Toerenbegrenzer

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Teedee
Frequent 4T-MSB visitor

Toerenbegrenzer

Bericht door Teedee »

Voor ik er commentaar op krijg; ik heb echt de zoekfunctie op deze site wel gebruikt, maar ik kan niet precies vinden wat ik zoek, vandaar dit nieuwe berichtje.

Als je op de rollenbank wordt gezet heb je meestal geen tijd om nog even snel een busje in je carb te stoppen, dus vraag ik mij af of er niet nog andere manieren zijn om een prent voor teveel vermogen te ontlopen.
Ik weet dat je op een CDI-ontsteking een begrenzer kunt monteren, maar bestaat er niet ook zioets voor een gewone ouderwetse ontsteking?
Gedraag je fier en met takt! Ofzo...
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

Ze controleren tegenwoordig toch helemaal niet meer op vermogen?
bob
4T-MSB regular

Bericht door bob »

vroeger ook niet
Luuk91
4T-MSB beginner

Bericht door Luuk91 »

niet gewoon een snelheids begrenzer ?
SS50
Monkeymadness
4T-MSB zombie
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61

Bericht door Monkeymadness »

indd, bus in de carb of iets dergelijks
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:
BaukeSS
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door BaukeSS »

Hmm tja, ik heb geen flauw idee of er voor een puntenontsteking toerenbegrenzers zijn. Wat je misschien zou kunnen doen, is een ander luchtfilter maken. Je neemt dan als begin gewoon een rubberen buis, in het midden maak je een grote kogelkraan(12 euro bij de ijzerboer), en daarna maak je er een powerfiltertje aan vast. Dan moet je nog iets verzinnen om die kogelkraan onopvallend te bedienen, een of andere mooie kabelbediening in elkaar prutsen met een schakelaartje onder je zadel zou het mooist zijn. Zeer waarschijnlijk gaat je brommer dan extreem kut lopen maaarrr het is wel een werkende begrenzing.
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Heb zelf ook al zitten filosoferen om de vonk/voltage naar de bobine extreem te beperken, denk dat ie dan ook wel slecht gaat lopen in vooral de hogere toeren.

Maar ik heb hier zelf nog geen studie van gemaakt, of het mogenlijk is ofzo..

Maar ik denk een dikke weerstand, bypass (voor normaal rijden), en een schakelaartje moet je toch een end komen denk ik.

Zal denk alleen erg zoeken worden om de juiste weerstand dinges te hebben.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
koenkoenkoen
4T-MSB regular

Bericht door koenkoenkoen »

misschien, zat ik net te de denken, een plaatje in de luchtfilterbulg bij 'n C50, in de zwanenhals, die je horizontaal of verticaal kunt zetten

zet je hem horizontaal, houdt hij veel lucht tegen, zet je hem verticaal geen lucht
dus horizontaal loopt de brommer kut
Teedee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Teedee »

Tja, de luchtinlaat knijpen heb ik ook al aan zitten denken, maar of 'ie dan nog blijft lopen. Zal het eens proberen met de hand voor de inlaat, weet je het gauw genoeg.

Iets anders waar ik aan heb zitten denken is de uitlaat. Als je die smoort zit er ook geen gang meer in toch? Althans, en nu ga ik even vloeken, ooit had ik een Puch Maxi waarvan de uitaat dicht ging zitten, werd zelfs ingehaald door snorfietsen! Maar goed, hij blijft wel netjes lopen zonder verdachte bijwerkingen dan.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar iets subtielers dan het dichtdraaien van het een of ander. Elektronica is meestal beter te verbergen. :wink:

En hoezo controleren ze niet meer op vermogen? Waar controleren ze dan op?
Chappy
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Chappy »

Teedee schreef:Tja, de luchtinlaat knijpen heb ik ook al aan zitten denken, maar of 'ie dan nog blijft lopen. Zal het eens proberen met de hand voor de inlaat, weet je het gauw genoeg.

