SS50 restauratie verslag
Re: SS50 restauratie verslag
strak werk! Wat voor velgen heb je en hoe heb je de assen behandeld?
-
JeroenSmits
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973) - Locatie: Nuenen
Thanks Oscar!
Eigenlijk weet ik niet wat voor velgen ik heb. Staat helemaal niks op. Ze kostten iets van 30 euro per stuk... volgens de man die ze gespaakt heeft goede kwaliteit. Hij doet veel in Zundapp en gebruikt die types altijd.
De assen die ik of polijsten, de zichtbare delen althans, of nieuw kopen... paar waren volgens mij ooit eens met verkeerd gereed aangedraaid en dus helemaal vernaggeld.
Eigenlijk weet ik niet wat voor velgen ik heb. Staat helemaal niks op. Ze kostten iets van 30 euro per stuk... volgens de man die ze gespaakt heeft goede kwaliteit. Hij doet veel in Zundapp en gebruikt die types altijd.
De assen die ik of polijsten, de zichtbare delen althans, of nieuw kopen... paar waren volgens mij ooit eens met verkeerd gereed aangedraaid en dus helemaal vernaggeld.
-
JeroenSmits
Btw weer eens tijd voor een kleine update!
De velgen waren binnen en na een CMS en 4 takt winkel bestelling heb ik weer een stapje kunnen maken. Voornamelijk nieuwe boutjes en moertjes besteld, maar ook nieuwe remhevels en een aantal zaken waar ik later op terug kom.
Moet zeggen, zo'n race zadeltje en zonder spatbord geeft een hele gave look! Maar mega onpraktisch natuurlijk... nog even genieten van het uitzicht totdat het chroomwerk terug is.

Btw ook maar eens geinvesteerd in een kabelschoentang... of hoe zo'n ding ook heet. Had een goede AMP tang, maar die stekkertjes her en der waren een doorn in mijn oog. Dus wat vrouwtjes en mannetjes besteld incl een geschikte tang. Kunnen we hier en daar de connectoren weer enigszins op het origineel laten gaan lijken. Tang 40 euro, niet goedkoop, maar ook op de DAX kunnen we een hoop AMP stekkers vervangen, dus investering waard.

Komende dagen de bekabeling van het blok netjes maken. Nieuw doorvoerrubber, nieuwe draad op kleur zoals orgineel honda, en dan de nieuwe connectoren. Als dit gedaan is, kan het blok eronder.... oh ja... eerst nog de originele nokkenas vervangen door de snelle variant, daarop heb ik de SS ook nog eens getrakteerd.
70cc cyl en kop, 5 bak, vervroegend vliegwiel en 19mm keihin... en nu dus snelle nokkenas... voorwieltje van de grond denk ik
De velgen waren binnen en na een CMS en 4 takt winkel bestelling heb ik weer een stapje kunnen maken. Voornamelijk nieuwe boutjes en moertjes besteld, maar ook nieuwe remhevels en een aantal zaken waar ik later op terug kom.
Moet zeggen, zo'n race zadeltje en zonder spatbord geeft een hele gave look! Maar mega onpraktisch natuurlijk... nog even genieten van het uitzicht totdat het chroomwerk terug is.

Btw ook maar eens geinvesteerd in een kabelschoentang... of hoe zo'n ding ook heet. Had een goede AMP tang, maar die stekkertjes her en der waren een doorn in mijn oog. Dus wat vrouwtjes en mannetjes besteld incl een geschikte tang. Kunnen we hier en daar de connectoren weer enigszins op het origineel laten gaan lijken. Tang 40 euro, niet goedkoop, maar ook op de DAX kunnen we een hoop AMP stekkers vervangen, dus investering waard.

Komende dagen de bekabeling van het blok netjes maken. Nieuw doorvoerrubber, nieuwe draad op kleur zoals orgineel honda, en dan de nieuwe connectoren. Als dit gedaan is, kan het blok eronder.... oh ja... eerst nog de originele nokkenas vervangen door de snelle variant, daarop heb ik de SS ook nog eens getrakteerd.
70cc cyl en kop, 5 bak, vervroegend vliegwiel en 19mm keihin... en nu dus snelle nokkenas... voorwieltje van de grond denk ik
-
JeroenSmits
Oh ja, nog een vraagje over de boutjes van het race zadel.
Ik vind die goudkleurige boutjes niet echt top... ben op zoek naar boutjes die meer op het origineel lijken. Inbus is niet direct het probleem (blok zit er ook vol mee) maar de kleur is een dingetje... Weet iemenad wat er origineel hoort? Type en/of eventueel een Honda partnummer zou helemaal makkelijk zijn!
Btw, kleur wordt candy gold... mocht dat van invloed zijn op de boutkeus;-)
Tot zover de updates, thanks alvast voor de feedback!

