versnellings bak schakelt niet meer!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

versnellings bak schakelt niet meer!

Bericht door basVs »

Hallo,

Ik zit met een probleempje, ik remde gister af bij een stoplicht (lees vol in de remmen want ik lette niet echt op :lol: ) en toen ik wou terug schakelen kwam ik niet verder terug dan de 3de versnelling.
Had het zelf eerst niet door dus ik merkte het pas bij het optrekken dat de motor uitviel.
Ik langs de kant van de weg gaan staan om te kijken wat er was maar ik krijg hem in geen mogelijkheid uit zijn 3, koppeling doet het nog wel en ik kan hem ook nog aan rennen en weg rijden. Maar schakelen doet ie niet meer :? .

ben nog niet zo ervaren dat ik mijn hele motorblok uit elkaar schroef dus ik denk vraag hier ff om hulp/tips/ideen wat het zou kunnen zijn.
En het is trouwens een Skyteam Dax (ja ik weet het bami, meuk, koop een echte Honda, maar het is niet anders :roll: )

Alvast Bedankt!

Bas
djwesz11
4T-MSB regular
Contacteer:

Re: versnellings bak schakelt niet meer!

Bericht door djwesz11 »

Al geprobeerd wat ik je had gezegd?
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

Nope, ben bang als ik naar iets opzoek ga wat mogelijk los kan zitten terwijl ik niet 100% zeker weet hoe dat onderdeel en de versnellingsbak eruit ziet het nog meer verneuk.

bas
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Het makkelijkste wat je kunt controleren is of de bout van de schakelwals nog wel vast zit. Die zit buitenaf aan de linkerkant van het blok, boven je voortandwiel. Je ziet daar een rubberen dop zitten van ongeveer 2 a 3 cm groot. Dop eraf wippen en kijken of de bout onder de dop nog wel vast zit.

Heb je hem trouwens nieuw gekocht? Anders even teruggaan naar de winkel.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
djwesz11
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door djwesz11 »

Jurrien schreef:Het makkelijkste wat je kunt controleren is of de bout van de schakelwals nog wel vast zit. Die zit buitenaf aan de linkerkant van het blok, boven je voortandwiel. Je ziet daar een rubberen dop zitten van ongeveer 2 a 3 cm groot. Dop eraf wippen en kijken of de bout onder de dop nog wel vast zit.

Dat zei ik ook al tegen hem...
Alleen is mij gezegd dat die bout onder de ontstekingscarter zit?? Of klopt dat niet??
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Nee, je carters kunnen op elkaar blijven zitten.

Maar ik vermoed dat jij niet het onstekingscarter, maar het onstekingsdeksel bedoelt. Die moet je er inderdaad even afhalen. Maar dat is met 3 schroefjes losdraaien gebeurd.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

Jurrien schreef:Het makkelijkste wat je kunt controleren is of de bout van de schakelwals nog wel vast zit. Die zit buitenaf aan de linkerkant van het blok, boven je voortandwiel. Je ziet daar een rubberen dop zitten van ongeveer 2 a 3 cm groot. Dop eraf wippen en kijken of de bout onder de dop nog wel vast zit.

Zal er naar kijken, ik heb hem inderdaad nieuw gekocht maar is al wel 8500km oud. En met motorische problemen naar Nedstore te gaan vertrouw ik niet echt. toen ik ze vanmiddag erover belde begon hij over een comleet nieuwe versnellingsbak....
djwesz11 schreef:Dat zei ik ook al tegen hem...
Alleen is mij gezegd dat die bout onder de ontstekingscarter zit?? Of klopt dat niet??
Wist niet waar die bout zat en wou het ook ff vragen aan mensen met meer ervaring :wink: voor ik mischien dat ding helenmaal sloop
Laatst gewijzigd door basVs op 17 mei 2010 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
djwesz11
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door djwesz11 »

Jurrien schreef:Nee, je carters kunnen op elkaar blijven zitten.

Maar ik vermoed dat jij niet het onstekingscarter, maar het onstekingsdeksel bedoelt. Die moet je er inderdaad even afhalen. Maar dat is met 3 schroefjes losdraaien gebeurd.
Deksels! Ja die bedoelde ik ja :mrgreen:
Dus dat is het dekseltje dat je erafhaalt als je je voortandwiel wilt vervangen?
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

Ja die is het, ga hem er zo is afschroeven
djwesz11
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door djwesz11 »

Ik ook! (Morgen)
Kijken of het ''in z'n vrij schieten tijdens het rijden'' probleem dan is opgelost :mrgreen:
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

djwesz11 schreef:Ik ook! (Morgen)
Kijken of het ''in z'n vrij schieten tijdens het rijden'' probleem dan is opgelost :mrgreen:
Denk het niet, je moet zo'n bak gewoon goed in z'n 2 trappen.
djwesz11
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door djwesz11 »

BAS: Het probleem is nog steeds niet opgelost...
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

djwesz11 schreef:BAS: Het probleem is nog steeds niet opgelost...
Inderdaad, heb ff geen tijd gehad. Maar onder het plastik ding zat een inbus boutje met dat boutje kan ik wel schakelen maar aandraaien gaat niet.
Als ik hem in zijn 4 heb gaat hij niet meer verder.... (dat boutje natuurlijk, niet de versnellingsbak)
Dus heeft iemand nog een idee?
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

Dat wordt denk ik dan toch naar Nedstore, heb ik dan wel het risico dat dat boutje een rondreis door mijn blok aan het maken is?
Want ik rij nu wel in gewoon zijn 3 door leusden rond...
Plaats reactie