Aansluiten ontsteking

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Lennaert
4T-MSB regular

Aansluiten ontsteking

Bericht door Lennaert »

Chaos in de tent, ik snap geen kut van mijn bedrading. Ben bezig om een ND setje aan te sluiten, en heb maar wat foto's gemaakt ter verduidelijking:

De oude Hitachi onsteking, was altijd 1 stekker niet aangesloten:
Afbeelding

De vier nieuwe draadjes van de ND ontsteking:
Afbeelding

En de 5 draadjes uit mijn draadboom, waarvan ik meende dat de grijze nooit aangesloten zat (weet ik niet zeker)
Afbeelding

En de link naar het bedradingsschema:
http://www.hondaheaven.org/Album-Sport_ ... 0loom.html

Probleem: geen vonk. Puntjes gesteld, contact om, waar moet ik nog meer kijken?
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Voor de vonk is alleen de zwarte draad belangrijk. Die moet naar je bobine toe. Probeer hem maar eens direct met je bobinedraad te verbinden, zonder tussenkomst van contactslot. Kijken of ie dan vonkt.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Lennaert
4T-MSB regular

Bericht door Lennaert »

Gedaan, geen resultaat. Wel even vermelden dat de hele wiring van contactslot en bobinen ed in orde moeten zijn, ik heb een ander setje eraf geplukt en dat liep, vonkte goed en contactslot werkte daarmee ook
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Is dit een gewone puntenset?

- Even wat tussen de punten doorhalen.
- check op doorgesleten, gebroken of losse draadjes, met name de (meestal) zwarte van de spoel, punten en condensater en de zwarte die naar de boom gaat.
- Check of de fiberringetjes, het veertje (bladveertje van de bewegende punt), het schroefje en het oogje van de draad goed gemonteerd zijn. Het draadje, veertje en schroefje moeten vrij blijven van het gat waarop ze gemonteerd zijn. De draad moet via het schroefje alleen contact maken met het veertje.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Lennaert
4T-MSB regular

Bericht door Lennaert »

Jup, is 6volts punten.
Check of de fiberringetjes, het veertje (bladveertje van de bewegende punt), het schroefje en het oogje van de draad goed gemonteerd zijn. Het draadje, veertje en schroefje moeten vrij blijven van het gat waarop ze gemonteerd zijn. De draad moet via het schroefje alleen contact maken met het veertje.
Waar heb jij het over? Ik snap niet, leg uit. Gaat dit over de neutraalschakelaar (roodgroene draadje)?
Joffrey
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Joffrey »

Lennaert schreef:Jup, is 6volts punten.
Check of de fiberringetjes, het veertje (bladveertje van de bewegende punt), het schroefje en het oogje van de draad goed gemonteerd zijn. Het draadje, veertje en schroefje moeten vrij blijven van het gat waarop ze gemonteerd zijn. De draad moet via het schroefje alleen contact maken met het veertje.
Waar heb jij het over? Ik snap niet, leg uit. Gaat dit over de neutraalschakelaar (roodgroene draadje)?
Over de punten.
Afbeelding
Lennaert
4T-MSB regular

Bericht door Lennaert »

Ohja
Lennaert
4T-MSB regular

Bericht door Lennaert »

Net even een schuurpapiertje erdoorheen gehaald, draadjes aangesloten zoals boven op de foto en geprobeerd. Klein vonkje, dus bougie erin en benzine open met choke. Prutteltje heel even, gaf toen een licht slaand geluid van metaal op metaal en toen niets. Iets verder doorlopen resulteerde in een natte bougie, dus vliegwiel er weer af en puntjes doorgemeten.

Als ik het goed begrijp is het niet goed dat als ik de bovenkant van de puntjes los van de onderkant heb, deze massa maakt met het blok? Mijn metertje piept vrolijk..

Puntjes zien er redelijk nieuw uit btw, zou een foto hulp voor jullie zijn?
pirtre
4T-MSB regular

Bericht door pirtre »

nee dat is niet goed, want dan loopt de stroom ook weg. die puntjes zijn er om de electra kort te sluiten, als ze opengaan sluiten ze niet meer kort dus komt er een vonk uit de bougie..
Lennaert
4T-MSB regular

Bericht door Lennaert »

Ok, kennis opgeslagen. Net puntjes los in mn poten gehad, doorgemeten, liep voor geen meter stroom door. Dus lekker uitgeleefd met schuurpapier, bleek niet te helpen. Dan maar koperborsteltje, dat was de sleutel. Monteren, contact om, bwoaaap, lichtjes door

Nu maar spanningsregelaar zoeken.
pirtre
4T-MSB regular

Bericht door pirtre »

probleem minder, probleem meer :D
anders ga je je ook maar vervelen..
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

licht opschuren moet eigelijk wel voldoende zijn... ik ben bang dat je binnekort nog eens problemen kan krijgen omdat je een draadbreukje hebt. heb ik zelf helaas ook al eens mee moeten maken, ben ik toen echt heel lang mee bezig geweest. hoeft niet zo te zijn, maar dit is wat men gevoel mij verteld..
TWD for life!
Plaats reactie