Iets anders waar ik aan heb zitten denken is de uitlaat. Als je die smoort zit er ook geen gang meer in toch? Althans, en nu ga ik even vloeken, ooit had ik een Puch Maxi waarvan de uitaat dicht ging zitten, werd zelfs ingehaald door snorfietsen! Maar goed, hij blijft wel netjes lopen zonder verdachte bijwerkingen dan.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar iets subtielers dan het dichtdraaien van het een of ander. Elektronica is meestal beter te verbergen. :wink:

Je choke werkt in principe op de zelfde manier (op de carbs die ik heb in ieder geval). Er klapt/schuift een klepje omlaag in je luchtinlaat waardoor er minder lucht kan worden aangezogen. Je brommer loopt nog wel, maar als je brommer eenmaal warm is zal die slecht gaan lopen. Mits goed afgesteld natuurlijk. Nu is slecht lopen geen boete-punt, maar wel verdacht. Dan is het de vraag of je een klepje in de luchtfilter buis goed kan wegwerken zonder dat er iets te zien is van buiten af. Misschien dat een magneetje de oplossing is. Het probleem van zo'n begrenzer is dus dat je brommer slecht gaat lopen en dat het verdacht wordt.

Misschien twee cdi-units, waarvan één begrensd en één niet, met daar tussen een schakelaartje. Een schakelaar is makkelijk onopvallend te maken, dit kan zelfs een schroefje oid. zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen idee heb of en zoja in hoe verre die begrensde cdi-units begrenzen. Nadeel is dan wel weer dat je een cdi-blok moet hebben en ouwe 6v hondablokken afvallen

Overigens controleren ze op snelheid. Voorheen op kw's waarmee ze de snelheid berekende, tegenwoordig op echte snelheid. Voor zo ver ik weet.
Afbeelding
Erik..
Official HVN procrastinator

Bericht door Erik.. »

Chappy schreef:
Teedee schreef:Tja, de luchtinlaat knijpen heb ik ook al aan zitten denken, maar of 'ie dan nog blijft lopen. Zal het eens proberen met de hand voor de inlaat, weet je het gauw genoeg.

Je choke werkt in principe op de zelfde manier (op de carbs die ik heb in ieder geval). Er klapt/schuift een klepje omlaag in je luchtinlaat waardoor er minder lucht kan worden aangezogen. Je brommer loopt nog wel, maar als je brommer eenmaal warm is zal die slecht gaan lopen. Mits goed afgesteld natuurlijk. Nu is slecht lopen geen boete-punt, maar wel verdacht. Dan is het de vraag of je een klepje in de luchtfilter buis goed kan wegwerken zonder dat er iets te zien is van buiten af. Misschien dat een magneetje de oplossing is. Het probleem van zo'n begrenzer is dus dat je brommer slecht gaat lopen en dat het verdacht wordt.

Misschien twee cdi-units, waarvan één begrensd en één niet, met daar tussen een schakelaartje. Een schakelaar is makkelijk onopvallend te maken, dit kan zelfs een schroefje oid. zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen idee heb of en zoja in hoe verre die begrensde cdi-units begrenzen. Nadeel is dan wel weer dat je een cdi-blok moet hebben en ouwe 6v hondablokken afvallen

Overigens controleren ze op snelheid. Voorheen op kw's waarmee ze de snelheid berekende, tegenwoordig op echte snelheid. Voor zo ver ik weet.
Er was iemand op dit board (wietse) een paar jaar geleden die idd een begrensde cdi kon inschakelen. Scheen wel goed te werken.
maar ik geloof dat hij ooit toch gepakt werd
Afbeelding
leon de klein
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door leon de klein »

dubbele gaskabel werkt altijd
Willem-Jan-
4T-MSB addict

Bericht door Willem-Jan- »

leon de klein schreef:dubbele gaskabel werkt altijd
Hoe werkt dat nou eigenlijk, dat weet iknog steeds niet... iemand een faq?
jos123
4T-MSB addict
Contacteer:

Bericht door jos123 »

motor kenteken.
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?

Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>
Teedee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Teedee »

Dubbele gaskabel? Leg eens uit?

Een motorkenteken is ook geen gek idee. Is dat mogelijk op een Nederlandse CD?
Plaats reactie