zeker dat er meer uit te halen valt zodra dit is opgelost. Ik heb alleen zeer beperkt de tijd om eraan te werken.
NIX schreef:heb nog een verlengde pukkel op een imi vliegwiel liggen. Moet ik alleen nog een SS bij bouwen.
August
4T-MSB regular

Bericht door August »

Niekjes schreef: ik als dragrace monteur bij herman jolink(snelste ducati ter wereld) hebben het er overgehad en een 2 klepper kan zelf sneller zijn!!! omdat je daar uiteindelijk op een laag aantal cc geen ruimte hebt voor 2 grote inlaat/uitlaat kleppen. dus kun je bij een 2kleps kop veel grotere kleppen plaatsen! dus in plaats van 2 14mm(2x14=28mm) inlaatkleppen dus 1 grote van 32mm.
Ben je nou dragrace monteur of heb je het erover gehad met een dragrace monteur?
Toegegeven, 2-kleps kan ook hoge vermogens halen, dat bewijzen SE en +R. Op onze blokjes kun je mits goed afgesteld toch nog wel meer uit een vierkleps halen.
Kitaco heeft niet voor niets nu pas een vierklepskop. En die maakt echt nog wel meer vermogen dan een SE. Een dragracer uit Japan die ik ken die haalt 24-25pk op de krukas met een vierklepper en iets over de 20pk met +R en SE (alles zwaar bewerkt en met goed afgestelde injectie).
Je hebt trouwens makkelijker ruimte voor vier kleinere kleppen dan voor twee grote, ga maar tekenen. Bijvoorbeeld op onze kopjes is 28-30mm inlaatklep wel het maximale. Een dohc heeft daar 2x 21 of 22mm. Je mag dat ook niet simpelweg optellen 2x21 =! 42mm. En die enorme inlaatklep gaat steeds rechter moeten staan of dieper in de kamer om niet bij zijn overlap de uitlaatklep te raken. Dus ongunstigere verbrandingsruimte en bougie verder weg. En hij kan aan de cilinderwandzijde nauwelijks mengsel kwijt, want daar is geen ruimte. En zoals Dakana het al zegt, die ene grote klep is wel heel zwaar en kan dus slecht toeren draaien. Er zijn heus ook nadelen aan vierkleps, en het verschil is voor de meeste mensen niet zo groot om de kosten te rechtvaardigen, maar op onze blokjes en met goede afstelling is een vierklepper toch in het voordeel. Ga maar na dat de enige die meer vermogen had dan ik op de hondadag een 142cc had en de meesten met 150cc blokken minder. Wesley had ongeveer evenveel als ik met een 160cc. Tenminste, zover ik het weet, want ik ben niet zolang gebleven.

Het kan best dat jij 14pk haalt met een imi 124, knap gedaan. Was dat op die bank op de hondadag? Je moet wel van dezelfde bank vergelijken, of resultaten van een geijkte dyno. En 138km/h op de testbank is leuk, maar haal je het ook op de weg?

Op het moment dat ik tevreden ben, dan zal ik hem nog wel eens op een bank zetten, echte dyno als het even kan.
NIX schreef:heb nog een verlengde pukkel op een imi vliegwiel liggen. Moet ik alleen nog een SS bij bouwen.
Niekjes
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Niekjes »

August schreef:
Niekjes schreef: ik als dragrace monteur bij herman jolink(snelste ducati ter wereld) hebben het er overgehad en een 2 klepper kan zelf sneller zijn!!! omdat je daar uiteindelijk op een laag aantal cc geen ruimte hebt voor 2 grote inlaat/uitlaat kleppen. dus kun je bij een 2kleps kop veel grotere kleppen plaatsen! dus in plaats van 2 14mm(2x14=28mm) inlaatkleppen dus 1 grote van 32mm.
Ben je nou dragrace monteur of heb je het erover gehad met een dragrace monteur?
Toegegeven, 2-kleps kan ook hoge vermogens halen, dat bewijzen SE en +R. Op onze blokjes kun je mits goed afgesteld toch nog wel meer uit een vierkleps halen.
Kitaco heeft niet voor niets nu pas een vierklepskop. En die maakt echt nog wel meer vermogen dan een SE. Een dragracer uit Japan die ik ken die haalt 24-25pk op de krukas met een vierklepper en iets over de 20pk met +R en SE (alles zwaar bewerkt en met goed afgestelde injectie).
Je hebt trouwens makkelijker ruimte voor vier kleinere kleppen dan voor twee grote, ga maar tekenen. Bijvoorbeeld op onze kopjes is 28-30mm inlaatklep wel het maximale. Een dohc heeft daar 2x 21 of 22mm. Je mag dat ook niet simpelweg optellen 2x21 =! 42mm. En die enorme inlaatklep gaat steeds rechter moeten staan of dieper in de kamer om niet bij zijn overlap de uitlaatklep te raken. Dus ongunstigere verbrandingsruimte en bougie verder weg. En hij kan aan de cilinderwandzijde nauwelijks mengsel kwijt, want daar is geen ruimte. En zoals Dakana het al zegt, die ene grote klep is wel heel zwaar en kan dus slecht toeren draaien. Er zijn heus ook nadelen aan vierkleps, en het verschil is voor de meeste mensen niet zo groot om de kosten te rechtvaardigen, maar op onze blokjes en met goede afstelling is een vierklepper toch in het voordeel. Ga maar na dat de enige die meer vermogen had dan ik op de hondadag een 142cc had en de meesten met 150cc blokken minder. Wesley had ongeveer evenveel als ik met een 160cc. Tenminste, zover ik het weet, want ik ben niet zolang gebleven.

