Valkuilen omzetten van Skyteam -> Lifan blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...

Valkuilen omzetten van Skyteam -> Lifan blok

Bericht door RaRe »

Aangezien ik vorige week op de snelweg opeens problemen kreeg met mijn Dax (liep nog maar 80) wil ik eigenlijk er een ander blok onder zetten (zuigerveertje kapot of kromme klep).

Onlangs kwam er een Lifan 138cc nieuw type blok binnen, kwam uit Australie en doordat het gewicht maximaal 20KG mocht zijn voor scheeps-pakket post heb ik een maat van mij het ding laten strippen.

Het blok is compleet maar geen van de extra's erbij zoals carborateur/spruitstuk/cdi/pookjes etc (zelfs de olie moest eruit :? )

Ik heb een draadboompje uit de ontsteking en die ziet er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Nou zie ik vaak bij advertenties van CDI units staan: 'Not for Lifan engines!' ik heb daar over zitten denken, maar het enige wat ik mij kan indenken is dat de connectors van een Lifan draadboom anders is. Ik wil in principe de draadboom van mijn Skyteam motor Dax blijven gebruiken of kan dat niet?

Wie heeft er ervaring mee en kan me wat tips geven over wat ik kan verwachten? Ik heb alleen maar verstand van de originele Honda blokjes, zelfs nooit eerder CDI gehad..

Ik weet ook nog niet of ik een stekker doosje op mijn draadboom heb zitten of dezelfde connectors zoals op de foto..

Alvast bedankt voor je reacties Afbeelding
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:
bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

die stekkertjes zul je toch we4l af moeten knippen, ik heb nog nooit gehoord of gemerkt dat een bepaalde cdi niet op een bepaald blok passen, zelfs mt cdi's passen op onze blokjes. de kleuren van de berdading zijn heel standaard. dr slingert hier ergens een aansluitschema rond hoe de boel aan te sluiten, een stekkertje voor je cdi kastje, tja lastig, brobeer een scoetursloop of een sloopskoetur. of de brommerboer voor een oud stekkertje. als je de "lipjes/stekkertjes" er met een horlogeschroevendraaier of een stukje ijzerdraad er uit peuterd kan je gewoon nieuwe draden eraan solderen. wacht ik zal ff een foto maken.
Afbeelding
bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

mss wel een mooie voor de FAQ.

Afbeelding
klein schroevendraaiertje er zo insteken.

Afbeelding
dukken en trekken aan het draadje

Afbeelding
en dan is ie eruit. draadje knippen en andere aan solderen (dingetje is wat beschadigd, deert niet maar het kan netter.

Afbeelding
foto van het schroevendraaiertje en het lipje wat ingedrukt moet worden.
Afbeelding
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door RaRe »

Ik heb meer het idee dat de CDI waar soms bijstaat 'not for Lifan engines' puur gebaseerd is op de kabelboom van de Lifan brommertjes.

Ik heb enige oud types blokjes gezien met een stekkerblok vanaf de ontsteking en dan natuurlijk vanuit de kabelboom weer een stekker blok voor de CDI, de Lifan CDI/Kabelboom constructie is dan wellicht iets afwijkend.

Eventueel een stekkerblokje maken is niet zo'n probleem voor mij, ik heb dat wel vaker gedaan maar goed om te vermelden voor een ieder die dit (ooit) leest.

Maar ja, vroeger hadden we geen internet en begonnen we gewoon ergens mee totdat he vastliep, nu heb ik weinig ruimte en dacht ik: 'ik vraag gewoon ff of er nog iemand is die eenzelfde combo heeft' ;-)

Wellicht is er iemand met een Skyteam motortje/brommertje die weet of er wel of niet een stekkerblokje op de draad van de onsteking zit?
stangenstoter
4T-MSB regular

Bericht door stangenstoter »

hee bart anders schrijf je even een bami-haynes.. :D
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)

A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
geurvreter
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door geurvreter »

Jep ik heb die combo en nee de cdi's zijn volgens mij wel verschillend. Heeft geloof ik met de voedingsspanning te maken (wissel of gelijkstroom).
Kleuren van Lifan draadjes zijn gelijk aan de Honda NT 12V waarvan ergens een schema in de FAQ te vinden is / was.
SjeesFiguur
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door SjeesFiguur »

geurvreter schreef:Jep ik heb die combo en nee de cdi's zijn volgens mij wel verschillend. Heeft geloof ik met de voedingsspanning te maken (wissel of gelijkstroom).
Kleuren van Lifan draadjes zijn gelijk aan de Honda NT 12V waarvan ergens een schema in de FAQ te vinden is / was.
Inderdaad, er zijn van die Skygo (Lifan) blokjes vooral in lage CC klasse en die hebben dc ipv. ac of andersom. Verder wordt de CDI gevoed door de accu ipv. de ontsteking.

Ik heb trouwens ook zo'n Skyteam 125 Dax en die heeft zo'n gebundelde rechthoekige stekker tussen blok en kabelboom zitten.
Ja, ik ben dat ;)
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door RaRe »

FF weggeweest..

Ok. dus het lijkt mij dat ik beter tevens de kabelboom en de bijbehorende cdi unit ergens op de kop zal moeten tikken..

Jammerrr, had gehoopt dat dit iets gemakkelijker zou zijn ;-)
gerbrandicus
Astrealover

Bericht door gerbrandicus »

Gewoon orgi HM setje monteren of een normale bami ontsteking, blaas je deze op met nitraten.
Of je re-wired de boel zodat de ene spoel gewoon de voeding is voor de ontsteking is en de ander de verlichting.
Trouwens, is dat wel zo zeker dat deze ook dat gezeur heeft (a la OT C/S90 dat de ontsteking over de accu loopt), de 50cc blokken schijnen het wel te hebben, maar wel meer mensen hebben dit blok toch? Hebben die dat AC/DC gezeur ook?
Is dat niet te meten ofzo?
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door RaRe »

gerbrandicus schreef:Gewoon orgi HM setje monteren of een normale bami ontsteking, blaas je deze op met nitraten.
Of je re-wired de boel zodat de ene spoel gewoon de voeding is voor de ontsteking is en de ander de verlichting.
Trouwens, is dat wel zo zeker dat deze ook dat gezeur heeft (a la OT C/S90 dat de ontsteking over de accu loopt), de 50cc blokken schijnen het wel te hebben, maar wel meer mensen hebben dit blok toch? Hebben die dat AC/DC gezeur ook?
Is dat niet te meten ofzo?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een pitbike Lifan blok over de accu moet vonken (alhoewel mijn ouwe Honda CL175 dat wel doet en dat is ook een soort crosser) aangezien de meeste pitbikes helemaal geen accu hebben..

Ik heb net een bericht van Chris gekregen die zegt dat hij zonder problemen het blok onder een Skyteam Gorilla heeft hangen met de ori bedrading.

Ik ga het er maar gewoon op wagen, het originele blok moet er toch onderuit.. :wink:

Eventueel kan ik nog de ontsteking overzetten (?? tenzij dat weer niet past..).
Viperdax
4T-MSB regular

Bericht door Viperdax »

http://groups.msn.com/_Secure/0XgCsHAoe ... 6078335492

bedrading schema, ff link kopieren :wink:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie