Dakana schreef:een 140 blok heeft een 27 klep, superheads bestaan er vanaf 26mm tot 30mm inlaat klep
als je het goedkoop wil doen zou ik gewoon een 140blokje nemen en daar op proberen
124cc gaat het niet trekken
ik had een 32mm pwk op 140cc ducar blok dat ging Net aan, maar was toch niet helemaal top
En daarmee kan je de theoretische max van je carb berekenen... ff zien wat Gert Heck in z'n boek
Autotuning hierover zegt:
D = 0,8 tot 0,9 √v*n . 0,8 = de ondergrens van je carb, 0,9 de bovengrens. Binnen deze marge moet je een carb kiezen, is het idee. Wil je het maximale uit je blok halen, dan zou je aan de bovenkant (0,9) moeten gaan zitten. Maar laten we er ff vanuit gaan, dat je gewoon op de weg met je blok wil kunnen rijden, dan rekenen we met de standaardfactor 0,82 van Solex...
D = diameter carb
V = volume in liters
n = max toerental
De vraag is dan natuurlijk: hoeveel toeren maakt een Ducar-blokje... laten we ff met 8.000 rekenen en de Solex-standaardmaat aanhouden, dan komt er het volgende uit:
V = 0,14 (l)
n = 8.000 (t/min)
D = 0,82 √0,14*8000
D = 27 (mm)
Als je ff doorrekent, zie je bij een maximaal toertal van of 9.500 of meer de 30 mm theoretisch gaat werken op een 140 blokje. Dan kan je redelijkerwijs verwachten, dat je carb over het hele bereik goed werkt.
Mocht je er het maximale uit willen halen, dan reken je met de factor 0,9. Dan heb je aan een maximum toerental van 8.000 voldoende. De vraag is dan alleen of je in de lagere toerentallen een mooie overgang(en) krijgt.
Kortom: als jij 9.500 toeren uit een 140-blok weet te halen, is 30 (mm) theoretisch mogelijk met een 'normale' werking van je carb over je hele bereik.
'zou ff een oproepje op marktplaats zetten voor een kleppen deksletje, moeten er genoeg liggen bij de verschillende prikkers denk ik....'