NEE!!! Steeldinges breekt af!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Roel
4T-MSB regular
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Contacteer:

NEE!!! Steeldinges breekt af!

Bericht door Roel »

AARGH! Eén van die stelen die alles vóór het blok bij elkaar houdt is afgebroken door te lomp aandraaien.
En ik krijg het resterende stuk met geen mogelijkheid er uit. Ook niet met de lompe griptang. Wat nu?

Afbeelding

Nu ook nog maar hopen dat die dingen nog los te krijgen zijn... (C320s)
amigo
4T-MSB regular

Re: NEE!!! Steeldinges breekt af!

Bericht door amigo »

2 moertjes erop draaien, en die dan strak tegen elkaar draaien (borgen dus). Dan kan je het tapeind gewoon losdraaien als het goed is.

EDIT: oja, je kan waarschijnlijk gewoon een standaard m6 tapeind kopen, maar dat weet ik niet zeker.
SS50 loopt weer sinds een jaar!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Als het met een griptang niet lukt, zullen 2 moertjes weinig uithalen, ben ik bang. Zo'n voelspriet heet trouwens een cilindertapeind. Die zullen heus wel te krijgen zijn in de goede lengte, en anders wel gebruikt. Sommigen hier hebben bergen van die meuk (ik godzijdank niet). Een tapeind dat echt vast zit haal ik er tussen een hele lelijke grote bankschroef uit. Blokje demonteren, (olie eruit, hij gaat bijna op z'n kop) tapeind in de bankschroef en blokje tegen de klok in draaien. Eventueel eerst het carter even flink warm stoken met de verfstripper of voorzichtig met een brander. In het vervelendste geval breekt ie nog eens af met een restje in het carter. Dan wordt het boren en prutsen en mogelijk een helicoil zetten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Griptang werkt eigenlijk altijd :?

Soms zet ik de griptang er ook op, en dan met een hamer op de griptang tikken, werkt ook erg goed.

Laatst moest ik een fusee kogel van me auto vervangen, en was gewoon echt niet los te krijgen, speciaal gereedschap ervoor gekocht, werkte ook niet, zat gewoon te vast.
In mijn wanhopige zoektocht naar een oplossing in de lokale autogarage gereedschap winkel kwam ik een busje van Motip tegen.
Was speciaal spul om lagers mee in te zetten door het heel koud te maken (krimp)

Werd iets van -200 graden ofzo.

Werkt heel erg goed.

Als het nou echt niet lukt, moet je het tapeind met dat spul inspuiten (zodat ie krimpt en dus losser komt te zitten) en vervolgens met de griptang of 2 boutjes losdraaien. Dan maak je iets meer kans.
Bij mij werkte het zo goed als instant, terwijl ik uren op dat ding heb liggen rammen en draaien en vanalles...
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
Monkeymadness
4T-MSB zombie
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61

Bericht door Monkeymadness »

hey roel, al los gekregen? zo niet, meet maar ff dat tapeind op, ik heb laatst nog een setje gescoord die iets te kort waren voor mij blokje... (dus waarschijnlijk stoterstangen, ivm kleinere kop)
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:
Roel
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door Roel »

Monkeymadness schreef:hey roel, al los gekregen? zo niet, meet maar ff dat tapeind op, ik heb laatst nog een setje gescoord die iets te kort waren voor mij blokje... (dus waarschijnlijk stoterstangen, ivm kleinere kop)
Nee, heb hem even in de schuur geparkeerd en kijk morgen wel even hoe ik 'm er uit krijg. Gaat wel lukken, maar ik hoop ZO dat ie niet gaat afbreken in het blok...

De totale lengte is 137mm met aan de uiteinden 12mm M6 draad. Maar een millimetertje meer of minder lijkt me geen probleem.

Alleen zou ik hem graag vrijdag weer in elkaar hebben. Zou een stuk gewoon M6 draadeind van de juiste lengte tijdelijk een oplossing kunnen zijn? Volgens mij heeft het gladde tussengedeelte weinig nut en kan het staafje ook best over de volle lengte schroefdraad hebben.
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Voordat je aan het grof geschut begint, pak een klein ijzerzaagje of een dremel, slijp er een kleine groef in en probeer het ff met een dikke schroevendraaier los te draaien. Heeft mij aleens gered! Succes ermee.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
Monkeymadness
4T-MSB zombie
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61

Bericht door Monkeymadness »

Saik0 schreef:In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:
Saik0
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Saik0 »

1-0 voor Monkeymadness
Monkeymadness schreef:
Saik0 schreef:In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Roel
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door Roel »

Godsamme, nu heb ik zelfs mijn Gedore griptang erop kapot geknepen. (Me Tarzan) Ook een gleufje zagen + platte schroevendraaier hielp niet.
Tijd voor grover geschut! Straks maar even bij de buurman vragen om een huge-ass griptang (dit was maar een kleintje)
Ondertussen zet ik het tapeind lekker in de kruipolie, misschien helpt dat...
irmin
4T-MSB addict

Bericht door irmin »

het hele tapend (of hoe zo'n ding heet) over de lengte in de baknschroef klemmen en de bankschroef echt loeistrak aandraaien. Nu kun je het blok draaien en komt-ie los. pas 1 keer in m'n leven op deze manier zo'n tap niet losgekregen. Maar dat was maar van een zundapop dus ik heb gewoon dat hele carter weggeflikkerd....... :twisted:
cracque frontal
Saik0
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Saik0 »

Niet mogelijk trouwens om m om te buigen zodat je van het ding zelf een hefboom maakt om m los te draaien? Of zeg ik nu iets heel geks?
amigo
4T-MSB regular

Bericht door amigo »

ik zou dat niet proberen omdat je anders kans hebt dat je het tapeind afbreekt bij de carter, dan ben je nog verder van huis.
SS50 loopt weer sinds een jaar!
Plaats reactie