Geen vonk (dringend :) )

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
tdr
4T-MSB beginner

Geen vonk (dringend :) )

Bericht door tdr »

Hallo,

Ik heb een chaly op de kop kunnen tikken in originele staat. Na 34jaar is er nog steeds niets geknipt aan de draadboom en alles zit nog op zijn originele plaats. Nu heeft hij een aantal jaren stil gestaan en heb ik geen vonk.
Dus: alles is goed aangesloten, aan de bougie en bougiekop ligt het niet, want als ik die verwijder kan ik ook geen vonk trekken met bougiekabel.
Ik heb heel even vonk gehad maar tien seconden later was het weer gedaan, andere bobijn geprobeerd, weer tien seconden vonk en dan weer gedaan.

Als ik alles loskoppel aan de onsteking krijg ik wel vonken tussen de punten maar als ik de zwarte kabel aansluit niet meer, ik weet niet of dit een teken is of de condensator kapot is of dit normaal is...

Wat moet ik doen? spoelen meten? Condensator vervangen?

Ik heb ook eens een rechtstreekse kabel tussen onsteking en bobijn gelegd om te zien of het daaraan lag maar dit was niet het geval, dus de kabelboom/contactslot kan ik ook uitsluiten...

Graag snel een antwoord want wil hem vandaag nog doen lopen :lol:

mvg

Mvg
Tom
amigo
4T-MSB regular

Re: Geen vonk (dringend :) )

Bericht door amigo »

condensator is een goede mogelijkheid. Maak verder ff de contactpuntje goed schoon (ontvetten). Controleer ook ff op draadbreuken en of alles goed aangesloten is.
SS50 loopt weer sinds een jaar!
tdr
4T-MSB beginner

Bericht door tdr »

andere condensator gestoken, geen vonken meer tussen contactpunten maar nog steeds geen vonk :(

hoe meet ik mijn onstekingspoel door? of hoe weet ik of het daaraan ligt?

mvg
Tom
tdr
4T-MSB beginner

Bericht door tdr »

8
Vonk checken,
- punten stellen/vernieuwen
Je stelt ze op een klein beetje vóór F, dan moet ie beginnen met open gaan.
Als je de zwarte draad van je blok los haalt en kickt zullen de contactpunten vonken.
Hoe sterker de vonk hoe beter de ontsteking werkt.
Nu weet je dus hoe de condensator en ontstekingspoel er aan toe zijn.
Dit haalde ik uit de faq (mark schreef dit)

Dus moet er wel een vonk zijn tussen de punten als je de zwarte draad losmaakt zoals ik in het begin voorhad...

AUB iemand die er iets van kent he, want zo geraak ik geen stap verder, door te zeggen dat het niet mag vonken... :?
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

je kan op 4 verschillende manieren geen vonk hebben;

1) je hebt sluiting (islolator op contatcpuntje kapot waardoor de geisoleerde draad tegen de massa van het puntje komt) (nokje versleten waardoor hamertje tegen de krukas komt) (draad breuk waardoor draad tegen massa ligt )(draad op condensator die tegen de buitekant van de condensator komt)
In dit geval zal hij niet vonken tussen de punten
Als je de volt meter er op zet zul je geen spanning meten tijdens het kicken
als hij stilstaat zul je een erg lage weerstand meten 1 tot 2 ohm die niet veranderd als je voorzichtig het vliegwiel ronddraait

2) het contact puntje sluit niet; (puntje blijft open staan en dient afgesteld te worden) (puntje is zwaar vervuild)
Als je de volt meter erop zet zul je een spanning meten in de buurt van 8 volt
en als hij stilstaat een weerstand van pak em beet 5 ohm
Als je voorzichtig draait aan het vliegwiel en je meet op spanning zul je een spanning zien die toeneemt met de snelheid waarop je het vliegwiel verdraait

3) de spoel is kapot; je zal geen spanning meten als je kickstart
als je de weerstand meter erop zet en je draait aan het vliegwiel moet hij voor "f" nul zijn en net na "f' van nul oplopens zijn naar oneindig(condensator laat op)

4) het contact puntje blijft open staan en dient afgesteld te worden
Als je de volt meter erop zet zul je een spanning meten in de buurt van 8 volt
en als hij stilstaat een weerstand van pak em beet 5 ohm
Als je voorzichtig draait aan het vliegwiel en je meet op spanning zul je een spanning zien die toeneemt met de snelheid waarop je het vliegwiel verdraait

Als je er niet uitkomt draai dan het contact puntje en de condensator van de grondplaat en zorg dat ze geen massa maken
zo meet je of de spoel weerstand heeft..
Vervolgens de condensator erop schroeven; nu moet de weerstand even laag zijn en vervolgens moet hij oplopen naar de normale 5 ohm
Geeft hij nu een hele lage waarde 1a2 ohm kan je condensator inwendig kort gesloten zijn of het spul zit er niet goed opgesoldeerd en maakt massa.

Meet voor dat je het puntje monteerd in de vrije lucht eens over het puntje;de weerstand moet laag zijn als je meet vanaf de aansluiting en aan de massa, doe vervolgens een stukje niet geleidend materiaal tussen de puntjes zelf...nu moet de weerstand oneindig zijn..

Monteer nu het puntje en stel hem goed af..

(hint....soms wil men nog wel een een verlatend vliegwiel saboteren en word eerst alles eruit gesloopt en weer terug geplaatst.....als je hierbij de nok verkeert om monteerd zit je ook de pleuris te zoeken )
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
amigo
4T-MSB regular

Bericht door amigo »

h5speedje schreef:je kan op 4 verschillende manieren geen vonk hebben;
Ik tel er drie :wink: (met hint vier :P )

Je kan trouwens ook de condensator gewoon doormeten op capaciteit, kan als het goed is bij de brommer of met sommige multimeters dacht ik. Maar verder zou ik steeds verder terugwerken om het probleem te vinden, dus beginnen bij de bougie en zo de weg terug: bougie, bougiedop, bobine, spoelen, condensator en puntjes.
SS50 loopt weer sinds een jaar!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Mogelijkheid 5 is dat de punten niet openen (dus afstellen) en mogelijkheid 6 zijn punten met prut ertussen die even met een schuurpapiertje schoongemaakt moeten worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie