motorblok C50 doet het niet zo goed.
-
hondaman
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: CF70 1974,
CB50F,
SS50 (moto)1971,
C50 (moto)1968,
C50AT1984 (uitgeleend)
amigo,
CT200 moto 1964
CB92,1961 - Locatie: West-Vlaanderen
motorblok C50 doet het niet zo goed.
Hoi,
Onlangs heb ik mijn C50 (motorfiets 1968) volledig gerestaureerd naar nieuwstaat.
Hiervoor zijn er enkel honda onderdelen gebruikt (het kost wat, maar je krijgt er ook iets voor terug).
Ook het blokje heb ik volledig gereviseerd.
Alle keerringen vervangen, nieuwe cilinder + piston (72cc) + kop + nieuwe schakelvorken en as,...
De ontsteking is nog steeds de standaard hitachi.
carburator is een keihin 18mm
Mijn probleem is nu het volgende :
Bij koude motor (starten) draait het blokje zoals een honda moet draaien: fluisterstil en geen nare bijgeluidjes.
Na enkele kilometers begint er een tikkend geluid uit de kop te komen. (kleppen zijn goed gesteld, kleppen komen niet tegen de piston).
Ik heb al de tuimelaars + nokkenas vervangen en het blijft.
De kop is wel geen honda maar een shark OT70 kop.
Ondanks dat het een 72cc is gaat het blok voor geen meter.
De top is een schamele 43 mph. (vertanding 15-39)
Er steekt wel nog een standaard nokkenas in, maar toch.
Ook vind ik dat het blokje snel (over)verhit geraakt. Na een 25km aan ong. 30MPH gaat de temperatuur gemakkelijk naar 95 à 100°C.
Er zit al een grotere oliepomp in en de olie komt overal goed door (waar het moet).
De ontsteking staat perfect. Dit heb ik al meerdere keren gecontroleerd. De condensator + puntjes zijn ook vervangen.
Mijn denkwijze:
1: ergens in de kop zit er een probleem bij het opwarmen : verschillende metalen : verschillende uitzettingscoëfficiënten.
2 : vliegwiel veranderen door vervroegend exemplaar. Maar : is dit mogelijk? het gaat hier om een korte 6V tap. (eventueel electronisch, maar toch 6V om het zo origineel mogelijk te houden.)
Ik hoef absoluut geen "high performance", maar een aangename Cee om mee rond te toeren, qua vermogen/topspeed.
Een immi-blok is volledig uit den boze, ik ben een honda-lover in hart en nieren. Er zit al heel wat geld in mijn Ceetje en ik wil het perfekt!
Zit ik op het juiste spoor met mijn denkwijze of mis is ergens de bocht?
Alvast bedankt voor het pijnigen van jullie hersenen.
Groetjes
Jeffrey (hondaman)
Onlangs heb ik mijn C50 (motorfiets 1968) volledig gerestaureerd naar nieuwstaat.
Hiervoor zijn er enkel honda onderdelen gebruikt (het kost wat, maar je krijgt er ook iets voor terug).
Ook het blokje heb ik volledig gereviseerd.
Alle keerringen vervangen, nieuwe cilinder + piston (72cc) + kop + nieuwe schakelvorken en as,...
De ontsteking is nog steeds de standaard hitachi.
carburator is een keihin 18mm
Mijn probleem is nu het volgende :
Bij koude motor (starten) draait het blokje zoals een honda moet draaien: fluisterstil en geen nare bijgeluidjes.
Na enkele kilometers begint er een tikkend geluid uit de kop te komen. (kleppen zijn goed gesteld, kleppen komen niet tegen de piston).
Ik heb al de tuimelaars + nokkenas vervangen en het blijft.
De kop is wel geen honda maar een shark OT70 kop.
Ondanks dat het een 72cc is gaat het blok voor geen meter.
De top is een schamele 43 mph. (vertanding 15-39)
Er steekt wel nog een standaard nokkenas in, maar toch.
Ook vind ik dat het blokje snel (over)verhit geraakt. Na een 25km aan ong. 30MPH gaat de temperatuur gemakkelijk naar 95 à 100°C.
Er zit al een grotere oliepomp in en de olie komt overal goed door (waar het moet).
De ontsteking staat perfect. Dit heb ik al meerdere keren gecontroleerd. De condensator + puntjes zijn ook vervangen.
Mijn denkwijze:
1: ergens in de kop zit er een probleem bij het opwarmen : verschillende metalen : verschillende uitzettingscoëfficiënten.
2 : vliegwiel veranderen door vervroegend exemplaar. Maar : is dit mogelijk? het gaat hier om een korte 6V tap. (eventueel electronisch, maar toch 6V om het zo origineel mogelijk te houden.)
Ik hoef absoluut geen "high performance", maar een aangename Cee om mee rond te toeren, qua vermogen/topspeed.
Een immi-blok is volledig uit den boze, ik ben een honda-lover in hart en nieren. Er zit al heel wat geld in mijn Ceetje en ik wil het perfekt!
Zit ik op het juiste spoor met mijn denkwijze of mis is ergens de bocht?
Alvast bedankt voor het pijnigen van jullie hersenen.
Groetjes
Jeffrey (hondaman)
Al is de dax nog zo snel, mijn cb achterhaalt hem wel.
-
Brommert
- 4T-MSB addict
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
Hey, nog al iemand met een tikkend blok. Nu zijn we al met zijn 3en. Kijk HIER loopt al een topic met dezelfde vraag.
Ik heb dus ook exact het zelfde probleem. Als ik het blok (koud) start is het fluister stil (buiten de herrie uit mijn herrie uitlaat uiteraard), maar zodra het op temperatuur komt begint het tikken. Of mijn blok ook erg warm word weet ik niet aangezien ik geen temperatuur meter heb.
Ik heb dus ook exact het zelfde probleem. Als ik het blok (koud) start is het fluister stil (buiten de herrie uit mijn herrie uitlaat uiteraard), maar zodra het op temperatuur komt begint het tikken. Of mijn blok ook erg warm word weet ik niet aangezien ik geen temperatuur meter heb.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

- bagheera
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda C50L 1971, Honda CB500 1995
- Contacteer:
Same here... Koud stil, warm tikken. Ik vermoed dat het bij mijn blok aan de tuimelaars ligt. Dus nieuwe tuimelaars met asjes besteld. Die asjes slijten ook namelijk. Ik kwam er achter dat die nieuwe tuimelaars veel strakker passen op die nieuwe asjes. Geen zijwaartse speling zeg maar.Brommert schreef:Hey, nog al iemand met een tikkend blok. Nu zijn we al met zijn 3en. Kijk HIER loopt al een topic met dezelfde vraag.
Via Johannes vernam ik dat het euvel bij nokkenassen ook kan zijn dat de nokkenas iet wat ovaal is (zie je bijna niet). Dit gebuert bij oude nokken assen. Dus niet bij nieuwe. Maar je glijlager kan ook speling hebben. En dat komt echt veel voor!
Heb je ook de distributie ketting vervangen met alle bijbehorende tandwielen?
En... Past al dat Honda spul wel 100% op dat "niet honda" kopje? Shark is geen Honda he?!
4T since mei 1995 / 4T-MSB since sep 2003...
komt de olie wel genoeg boven in je kop? Als het zeefje verstopt zit, wat vaak gebeurt na een revisie, krijgt je kop te weinig olie en loopt de temperatuur snel op. Verder misschien de uitlaat verstopt?
Ik vind het een apart probleem. Verder kun je denken aan distributie als het een volautomatische kettingspanner is of de ketting die te slap staat afgesteld. Zijn de tuimelaars en asjes nieuw? Ingeslagen tuimelaars of asjes die versleten zijn gaan pas rammelen als de olie dun wordt meestal.
Verder ziet soms je nokkenas er goed uit, maar is hij toch onder de maat. Dit kun je makkelijk zien door te kijken hoe ruim hij in zijn glijlagers ligt in de kop. Dit kun je het beste zien zonder olie ertussen, want dat filmpje olie geeft soms een vertekend beeld en dan lijkt het goed. Hoe warmer de kop wordt hoe dunner de olie en hoe minder het filmpje olie. Dan gaat het rammelen.
Misschien kan je blok zo snel warm worden doordat de ontsteking verkeerd staat. Dat zou je met een stroboscoop moeten testen als je het niet zeker weet. Blokjes waarvan de ontsteking te laat staat lopen supermooi stationair, maar lopen niet hard en kunnen heel heet worden geloof ik, vooral de uitlaat.
Succes,
Dennis
Ik vind het een apart probleem. Verder kun je denken aan distributie als het een volautomatische kettingspanner is of de ketting die te slap staat afgesteld. Zijn de tuimelaars en asjes nieuw? Ingeslagen tuimelaars of asjes die versleten zijn gaan pas rammelen als de olie dun wordt meestal.
Verder ziet soms je nokkenas er goed uit, maar is hij toch onder de maat. Dit kun je makkelijk zien door te kijken hoe ruim hij in zijn glijlagers ligt in de kop. Dit kun je het beste zien zonder olie ertussen, want dat filmpje olie geeft soms een vertekend beeld en dan lijkt het goed. Hoe warmer de kop wordt hoe dunner de olie en hoe minder het filmpje olie. Dan gaat het rammelen.
Misschien kan je blok zo snel warm worden doordat de ontsteking verkeerd staat. Dat zou je met een stroboscoop moeten testen als je het niet zeker weet. Blokjes waarvan de ontsteking te laat staat lopen supermooi stationair, maar lopen niet hard en kunnen heel heet worden geloof ik, vooral de uitlaat.
Succes,
Dennis
''UNOX MAN''
-
thijsperdok
- 4T-MSB addict
is het een tik of een rammel?
Want soms gebeurt het dat je distributieketting niet over je geleiderol loopt in je cilinder, maar ernaast, en dan rammelt het langs je cilinder.
Verder kan het natuurlijk kleppen stellen zijn.
En last but not least: je hebt natuurlijk revisie en Revisie.., de meeste mensen hier op het forum DENKEN dat ze een blok reviseren, maar de meesten doen het maar half, ookal doen ze zeker hun best! Ik kan het weten, ik was ook zo.
Groeten,
Dennis
Want soms gebeurt het dat je distributieketting niet over je geleiderol loopt in je cilinder, maar ernaast, en dan rammelt het langs je cilinder.
Verder kan het natuurlijk kleppen stellen zijn.
En last but not least: je hebt natuurlijk revisie en Revisie.., de meeste mensen hier op het forum DENKEN dat ze een blok reviseren, maar de meesten doen het maar half, ookal doen ze zeker hun best! Ik kan het weten, ik was ook zo.
Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''
-
hondaman
CB50F,
SS50 (moto)1971,
C50 (moto)1968,
C50AT1984 (uitgeleend)
amigo,
CT200 moto 1964
Hoi,
Dank voor de respons
-De shark kop is inderdaad geen honda maar alles past erin van honda zonder problemen.
-De tuimelaars + asjes + nokkenas is niet nieuw maar nog in goede staat. Alhoewel als ik dit nu lees zouden ze eventueel verder kunnen versleten zijn dan goed voor ze zijn.
-De uitlaat is een standaard oud type C50.
- de distributie is volledig vernieuwd tijdens de revisie.
- voor de ontsteking zal ik een vriend laten langskomen die deze eens zal checken.
Momenteel zit er zo'n immi C uitlaat op (fluisterpijp) omdat de originele weg is om te laten chromeren.
Wat me wel opviel was dat na een 50-tal kilometers de chroomlaag gewoonweg van de voorbocht is afgesprongen!! Dit door de hitte.
Ik dacht eerst : is toch geen kwaliteit, het ligt hieraan, maar nu begin ik toch te twijfelen aan het ontstekingstijdstip.
Bij deze ben ik dus op zoek naar een goede OT70 kop voor mijn blokje,
Dit is dus het type zonder lagers in de kop en met grote kleppen.
Ook heb ik nog een spruitstuk van doen voor een NT C (voor een gewone carburator dus) liefst met een diameter van 18-20mm.
Groetjes
Jeffrey (hondaman)
Dank voor de respons
-De shark kop is inderdaad geen honda maar alles past erin van honda zonder problemen.
-De tuimelaars + asjes + nokkenas is niet nieuw maar nog in goede staat. Alhoewel als ik dit nu lees zouden ze eventueel verder kunnen versleten zijn dan goed voor ze zijn.
-De uitlaat is een standaard oud type C50.
- de distributie is volledig vernieuwd tijdens de revisie.
- voor de ontsteking zal ik een vriend laten langskomen die deze eens zal checken.
Momenteel zit er zo'n immi C uitlaat op (fluisterpijp) omdat de originele weg is om te laten chromeren.
