Vandeweek even weer verder gegaan met het blokje, even een tijdje wat andere drukte gehad.
Ik had een nokkenaskettingspanner gemaakt een beetje zoals Millyard dat ook heeft gedaan, maar ik heb de hele zooi er weer afgesloopt want ik vind het een Peppie & Kokkie constructie.
Dus weer opnieuw begonnen met iets (in mijn ogen) veel beters en veel betrouwbaarders.
Ik heb een spanner gemaakt met een lange, nog van teflon te voorziene, staalstrip in het retourstuk van de verticale cilinder (de enige juiste plek omdat in dit stukje niet aan de ketting wordt getrokken).
De strip loopt helemaal vanaf zo'n beetje het nokkenastandwiel tot aan het krukastandwiel, waar ik een draaipunt heb gemaakt.
De strip heeft een lichte boogvorm en kan straks gespannen worden door een handspannertje aan de achterkant van de verticale cilinder. Het spannertje is eigenlijk gewoon een M10 bout die ik in de kettingtunnel van de cilinder schroef (door de achterwand), door de M10 bout heb ik een gat geboord en daar M6 draad in getapt. Door die M10 bout loopt een draadeind M6.
Straks een druk-pennetje wat tegen de strip van de spanner drukt en een draaiwieltje aan de buitenkant met een contramoer te borgen, en dan heb ik een mooie kettingspanner en geleider.
De Teflon strip ga ik op de freesbank voorzien van een groefje waar de nokkenasketting mooi tussen kan lopen, een perfecte geleiding zoals die tegenwoordig op bijna alle motoren wordt toegepast. (een CB50 heeft meen ik ook iets wat hier op lijkt)
In het omhooglopende deel naar het tandwiel van de verticale cilinder maak ik een rechte geleider op dezelfde manier, maar dan bijna recht.
Het plastic wieltje wat bij deze motorblokjes altijd in de cilinder voor de nokkenaskettinggeleiding zorgt komt te vervallen.