Springende ketting, onbalans, alles wordt opgevreten!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Knutsel
4T-MSB beginner

Springende ketting, onbalans, alles wordt opgevreten!

Bericht door Knutsel »

Ik heb wat problemen met of de kwaliteit of symetrie van een achternaaf en of tandwielen van een Dax.
Geval: de ketting van de Dax is goed op spanning gebracht, je loopt een meter en staat superstrak of helemaal ontspannen ????????????
Ik heb dit gemeld bij de winkel waar we de Dax kochten en deze gaf het tandwiel op als oorzaak.
Nu had ik een nieuw exemplaar meegenomen en nieuwe iris ketting en alles vervangen, (voortandwiel had ik nog nieuw liggen).
Nog steeds spant en ontspant de ketting zich in 2 meter lopen, achterwiel bekeken en ik zie een soort hoogteslag, het nieuwe tandwiel nauwkeurig bemeten met schuifmaat en heb een a-symetrie van 1 mm, kan dit voor een zo onrustigge ketting zorgen?
Mijn andere Skyteam heeft hier helemaal geen last van?
For the time being, zijn er ook kwalitatief goede tandwielen passend voor de Dax van een ander type Honda te krijgen die ik desnoods zelf maar purchase?
En mensen opmerkingen als "ja moet je maar een Honda kopen!", snap ik maar hey, "ik vond ze gewoon leuk."
Is dit "een Skyteam euvel?".
Laatst gewijzigd door Knutsel op 25 jun 2009 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Honda dax achternaaf monteren, heb ik bij m'n pbr ook gedaan.

(Heb je een naaf met circlip of zo'n nieuwe naaf met bouten? Bij mijn monkey(bouten) zat er ook hoogteslag in het tandwiel en dat heb ik opgelost door een ring van messing strip tussen het tandwiel en de naaf te monteren om de ruimte tussen tandwiel en de borst van de naaf op te vullen, zo zit het tandwiel beter gecentreerd)
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

hoe zijn je achterbrugbussen? heb je daar veel speling op(komt ook echt belachelijk vaak voor bij immitatie merken).
TWD for life!
Knutsel
4T-MSB beginner

Bericht door Knutsel »

Dat van de circlip kan ik niet uitsluiten nu, Dax staat bij de handelaar en is met de verlichting bezig die ook niks doet.
Ik heb een nieuw tandwiel gemonteerd met bouten en eromheen zat een sluitring waarvan je de oren ombuigt zodat de bouten blijven zitten, waar zou de circlip zitten?
Wat betreft de achterbussen zou niet kunnen/mogen, ik had het wiel zonder ketting in de brug hangen en dax op een motorbrugje en bij een zwiep aan het wiel zag je het wiel op een neer dijnen, ik dacht zelf ook de naaf, maar de handelaar poogt mijn argumentatie te ontkrachten en ziet de oorzaak in het tandwiel, (dat dus lastig te leveren wordt?)
Ondertussen nog ff aan het knutselen aan mijn andere Skyteam, heeft geen problemen?, wiel dijnt wel een beetje maar de tandwielen niet, ketting pakt mooi op in de tanden.
Wordt hier zo moeee van.
Heb ik weer.
Laatst gewijzigd door Knutsel op 25 jun 2009 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

ik weet niet bij welke handelaar je zit, maar je weet wel dat je eigelijk alleen garantie hebt op onderdelen en niet op manuren? ik kan het niet vaak genoeg zeggen, blijf weg van die chinese meuk. je haalt jezelf een hoop leed en elende op je nek. als je een nt dax had gekocht voor een paar honderd e meer in aanschafprijs had je er nu geen 1500euro tegenaan hoeven gooien.

als je het probleem altijd al hebt gehad kan ik me nog bedenken dat ze de gaten van je tandwiel excentrisch in je naaf hebben geboord. heb al eerder foto's gezien van dat soort praktijken(nog niet van achternaven, maar who knows....)
TWD for life!
broodkorst
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: 7 wielen, 4 cilinders

Bericht door broodkorst »

Heerlijk bami
Volgens mij had ik dit ook met mn Schijtteam Dax, heb toen een nieuwe achternaaf en circlip en weet ik het allemaal gekocht, toen was het over.
Ongeveer een heel nieuw achterwielgebeuren gemonteerd.
Knutsel
4T-MSB beginner

Bericht door Knutsel »

Kan allemaal wel zijn, maar dit is abnormaal.
Even koekeloeren hoe dit op te lossen.
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

misschien heeeeeeeeeel stom....

maar heb je niet tot 2 x toe de ketting te strak staan ?

waardoor je er mee bent gaan rijden en er hierdoor een los en strak punt in de ketting is ontstaan ?

Enne ja skyteam enz is kut :D

mare ik moet zeggen, heb half jaar lang met een ketting met los en strak punt rondgereden op mijn cee, gewoon doen. omdat het kan....
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
August
4T-MSB regular

Bericht door August »

Klinkt gewoon alsof de bevestiging van het tandwiel in de naaf uit het midden staat. Nou ja gewoon is dat natuurlijk niet. Als je dat ding nieuw hebt gekocht zou ik wel een nieuwe naaf eisen. Hier valt niet mee te rijden en het is nog gevaarlijk ook.

Je kunt het vrij makkelijk controleren door het achterwiel in vrij rond te draaien en te kijken wat het tandwiel doet.
bob
4T-MSB regular

Bericht door bob »

Jaren lang zo met zo'n identiek probleem op mijn SS rond rondgereden, maar deed het het er niet slechter van...
Marinus84
4T-MSB addict

Bericht door Marinus84 »

Wel jammer trouwens dat het in de eerste instantie inderdaad niet goed is :(

Ik had hetzelfde met mijn Ape125, die heb ik toen laten fixen (bij Rovaza, prima service!!) en kreeg een nieuwe voorvelg. Daarna alles uitgelijnd en hij reed prima. (Bij mij was de Naaf wel prima).

Hoop dat het voor jou snel goedkomt, helemaal jammer dat er nog meer mankeert aan de brommer.

Bij mij werden geen manuren gerekend, dus wat er verderop in de reacties wordt gezegd snap ik niet helemaal. Maarja, misschien heeft Nitelife andere ervaring met winkels. Mij kostte het in ieder geval geen manuren om het te laten fixen! :)
Als ze er niet bij zeggen wat het je gaat kosten, lijkt het mij niet dat je die kosten gaat betalen.

Succes
Knutsel
4T-MSB beginner

Bericht door Knutsel »

Inmiddels contact gehad met betrokkene en mij is belooft naar het probleem te kijken en al het nodige te ondernemen om de Dax rustig te krijgen in de aandrijflijn da's waar we het over hebben.
Men monteert een Honda naaf en tandwiel en verwacht hiermee de problematiek op te lossen.
Ik moet zeggen mezelf ietwat onterecht druk te hebben gemaakt zo blijkt achteraf, maar jah op een gegeven moment denk je f..ck, komt dit nog goed?, heb het ook wel eens anders meegemaakt bij een winkel en dan neig je totaal te vergeten dat er dus ook gasten zijn die wel voor hun diensten staan.
Neh, even een interpretatie misser van de eerste orde van deze zijde zo het lijkt :roll: , Ik wacht af wanneer we de Dax mogen halen.
Keep you posted!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

niek is ik schreef:misschien heeeeeeeeeel stom....

maar heb je niet tot 2 x toe de ketting te strak staan ?

waardoor je er mee bent gaan rijden en er hierdoor een los en strak punt in de ketting is ontstaan ?

Enne ja skyteam enz is kut :D

mare ik moet zeggen, heb half jaar lang met een ketting met los en strak punt rondgereden op mijn cee, gewoon doen. omdat het kan....
Ik denk ook dat de ketting sowieso te strak staat. Je moet altijd een cm speling hebben en bij verhoogde brommers nog wat meer. De vooras, brugas en achterwielas staan meestal niet in lijn, tot je gaat inveren door erop te gaan zitten en nog meer door over hobbels te rijden. Als de boel zover is ingeveerd dat alles in lijn staat, dat is de lengte waarop een ketting net strak mag komen te staan. Tel daarbij de onrondheid van voor- en achtertandwiel op en het feit dat ook kettingschakels een kleine afwijku=ing ten opzichte van elkaar kunnen hebben, en dan zal er toch een punt zijn dat een net gespannen ketting, of beter gezegd: een afgestrelde ketting te strak staat. Niet onderhouden brommers hebben meestal een te losse ketting, net afgestelde kettingen sdtaan meestal goed bedoeld te strak. En de term ketting spanner is ookerg misleidend. Alsof ie doormee op spanning gebracht moet worden zoals een V-snaar. Niet dus.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Knutsel
4T-MSB beginner

Bericht door Knutsel »

Helaas de toleranties die je benoemt nam ik mee in de afstelling, als ik een ketting op spanning breng belast ik het geheel door erop te gaan zitten en dan inderdaad een halve cm naar boven en beneden in acht te nemen, (eigenlijk een gouden regel).
Zou de ketting door de vorige eigenaar verkeerd afgesteld zijn geweest waardoor er ongelijke trekspanningen zouden zijn ontstaan had dit zichzelf niet mogen herhalen bij montage van de nieuwe ketting en tandwielen.
Toen dit wel zo bleek ben ik verder gaan kijken en merkte de symmetrische afwijkingen op in het tandwiel van weliswaar te verwaarlozen proportie echter meer ongelijkmatigheid in de naaf.
Nee, als je dit zelf zou zien zou ook jij zeggen, hier klopt iets niet.
Ik heb het nog nooit zo extreem gezien persoonlijk.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ok, niet iedereen weet even goed waar hij over praat. Mogelijk heb je met een batch slordig bewerkte tandwielen te maken. Soms helpt gewoon een kwartslag draaien ook meer dan je zou verwachten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie