zéér vreemd ontstekingsprobleem!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
jonacy
Frequent 4T-MSB visitor

zéér vreemd ontstekingsprobleem!

Bericht door jonacy »

Hallo

Na weken vloeken geef ik dan toch toe en zoek mijn toevlucht op dit forum.
hopelijk vind ik hier het antwoord!

probleem:

heb mijn motortje ( xl 100 motor ) van mijn cy gehaald, en een nieuwe zuiger erin geplaatst. In het vliegwiel ontbrak een armpje, dus heb dat andere nagemaakt en erop gemonteerd. Ik monteer alles en lap, geen ontsteking. als ik mijn vliegwiel en grondplaat van de brommer afhaal en met de hand draai, dan wel. wat kan het zijn ?

Ik gok ergens op een slecht contact, maar waar ... iemand een idee?

Dank bij voorbaat!
Jonas
honda cy
gerbrandicus
Astrealover

Bericht door gerbrandicus »

Misschien een gekke vraag, maar hoe krijg jij er een vonk uit als je met dat setje in je hand draait? Kan je verdomt snel draaien, moeilijke constructie ook :lol: Ik denk dat ik het gewoon niet helemaal snap.

Wat ik doe in dit soort gevallen is de massa direct van het blok aan de bobine hangen en de ontstekingsdraad ook direct aan de bobine hangen. Dan zitten er geen storende factoren tussen en kun je zien of hij wil vonken. Verzeker jezelf er wel even van dat de aan/uit draad naar je contactslot ook los is, contactslot kan uiteraard ook defect zijn. Ja we moeten eerst alles uitsluiten. Vonkt hij wel, dan is het een leuk speurtochtje waar het probleempje zit.
Vonkt hij niet, dan moet je eens kijken of het puntje wel op het juiste moment opent. XL100 heeft puntjes dacht ik?
Misschien is na montage van het vervroegingsarmpje het ontstekingstijdstip verschoven, dat het ontstekingstijdstip bij 0 vervroeging niet meer klopt.

Nahja je gaat het hele rijtje dan af. Controleer of je licht wel aangaat als je kickt. Ontsteking over accu misschien? Accu bijladen. Bobine nog goed? Condensator goed?
jonacy
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jonacy »

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Wanneer ik aan het vliegwiel en grondplaat draai, meet ik tussen mijn ontstekingsplaat en de grondplaat, Dus bobijn en massa van de brommer komen daar zelfs niet aan te pas! zou dan toch ook altijd stroom moeten opwekken? de bekabeling onderzoeken heeft dan denk ik geen zin, omdat het probleem zich ervoor bevindt...

mijn lichtspoel vonkt wel vollop.
danku ,
Jonas
honda cy
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Test het spul aan de brommer en onder bedrijfsomstandigheden. Doormeten op tafel blijkt altijd een ander beeld te geven dan gemonteerd. Ik zou op tafel alleen visueel checken of alles vastzit en nergens is doorgesleten of kortsluit. Maak ook de contacten van de punten even heel goed schoon.

Draai eens een andere bobine aan je frame en sluit die even aan. Kun je dat ook uitsluiten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
jos123
4T-MSB addict
Contacteer:

Bericht door jos123 »

hoe ik mijn blokje teste op een vonk?

nou gewoon, accu boormachine op het vliegwiel (moertje) zetten en blazen :D , ook handig als je wil kijken of hij vonkt tussen de punten. Kicken en kijken kan niet alleen.
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?

Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Met de hand het vliegwiel draaien hoort ook een klappende vonk op te leveren.

De accuboormethode is echter wel spannender als je per ongeluk zelf de geleider bent in de opstelling. Vraag of iemand het wil filmen.
jos123
4T-MSB addict
Contacteer:

Bericht door jos123 »

dat zal wel meevallen heur :) mijn boor is van plastic.
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?

Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>
jonacy
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jonacy »

NIX schreef:Test het spul aan de brommer en onder bedrijfsomstandigheden. Doormeten op tafel blijkt altijd een ander beeld te geven dan gemonteerd. Ik zou op tafel alleen visueel checken of alles vastzit en nergens is doorgesleten of kortsluit. Maak ook de contacten van de punten even heel goed schoon.

Draai eens een andere bobine aan je frame en sluit die even aan. Kun je dat ook uitsluiten.
Ik moet wel zeggen, op mijn ontstekingsspoel lijkt het bovenaan wel alsof er iets in heeft gesleten waardoor de windingen doorverbonden zijn voor een stukje. Maar dit verklaart toch niet waarom ik gedemonteerd wel stroom heb en gemonteerd niet? dus ik denk niet dat het daar aan ligt ...
honda cy
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Als de winding en stukje met zichzelf sluiting maakt is geen probleem. Als ie daardoor onderbroken is of veel weerstand heeft wel. Als je alleen de spoel doormeet, maakt gemonteerd of los niet uit. Maar er moet stroom uit komen als het vliegwiel eromheen draait, daar gaat het om. Dus checken waarom de stroom ergens niet verder kan.
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Maakt de condensator wel goed aarde met het frame/kader??
jonacy
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jonacy »

hypercub schreef:Maakt de condensator wel goed aarde met het frame/kader??

Ja, maar zou dat iets uitmaken ? Zonder condensator moet ik toch ook al iets van stroom meten, niet?
honda cy
Plaats reactie