Het kan best dat jij 14pk haalt met een imi 124, knap gedaan. Was dat op die bank op de hondadag? Je moet wel van dezelfde bank vergelijken, of resultaten van een geijkte dyno. En 138km/h op de testbank is leuk, maar haal je het ook op de weg?

Op het moment dat ik tevreden ben, dan zal ik hem nog wel eens op een bank zetten, echte dyno als het even kan.
heb voor herman jolink de inlaat spruitstukken en uitlaatspruitstukken gemaakt en de motor afgesteld verder heb ik het compleete koelsysteem onder handen genomen. hij rijd nu met een superbike fabrieks blok(ducati) alleen dan heb ik samen met mijn broer de koppen aangepast en de speciale zuigers ook afgefreest want de compressie verhouding was VEELS te hoog 1:18 nu is hij 1:15.6. hij heeft net voor het eerst gelopen en dan loopt HELEMAAL super.
NIET LULLEN MAAR SPELEN!!!
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

Niekjes schreef:op het achterwieltje! ben nu bezig met een 140cc immi om er een injectie systeem op te bouwen en een turbo!
zijn hier foto's van? ben toch ook wel heel benieuwd hoe zo iets loopt! :)
August
4T-MSB regular

Bericht door August »

Even een kleine update. Ik heb inmiddels een G-craft T-stuk en HRC preload adjusters gemonteerd en nog wat meer olie toegevoegd aan de poten. De voorvork voelt nu een stuk strakker aan. Voorlopig is dit nu goed, hoewel er misschien nog een NSR vork op komt met grotere schijf en klauw. Achter komen er nog kitaco remschoentjes in.

Ik heb een nieuwe overtrek voor het zadel uit Japan laten komen en na een tijdje flink zwoegen zit die er nu strak om.
In de winterperiode krijgt het frame+achterbrug een opknapbeurt en de originele kleur (cloud silver). De tank zal worden uitgedeukt en opnieuw gelakt in shasta white+nieuwe stickers. Eventueel komt er nog een andere backstep op zodat ik eindelijk mijn definitieve uitlaat kan monteren (Mizumoto titanium dohc).

Motorisch ben ik door veel proberen erachter gekomen dat het toch in de carburatie ligt. Ik ben na een aantal tests flink in hoofdsproeier omhoog gegaan en nu is het stotteren hoog bovenin vrijwel over. Dit lag dus niet aan de ontsteking. Ik moet misschien nog een maatje omhoog en dan denk ik dat het weg is. Ik heb dankzij een nieuw verloopje nu ook de hyper cdi kunnen vervangen door mijn super digital map, dit is zeker ook weer een voelbaar groot verschil.
Hopelijk komen binnenkort de sterkere klepveren en titanium klephoedjes zodat de kleppentrein in ieder geval futureproof is. Misschien dat ik ook nog even de FCR carburateur ga proberen, maar die is qua montage wat lastig.

Voor de wat langere termijn ben ik nog bezig om zelf een injectiesysteem te maken, maar dat komt allemaal t.z.t.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Krijg je met een FCR geen ruzie met je frame (die plaat onder de tubes en het balhoofd)
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

nielspbr schreef:Krijg je met een FCR geen ruzie met je frame (die plaat onder de tubes en het balhoofd)
ik zat is te kijken bij mijn zb maar dat gaat dan heeel krap worden
zou denk ik wel mooi zijn als het past
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
August
4T-MSB regular

Bericht door August »

nielspbr schreef:Krijg je met een FCR geen ruzie met je frame (die plaat onder de tubes en het balhoofd)
Dat klopt, overdwars gaat het wel, maar dat staat niet mooi. Ik wil nog een alu adapter maken zodat hij anders komt te staan of desnoods een kort spruitstuk. Ik heb in ieder geval mooi de ruimte voor een luchtfilter, dat is op een monkey wel anders.
August
4T-MSB regular

Bericht door August »

Kleine update. Het optisch opknappen is nog niet van de grond gekomen. Wel heb ik een paar kleine aanpassingen aan de motor gedaan:
-titanium retainers en sterkere klepveren
-kleine aanpassingen verbrandingskamer en kleppen (met dank aan CB-viguur en zijn vader)
-kleine optimalisaties onderblok

Ik moest verder de kickstartas vernieuwen, dat is nu ook gebeurd. Sinds gisteren hangt het blok er weer onder en draait weer. Ik heb er voorlopig de fcr op zitten, nu nog even zonder goed verloop naar de ovale inlaat van de kop, daar moet ik nog een tussenstuk voor gaan maken. Ik weet nog niet of die er voor nu op blijft, ligt eraan of er een beetje mee te rijden valt zoals hij nu staat (overdwars). Voorlopige doel is om zondag nog even naar de hdd te komen om weer een testbankrun te doen, zou als het goed is wat beter moeten gaan dan vorig jaar.
lowridestyle
4T-MSB beginner
Bezit: Honda C50 '69

Bericht door lowridestyle »

Wauw.. Prachtig. Optisch misschien nog niet geheel naar smaak, maar dat onzettend gruwelijke blok.. Ik zelf ben nog niet lang "in to the" brommers, maar ik vind het wel ontzettend gaaf om te zien dat jullie er zoveel van weten en energie insteken! Succes.
let's drive low <3
berryabbink
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door berryabbink »

het is geen 4 klepper maar een nepper. Van de rechterkant duidelijk te zien.
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

berryabbink schreef:het is geen 4 klepper maar een nepper. Van de rechterkant duidelijk te zien.
sorry? terug naar de schoolbanken!
Plaats reactie