nokkenas ketting spanner stukje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
jiveassjeff
Frequent 4T-MSB visitor

nokkenas ketting spanner stukje

Bericht door jiveassjeff »

ben mijn cd blok uiteen aan het halen (1e keer voor mij) en nu is er een stukje dat ik niet vind van de nokkenas ketting spanner
het is nr.9 in de afbeelding in de link. het heet "VALVE, check"
http://www.hondaheaven.org/Album-CD50H_ ... -08_G.html
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Zover wil je de boel niet uit elkaar halen. Heeft geen zin. Datding zit in je carter achter een soort van plugje geperst. Geen idee of iemand weet hoe je dat er heel uit krijgt. Maar waarom zou je het eruit willen halen?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

die dingen gaan nog wel eens kapot...nog vaker zelfs zit er vervuiling in.. bestel een nieuwe; kosten namelijk geen drol en als hij kapot is kun je hem niet verwisselen zonder je blok uit elkaar te krijgen..vervangen dus als je je blok zover los hebt...

Demonteren doe ik op deze manier; dikke houtschroef zoeken en deze er goed in draaien.. met behulp van een klauwhamer trek je dat ding er zo uit (wel even wat tussen het carter en de hamer doen)
Monteren doe je minder lomp; zoek een dikke staaf welke zeker 10cm lang is vlak aan de voorkant en minimaal de hele klep omsluit..carter ontdoen van alles wat uitsteekt zoals neutraal schakelaar en pasbussen...carter vlak leggen op bijvoorbeeld een aambeeld...en middels de staaf er in tikken; houd hierbij de staaf VLAK op de klep anders vervormt hij en is hij meteen al weer aan vervanging toe...
een gewaarschuwd mens telt voor 4tact
jiveassjeff
Frequent 4T-MSB visitor

blok ligt helemaal uit elkaar.
ben alleen niet zeker waar dit stukje zit. is het een rond stukje met een klein gaatje van een 4-tal millimeter, dat aansluit op de opening waar nr.6 en 7 inzitten, langs de binnenkant van het carter?
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

jiveassjeff schreef:blok ligt helemaal uit elkaar.
ben alleen niet zeker waar dit stukje zit. is het een rond stukje met een klein gaatje van een 4-tal millimeter, dat aansluit op de opening waar nr.6 en 7 inzitten, langs de binnenkant van het carter?
inderdaad

de werking is als volgt;

de ketting staat slap en begint te klapperen; hierdoor zal die plunjer gaan bewegen..ingaande slag zal er lucht langs de plunjer ontsnappen, bij de uitgaande slag krijg je onderdruk onder de plunjer; nu zal dat befaamde klepje opengaan en olie onder de plunjer laten komen..bij een volgende slaanbeweging van de ketting herhaald het hele gebeuren zich tot er geen lucht meer onder de plunjer zit en is de plunjer hard..(binnen het toch nog bewegende gedeelte)...
Er zal ook olie langs de plunjer vloeien; dit moet kunnen omdat de kop en cilinder gaan groeien door het warm worden...anders zou de ketting te strak komen te staan
jiveassjeff
Frequent 4T-MSB visitor

ok, bedankt.
ik heb weer wat bijgeleerd.
motorboy
4T-MSB addict
Bezit: st1300 st50 s65 etc

Bericht door motorboy »

dat rubbertje kon ik er gewoon uittrekken met de hand dacht ik doen ik de staaf er uit trok langs de onderkant van mijn auto spanningssysteem
Edit ik heb het over nr 8
Inmiddels snap ik waarom mijn auto spanningssysteem niet goed werkt als die nr 8 zijn werk niet doet...
otto
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door otto »

je kunt ook draad tappen in de oude valve check en er een klein boutje indraaien met loctite. de oude (vaak gare) spanner eruit en een nt spanner er in. een nt spanner werkt met de olie die opspat van de nokkenas ketting.
Plaats reactie