Hmm, ik heb nu geprobeerd, zoals in de werkplaatshandleiding staat, met het vliegwiel op T met de nokken naar beneden het tandwiel vastmaken zodat de boutjes parallel lopen met de rand van de cilinderkop. Ook had ik deze keer het merkteken naar boven toe. De zuiger tikt echter tegen de uitlaatklep!
Nog even een vraagje (niet dat het uit zou moeten maken, maar a la), de klepveren, zijn die verschillend?
CB50 ontsteking (ondertussen is het probleem kleptiming)
-
ZundappDennis
- Frequent 4T-MSB visitor
-
ZundappDennis
Re: CB50 ontsteking (ondertussen is het probleem kleptiming)
Help! Zo moet ik morgen weer in de bus vol met kut basisschool kinderen. 
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Binnen en buiten wel, in en uitlaat niet.
Heb je je kleppen niet gewoon veel te strak staan, dus dat ze daardoor de zuiger raken?
Heb je je kleppen niet gewoon veel te strak staan, dus dat ze daardoor de zuiger raken?
Ga heen en vereenvoudig u!
-
ZundappDennis
Je bedoelt qua spanner van de distributieketting? Of qua klepspeling?Kippenverver schreef:Binnen en buiten wel, in en uitlaat niet.
-
jimbo1992
De klepveren zijn voor in- en uitlaat gelijk maar ze bestaan elk uit een set van 2 veren (de ene groter dan de andere) vergeet ook niet het 'hoedje' op de uitlaatklep, dit is een rubbertje dat je over de uitlaatklep schuift zodat er geen olie doorkan ofzo (zonder zou hij ook zeker moeten starten maar zou olie verbranden).
De kans bestaat dat je vliegwiel is losgekomen en hierdoor je 'T' markering compleet verkeerd staat.. zorg er eerst voor dat je vliegwiel correct gemonteerd zit (eventueel zonder spie, dit gaat perfect), vervolgens zorg je er voor dat je tandwieltje op de nokkenas perfect gemonteerd zit zoals je zelf beschreef..
De uitlaatklep zou nu absoluut niet tegen de zuiger mogen aankomen.
Nu begin je met de ontsteking af te stellen..
Ontsteking afstellen met voelermaatjes is een richtlijn maar geen uiterst correcte methode.
Met een multimeter kom je al een heel eind verder.
zet eventueel eerst je contactpunten op 0.4mm
Sluit nu je ontstekingkabel (zwart/wit) af (deze situeert zich ergens achter het linkse zijkapje).
In die kabel (het stuk dat van het blok uit komt) stop je de ene 'klem' of 'punt' van je multimeter en de andere kant moet ergens geaard zijn (gewoon goed contact met het metaal van je blok).
Draai nu je vliegwiel in de tegenwijzers zin.
Continu zal je een kleine waarde aflezen maar op het moment dat je ergens in de buurt van de F komt (draai dan traag!) zal plots de waarde op je multimeter sterk veranderen, dit is het moment dat je contactpunten open gaan. dit moet op de F gebeuren, indien het er na gebeurt moet je de contactpuntjes meer open zetten, indien er voor minder open.. (dan moet je vliegwiel uiterraard wel correct gemonteerd zijn)
Mijn contactpunten van de CB gaan meer dan 0.5 open, en hiermee rijd hij perfect.. Wat ik wil zeggen, de opgegeven 3 a 4 tienden... Maar met de hierbovenstaande zou je al ver moeten komen..
Veel succes man..
Groetjes,
Jimbo
De kans bestaat dat je vliegwiel is losgekomen en hierdoor je 'T' markering compleet verkeerd staat.. zorg er eerst voor dat je vliegwiel correct gemonteerd zit (eventueel zonder spie, dit gaat perfect), vervolgens zorg je er voor dat je tandwieltje op de nokkenas perfect gemonteerd zit zoals je zelf beschreef..
De uitlaatklep zou nu absoluut niet tegen de zuiger mogen aankomen.
Nu begin je met de ontsteking af te stellen..
Ontsteking afstellen met voelermaatjes is een richtlijn maar geen uiterst correcte methode.
Met een multimeter kom je al een heel eind verder.
zet eventueel eerst je contactpunten op 0.4mm
Sluit nu je ontstekingkabel (zwart/wit) af (deze situeert zich ergens achter het linkse zijkapje).
In die kabel (het stuk dat van het blok uit komt) stop je de ene 'klem' of 'punt' van je multimeter en de andere kant moet ergens geaard zijn (gewoon goed contact met het metaal van je blok).
Draai nu je vliegwiel in de tegenwijzers zin.
Continu zal je een kleine waarde aflezen maar op het moment dat je ergens in de buurt van de F komt (draai dan traag!) zal plots de waarde op je multimeter sterk veranderen, dit is het moment dat je contactpunten open gaan. dit moet op de F gebeuren, indien het er na gebeurt moet je de contactpuntjes meer open zetten, indien er voor minder open.. (dan moet je vliegwiel uiterraard wel correct gemonteerd zijn)
Mijn contactpunten van de CB gaan meer dan 0.5 open, en hiermee rijd hij perfect.. Wat ik wil zeggen, de opgegeven 3 a 4 tienden... Maar met de hierbovenstaande zou je al ver moeten komen..
Veel succes man..
Groetjes,
Jimbo
Trots eigenaar:
CB50J (80cc, kitaco, F kop en nok, 20mm carb en spruit) *accident, heropbouw moet nog beginnen*
C50 (origineel wrakje)
Audi 100 (2.4 atmosferische 5 cilinder diesel)
CB50J (80cc, kitaco, F kop en nok, 20mm carb en spruit) *accident, heropbouw moet nog beginnen*
C50 (origineel wrakje)
-
ZundappDennis
Wauw, een zeer complete post! U wordt vriendelijk bedankt! Ik ga nog een poging wagen.jimbo1992 schreef: Veel succes man..
Groetjes,
Jimbo
-
ZundappDennis
HA! HIHIHI!
Het vliegwiel was inderdaad verlopen! Na het stellen daarvan kon het nokkenastandwiel erop zoals het hoort! Nu de ontsteking nog even maar hij loopt in elk geval weer. YES!!!
Iedereen krijgt mijn godsgruwelijk grote dank!
Het vliegwiel was inderdaad verlopen! Na het stellen daarvan kon het nokkenastandwiel erop zoals het hoort! Nu de ontsteking nog even maar hij loopt in elk geval weer. YES!!!
Iedereen krijgt mijn godsgruwelijk grote dank!
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Koekje voor mij. Uit de trommel, niet uit de doos met de hond erop.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
jimbo1992
Proficiat 
Trots eigenaar:
C50 (origineel wrakje)
C50 (origineel wrakje)