Ik vind die goudkleurige boutjes niet echt top... ben op zoek naar boutjes die meer op het origineel lijken. Inbus is niet direct het probleem (blok zit er ook vol mee) maar de kleur is een dingetje... Weet iemenad wat er origineel hoort? Type en/of eventueel een Honda partnummer zou helemaal makkelijk zijn!
Btw, kleur wordt candy gold... mocht dat van invloed zijn op de boutkeus;-)
Tot zover de updates, thanks alvast voor de feedback!

-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Honda deed daar halfverzonken kruiskop in met een passend verzonken ring meen ik
grote klappen, snel thuis
-
Ronaldo
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Inderdaad, mooie kraalring gebruiken.
-
Ronaldo
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Hoe de juiste 'schroeven' heten weet ik ook ff niet meer hoor, vandaar dat ik die ook niet benoemde 
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Aaargh die schroeven zien er inderdaad minder fraai uit. Ik kan je denk ik wel helpen in rvs als je dat wenst. Kraalring en een mooie passende schroef. M5 of M6 en welke lengte?
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! 
https://www.montagetechniek.nl/
Heeft wat je zoekt, kan je mooi per stuk uitzoeken en niet al te duur. Goede ervaringen met deze winkel, vooral erg snel binnen altijd.
Heeft wat je zoekt, kan je mooi per stuk uitzoeken en niet al te duur. Goede ervaringen met deze winkel, vooral erg snel binnen altijd.
-
JeroenSmits
Kraalringen dus! Nog nooit van gehoord, dus toch weer iets geleerd;-)
Thanks 'Gooische Honda' voor het aanbod. Omdat ik nog meer RVS spul nodig heb, ga ik op aanraden van 'MichelVH' eens een bestelling bij Montagetechniek doen (ook dank voor de tip).
Ga dus het volgende bestellen:
- Setje m6 RVS kraalringen (volmetaal)
- Setje Lenskopschroeven (zie onder afbeelding) van 20 en 25 mm lengte, dus met bolle kop. Is dit het juiste Honda model?
- Borg flensmoeren, dan trillen ze iig niet los.
Nog een vraagje, Honda gebruikt toch geen steeksleutel 13 moeren? Dus RVS moeren in maatje SW14 bestellen. SW14 staat toch voor sleutel maat 14?

Thanks 'Gooische Honda' voor het aanbod. Omdat ik nog meer RVS spul nodig heb, ga ik op aanraden van 'MichelVH' eens een bestelling bij Montagetechniek doen (ook dank voor de tip).
Ga dus het volgende bestellen:
- Setje m6 RVS kraalringen (volmetaal)
- Setje Lenskopschroeven (zie onder afbeelding) van 20 en 25 mm lengte, dus met bolle kop. Is dit het juiste Honda model?
- Borg flensmoeren, dan trillen ze iig niet los.
Nog een vraagje, Honda gebruikt toch geen steeksleutel 13 moeren? Dus RVS moeren in maatje SW14 bestellen. SW14 staat toch voor sleutel maat 14?

-
JeroenSmits
Btw nog een vraag over blokmontage. Op CMS staat dat voor beide blokbouten, aan de ontstekingszijde, geen ringen worden gebruikt. Ik neig er toch heel erg naar om daar ook een M8 RVS ring (en veerring aan de andere kant) onder te gaan leggen... Niet zoals Honda het origineel gewild had, maar lijkt me wat beter voor het behoud van de lak op het frame.
Of bega ik hier een grote fout? Mis ik wellicht iets waarom meneer Honda geen ringen onder de blokboutkoppen gelegd heeft?
Thanks voor de feedback alvast!

Of bega ik hier een grote fout? Mis ik wellicht iets waarom meneer Honda geen ringen onder de blokboutkoppen gelegd heeft?
Thanks voor de feedback alvast!

-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

M8 is sleutelwijdte 12 en m10 is sw14
M12 is dan weer zelfde als iso sw17
grote klappen, snel thuis
-
cor
- 4T-MSB addict
- Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Volgens mij licht het aan de spoed welke maat sleutel je moet gebruiken, meest voorkomende is; m6 sleutel 10 , m8 sleutel13 , m10 sleutel 15 enz. Heb je een andere spoed dan word het een ander verhaal.
nee.
JIS/DIN is het verschil.