Wat me wel opviel was dat na een 50-tal kilometers de chroomlaag gewoonweg van de voorbocht is afgesprongen!! Dit door de hitte.
Ik dacht eerst : is toch geen kwaliteit, het ligt hieraan, maar nu begin ik toch te twijfelen aan het ontstekingstijdstip.
Bij deze ben ik dus op zoek naar een goede OT70 kop voor mijn blokje,
Dit is dus het type zonder lagers in de kop en met grote kleppen.
Ook heb ik nog een spruitstuk van doen voor een NT C (voor een gewone carburator dus) liefst met een diameter van 18-20mm.
Groetjes
Jeffrey (hondaman)
-
hondaman
CB50F,
SS50 (moto)1971,
C50 (moto)1968,
C50AT1984 (uitgeleend)
amigo,
CT200 moto 1964
Hallo allen,
Ik heb nieuwe puntjes gemonteerd + netjes afgeregeld met als resultaat een top van 45mph waar ik heel blij me ben.
Ook is de souplesse waarmee mijn cee-tje rijdt ermee op vooruit gegaan.
Toch gaat de temperatuur nogal (zeer) vlug de hoogte in. Bij het controleren van de bougie zag ik dat deze veel te wit was (+ resten verbrande olie hier kom ik later op terug).
Doordat ik geen correct spruitstuk heb is het nu eventjes wachten tot het binnenkomt via de post om verder af te regelen.
De shark kop gaat resoluut de vuilbak in. Niet alleen tik het dat het niet meer normaal is, het lekt ook nog eens olie in de verbrandingskamer.
Hiervoor heb ik een goed OT70 kop (honda) gekocht waarvoor ik nieuwe tuimelaars, asjes en een nieuwe SS50 5-speed nokkenas voor gekocht.
Nu ben ik aan het wachten tot alle onderdelen binnen zijn.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
groetjes
Jeffrey (hondaman)
Ik heb nieuwe puntjes gemonteerd + netjes afgeregeld met als resultaat een top van 45mph waar ik heel blij me ben.
Ook is de souplesse waarmee mijn cee-tje rijdt ermee op vooruit gegaan.
Toch gaat de temperatuur nogal (zeer) vlug de hoogte in. Bij het controleren van de bougie zag ik dat deze veel te wit was (+ resten verbrande olie hier kom ik later op terug).
Doordat ik geen correct spruitstuk heb is het nu eventjes wachten tot het binnenkomt via de post om verder af te regelen.
De shark kop gaat resoluut de vuilbak in. Niet alleen tik het dat het niet meer normaal is, het lekt ook nog eens olie in de verbrandingskamer.
Hiervoor heb ik een goed OT70 kop (honda) gekocht waarvoor ik nieuwe tuimelaars, asjes en een nieuwe SS50 5-speed nokkenas voor gekocht.
Nu ben ik aan het wachten tot alle onderdelen binnen zijn.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
groetjes
Jeffrey (hondaman)
-
hondaman
CB50F,
SS50 (moto)1971,
C50 (moto)1968,
C50AT1984 (uitgeleend)
amigo,
CT200 moto 1964
Hoi allemaal,
Ik heb terug problemen met de ontsteking!
Toen deze mooi was afgesteld zag ik er vonkjes tussen de punten verschenen tijdens het draaien.
Ik heb toen een compleet nieuwe (weliswaar immitatie ontsteking voor SS van bij Loef) ontsteking gemonteerd.
Met als resultaat dat ik nog meer vonken heb!!
Nu is mijn vraag :
Kan dit aan de ontstekingsbobine zelf liggen? Deze is namelijk nog de originele van 1969?
Indien niet, waar kan ik beginnen zoeken om dit euvel op te lossen??
groetjes
Jeffrey
Ik heb terug problemen met de ontsteking!
Toen deze mooi was afgesteld zag ik er vonkjes tussen de punten verschenen tijdens het draaien.
Ik heb toen een compleet nieuwe (weliswaar immitatie ontsteking voor SS van bij Loef) ontsteking gemonteerd.
Met als resultaat dat ik nog meer vonken heb!!
Nu is mijn vraag :
Kan dit aan de ontstekingsbobine zelf liggen? Deze is namelijk nog de originele van 1969?
Indien niet, waar kan ik beginnen zoeken om dit euvel op te lossen??
groetjes
Jeffrey
-
geurvreter
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.