Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Het tandwieltje op de krukas moet met een "laag punt" in lijn worden gezet met de bigend-as. Maar dat is een erg vage afstelling. Om de nokkenassen netjes op tijd te krijgen ga ik sleufgaatjes in de nokkenastandwielen maken. Dat is niet moeilijk en dan is dat probleem weg.

Vandaag het kleine kogellagertje binnengekregen wat ik misschien wil gebruiken voor het 90-graden-omhoog tandwiel in de distributie-lijn.

Als ik het voor elkaar kan krijgen om hier hetzelfde tandwieltje omheen te krijgen als op mijn huidige glijlager-uitvoering, dan ga ik voor het kogellagertje.
Mits ik het er zeer betrouwbaar op vast kan maken...

Afbeelding

Zowizo ga ik het motortje na een x-aantal kilometers rijden deels uit elkaar halen en checken (afhankelijk van hoe het klinkt, loopt en hoe het oliefilter er uit ziet)
En dan mogelijk dingen veranderen, perfectioneren.

Hoe verder ik kom hoe spannender ik het begin te vinden hoe het straks zal lopen en rijden ! 😐🙂
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

C320i schreef: 02 feb 2022 21:55 Het tandwieltje op de krukas moet met een "laag punt" in lijn worden gezet met de bigend-as.
ok thnx voor de info.
het zal waarschijnlijk niet idioot veel uitmaken, een half tandje is de maximaal bereikbare afwijking op de kruk, wat resulteert in slechts een kwart tand afwijking op de nokkenas, plus dat er ook al iets verloop zal zijn door een meer of minder ver induwen van de ketting door de spanner.
sleufgaatjes in het nokkenastandwiel is wel een intressant idee, al is het waarschijnlijk overbodig.

hou er rekening mee trouwens dat een glijlager enige axiale speling toestaat en een kogellager niet, het kan zo zijn dat dat nodig is voor het zelfcentreren van het spantandwiel in de lijn van de ketting. je zal hem dan dus zelf exact goed moeten zetten.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

lil schreef: 03 feb 2022 15:37
C320i schreef: 02 feb 2022 21:55 Het tandwieltje op de krukas moet met een "laag punt" in lijn worden gezet met de bigend-as.
ok thnx voor de info.
het zal waarschijnlijk niet idioot veel uitmaken, een half tandje is de maximaal bereikbare afwijking op de kruk, wat resulteert in slechts een kwart tand afwijking op de nokkenas, plus dat er ook al iets verloop zal zijn door een meer of minder ver induwen van de ketting door de spanner.
sleufgaatjes in het nokkenastandwiel is wel een intressant idee, al is het waarschijnlijk overbodig.

hou er rekening mee trouwens dat een glijlager enige axiale speling toestaat en een kogellager niet, het kan zo zijn dat dat nodig is voor het zelfcentreren van het spantandwiel in de lijn van de ketting. je zal hem dan dus zelf exact goed moeten zetten.
Het kleine kogellagertje kan over het asje heen en weer schuiven net als het glijlagertje dat doet ! Hij kan "zichzelf richten" zeg maar. Soms lossen problemen zichzelf op 😃
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

ja dat is niet de bedoeling he ;)

ik vraag me trouwens af in hoeverre dat goed gaat, de binnenschaal draait immers niet, en dan gaat dat schuiven toch minder soepel. enfin, je weet nou iig waar je rekening mee kan houden wanneer er problemen opduiken. dat kogellagertje daar lijkt me wel redelijk noodzakelijk, want daar komt best wat meer druk op bij deze opstelling. ik zou hem het liefst op een vast in de carterwand gefabriekt asje hebben gehad, magoed het is mijn project niet. geluk ermee, ik ben benieuwd

kan je anders niet een kettingtunneltje verzinnen van de ene cylinderkop naar de andere? dat zou flink schelen, plus het zou er super tech-savvy uitzien. :p

het twee kettinkjes idee was trouwens ook niet verkeerd, maar daarvoor ben je nu te ver op de ingeslagen weg. maar met de offset van de cylinders had dat prima gegaan, gewoon twee tandwieltjes op de kruk.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

lil schreef: 03 feb 2022 19:28 ja dat is niet de bedoeling he ;)

ik vraag me trouwens af in hoeverre dat goed gaat, de binnenschaal draait immers niet, en dan gaat dat schuiven toch minder soepel. enfin, je weet nou iig waar je rekening mee kan houden wanneer er problemen opduiken. dat kogellagertje daar lijkt me wel redelijk noodzakelijk, want daar komt best wat meer druk op bij deze opstelling. ik zou hem het liefst op een vast in de carterwand gefabriekt asje hebben gehad, magoed het is mijn project niet. geluk ermee, ik ben benieuwd

kan je anders niet een kettingtunneltje verzinnen van de ene cylinderkop naar de andere? dat zou flink schelen, plus het zou er super tech-savvy uitzien. :p

het twee kettinkjes idee was trouwens ook niet verkeerd, maar daarvoor ben je nu te ver op de ingeslagen weg. maar met de offset van de cylinders had dat prima gegaan, gewoon twee tandwieltjes op de kruk.
Het asje zit echt knettervast in de carterwand als ik de bout aandraai hoor, daar maak ik me nul zorgen om. Maar wat deze lagering betreft is het wel iets om vooral in het begin regelmatig te checken hoe het zich houdt. Millyard heeft met zijn eerste SS100 meen ik zo'n 5000 mijl gereden en hem toen aan een Amerikaans museum verkocht, die had (heeft) gewoon het originele spanwieltje met glijlager op die plek.

Die dubbele ketting daar verkijk je je op hoor, het is juist met de offset van de horizontale cilinder moeilijker. ik moet nu al de nokkenas van die horizontale kop verlengen om op de originele nokkenasketting lijn uit te komen. Als je de ketting van de vertikale cilinder daar naast wil laten lopen dan moet die dus verder naar buiten komen te lopen ! Dan moet je dus de kettingtunnel van de vertikale cilinder ook verbreden, de nokkenas van die kop ook verlengen, en het blok daar verbreden om het weer aan te laten sluiten. Vergeet het maar, dat wordt een drama. Als je het blokje in handen zou hebben en het even goed bekijken dan zou je zien dat dat echt geen optie is.
Die enkele ketting dat heeft die Millyard heel goed bekeken. Een dubbele ketting kan eigenlijk alleen als je een carter hebt dat gefreesd is uit een blok massief alu, en speciaal daarvoor bedacht en gemaakt is. Ook je krukas moet er op aangepast worden dan.

Ik heb mijn vliegwielkap nog een keer doorgezaagd trouwens om hem straks ook in één keer ook aan te laten sluiten op het smallere stuk van het linker carter.
Dat wordt een mooie klus om
het netjes en strak aansluitend weer een "OEM-look" te geven dit weekend 😃
Heb er zin in !Afbeelding
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Vandeweek even weer verder gegaan met het blokje, even een tijdje wat andere drukte gehad.

Ik had een nokkenaskettingspanner gemaakt een beetje zoals Millyard dat ook heeft gedaan, maar ik heb de hele zooi er weer afgesloopt want ik vind het een Peppie & Kokkie constructie.

Dus weer opnieuw begonnen met iets (in mijn ogen) veel beters en veel betrouwbaarders.
Ik heb een spanner gemaakt met een lange, nog van teflon te voorziene, staalstrip in het retourstuk van de verticale cilinder (de enige juiste plek omdat in dit stukje niet aan de ketting wordt getrokken).
De strip loopt helemaal vanaf zo'n beetje het nokkenastandwiel tot aan het krukastandwiel, waar ik een draaipunt heb gemaakt.
De strip heeft een lichte boogvorm en kan straks gespannen worden door een handspannertje aan de achterkant van de verticale cilinder. Het spannertje is eigenlijk gewoon een M10 bout die ik in de kettingtunnel van de cilinder schroef (door de achterwand), door de M10 bout heb ik een gat geboord en daar M6 draad in getapt. Door die M10 bout loopt een draadeind M6.
Straks een druk-pennetje wat tegen de strip van de spanner drukt en een draaiwieltje aan de buitenkant met een contramoer te borgen, en dan heb ik een mooie kettingspanner en geleider.

