De produktie werd te duur, wat ook meegespeeld zal hebben bij het beëindigen van de produktie is dat de Minarelli drie versnellings motorblokken niet meer leverbaar waren en er gezocht moest worden naar een andere krachtbron. De laatste bakbrommers werden dan ook met allerlei merken motorblokken geleverd."
Daaronder vielen dus ook de yamaha dt blokjes, zundapp blokjes zijn ook gebruikt. Eigenlijk alles wat voor handen was.
Daarnaast is dit blok ook al op het frame gemonteerd en niet op de achterbrug, dus dat moet in principe niet zo'n probleem zijn. Ik heb/had alleen mijn vraagtekens erbij of dat op deze manier gaat passen. Ik zal eens kijken of ik wat close up foto's kan vinden van hoe bart het in mekaar geknutseld heeft.
Wellicht is het dan toch een betere optie om er een liggend blok onder te gaan werken.
NIX schreef:Niet om rot te doen, maar af fabriek zit er een 50cc Minarelliblokje onder. Dat lijkt op een puch of zuignapp blokje met geforceerde koeling. Een liggende cilinder past net, dat zie je bij Bart Beekhuizen en bij Paul Brommert. Die zijn dan wel vast op het frame gemonteerd en niet op de achterbrug a la Sparta (of zo je wil: Apollo) Als je een liggend blokje zoals Irmin heeft op de achterbrug wil monteren, zal je de stuurinrichting een cm of 5 naar voren moeten verplaatsen. Maar dat kan ook. Een staande cilinder is een hele mooie oplossing, maar die blokjes zijn niet echt dik gezaaid. Om aan een XR75 blokje te komen kocht ik een complete XR. En dan hoop je maar dat het blokje nog wat doet.