Gasterugvoerdinges geval

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Gasterugvoerdinges geval

Bericht door h5speedje »

Okee ik heb een uitlaat in handen gekregen met het zogenaamde gas terug voer mechanisme en natuurlijk nieuwsgierig hoe het werkt...

Ze zitten op de nieuwe loempia en bami daxen en is herkenbaar aan een aluminium blokje op de uitlaat met een slang eraan die naar een plastik rond bakje toegaat met 2 andere slangen eraan(wat dit precies doet weet ik nog niet...ben mijn zaag kwijt)

:cry: na dat viel dus goed tegen; hoezo gasterug voeren; het is gewoon een ordinair membraam wat gewone lucht de inlaat inpompt net na het moment dat de uitlaatgassen langs het membraam zijn gekomen...hierdoor krijg je onderdruk en zal er zuivere lucht in de uitlaat worden gezogen..

Er zit nog een rare knobbel ter hoogte van het hitteschild en het zou me niks verbazen als daar een kat inzit zodat het hele zooitje word naverbrand..
Zo kan ik ook wel aan de emissie-eisen voldoen...ik dacht dat honda met zijn eco motoren al een goede voorzet hadden gedaan want inderdaad zijn die dingen lekker spaarzaam met hun brandstof ten op zichte van de aloude 6volt motoren
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Gasterugvoerdinges geval

Bericht door NIX »

Er is een significant verschil tussen zuinigheid en uitstoot. Daarom zijn die milieulabels op auto's ook zo'n onzin. Overigens zat op veel amerikanen in de begintijd van emissie-eisen een luchtpomp die niets meer deed dan lucht zo de uitlaat in pompen. Die pompen worden nog wel eens gebruikt om kleinere motoren te superchargen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Secundaire luchttoevoer. (Dat wsas 'm, duurde even)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Smogpump
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

ik ken deze pompen wel uit de aggregaat wereld; als je een dieselmotor hebt met centrifugaal pomp werden deze uitlaatpompen gebruikt om de centrifugaal pompen vacuum te zuigen zodat ze min of meer opgestart kunnen worden
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...

Bericht door RaRe »

Een gedeelte van de uitlaatgassen wordt opgevangen en weer in het spruitstuk gezogen, dat is het enige wat het doet..

Een betere optie zou zijn om de motor dusdanig correct afgesteld te leveren dat je een volledige verbranding hebt, dat is lekker zuinig, goed voor het millieu en je portemonee, probleem daarmee is echter dat je brommer dan veel te hard loopt ;)

Toch zie je die dingen ook op de motordax zitten.. :?
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Jij beschrijft een EGR systeem. Dat is het niet. Het is een smogpump. Die verdunt gewoon de uitlaatgassen en levert wat extra zuurstof om de katalysator te helpen.

Overigens doet een EGR iets anders dan een smogpump. Door uitlaatgas te recirculeren, loopt de verbrandingstemperatuur in de cilinder terug wat de NOx uitstoot terugbrengt. Dat komt omdat reeds verbrande uitlaatgassen niet nog eens kunnen verbranden. later is dit effect bereikt met iets andere kleptiming. Dat ging wel ten koste van iets bottompower.
Monkeymadness
4T-MSB zombie
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61

Bericht door Monkeymadness »

ik snap trouwens niet waarom dit topic bij ''tuning'' staat, het is tenslotte gewoon een luchtpomp zodat je brommer aan de milieu-eisen van 2012 voldoet...

en als je het niet weet, zet het dan bij techniek neer ofzo, zoals de rest...

zo, genoeg bot gedaan... :D
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Het woord tunen betekend niets anders dan afstellen, aangezien het onderwerp met de samenstelling/afstelling van je uitlaatgasmengsel te maken heeft staat het hier precies goed ;)
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Neejoh, tunen betekent helemaal geen afstellen. Tunen betekent opvoereee!
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Nee, tunen betekent tunen.
CbBas
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door CbBas »

* Main Entry: 2tune
* Function: verb
* Inflected Form(s): tuned; tun·ing
* Date: 15th century

transitive verb 1 : to adjust in musical pitch or cause to be in tune <tuned her guitar>
2 a : to bring into harmony : attune b : to adjust for precise functioning —often used with up<tune up an engine> c : to make more precise, intense, or effective
3 : to adjust with respect to resonance at a particular frequency: as a : to adjust (a radio or television receiver) to respond to waves of a particular frequency —often used with in b : to establish radio contact with <tune in a directional beacon>
4 : to adjust the frequency of the output of (a device) to a chosen frequency or range of frequencies; also : to alter the frequency of (radiation)intransitive verb 1 : to become attuned
2 : to adjust a radio or television receiver to respond to waves of a particular frequency
You live and learn. At any rate, you live.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

klopt...tunen betekent afstemmen..

Als je dus vanuit milieu aspect bekijkt praten we hier over tunen; we passen techiek toe zodat het bij een motor past en stellen alles af (hier hebben we het tunen al) zodat alles samen werkt in een perfecte balans met een goedgekeurde emissie

een blok harder laten lopen door meer cc's is geen tuning....meer een lompe manier om iets harder te laten lopen

Juist door poortjes te bewerken,inlaat traject bepaling, klephoeken, ideale nok berekenen en je lengte van de uitlaat te bepalen is tunen...zelfde cilinder inhoud en toch gruwelijk veel meer pk's....
Plaats reactie