De Teflon strip ga ik op de freesbank voorzien van een groefje waar de nokkenasketting mooi tussen kan lopen, een perfecte geleiding zoals die tegenwoordig op bijna alle motoren wordt toegepast. (een CB50 heeft meen ik ook iets wat hier op lijkt)
In het omhooglopende deel naar het tandwiel van de verticale cilinder maak ik een rechte geleider op dezelfde manier, maar dan bijna recht.
Het plastic wieltje wat bij deze motorblokjes altijd in de cilinder voor de nokkenaskettinggeleiding zorgt komt te vervallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Cb heeft iets vergelijkbaars idd. De geleider is uit de doos glad, die groeven komen vanzelf doordat de ketting er langs loopt. Het afstellen gebeurd bij cb door een excenter aan het bovenste uiteinde waardoor de geleider langer of korter wordt. Maak je hem langer, dan wordt de bolling minder en andersom. Makkelijke oplossing, maar het is wel een slijtagedeel...je moet ze met enige regelmaat checken en zijn op een gegeven moment op.
grote klappen, snel thuis
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

ildert schreef: 10 feb 2022 11:44 Cb heeft iets vergelijkbaars idd. De geleider is uit de doos glad, die groeven komen vanzelf doordat de ketting er langs loopt. Het afstellen gebeurd bij cb door een excenter aan het bovenste uiteinde waardoor de geleider langer of korter wordt. Maak je hem langer, dan wordt de bolling minder en andersom. Makkelijke oplossing, maar het is wel een slijtagedeel...je moet ze met enige regelmaat checken en zijn op een gegeven moment op.
Om die reden wil ik geen HDPE of Nijlon geleidesdtrips, maar Teflon.
Teflon is veel duurder, maar ook veel beter, het kan heel hoge temperaturen aan zonder enig probleem, heeft een superlage weerstand, en vooral samen met olie is het nagenoeg slijtvrij.
In het TDI autoblok van één van mijn vorige auto's zitten ze al 800.000km zonder dat er slijtage te zien was.

Het scheelt natuurlijk wel hoe heftig ze de ketting moeten geleiden en hoeveel spanning er op de ketting wordt gezet.
MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door MichelVH »

Ik heb inderdaad ook zon strip in mijn XL, gaat super! Denk heel eerlijk gezegd dat het een stuk beter is dan zon tandwieltje
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Het is niet beter, het is anders. Met het tandwieltje heb je meer onderdelen, maar het kan veel verder slijten (je wil niet weten wat ik soms in die liggende blokjes aantref) zonder dat je stil komt te staan. En vervangen van delen is veel minder werk, de kop kan blijven zitten en ze kosten weinig. Spannen is nauwelijks werk of is automatisch. In de XL zitten wat minder delen, het gaat best lang mee en de ketting maakt minder scherpe bochten (ook al heeft dat bij liggende blokjes nooit problemen gegeven), je overspant de boel minder dan bij een liggend blok (versleten nokkenasbaan), maar bij vervangen kost het meer en moet de kop eraf. En het spannen van een staand blok wordt door (zeer) velen niet begrepen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

NIX schreef: 11 feb 2022 09:42 Het is niet beter, het is anders. Met het tandwieltje heb je meer onderdelen, maar het kan veel verder slijten (je wil niet weten wat ik soms in die liggende blokjes aantref) zonder dat je stil komt te staan. En vervangen van delen is veel minder werk, de kop kan blijven zitten en ze kosten weinig. Spannen is nauwelijks werk of is automatisch. In de XL zitten wat minder delen, het gaat best lang mee en de ketting maakt minder scherpe bochten (ook al heeft dat bij liggende blokjes nooit problemen gegeven), je overspant de boel minder dan bij een liggend blok (versleten nokkenasbaan), maar bij vervangen kost het meer en moet de kop eraf. En het spannen van een staand blok wordt door (zeer) velen niet begrepen.
Ik ben een handmatig spannertje aan het maken. Spannen is eigenlijk supersimpel;
Met de hand (ik heb er een gekarteld handwieltje op) aandraaien bij een draaiende motor tot je weerstand hebt en de ketting dus strak staat, daarna een kwart slag terugdraaien en het borgmoertje vastzetten.

Met draaiende motor omdat je anders misschien "valse spanning" hebt omdat één nokkenas net een klep aan het openen is en daarom daar een stukje strak zet.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Iets speling moet je altijd hebben omdat een ketting niet overal gelijk is en een tandwiel altijd iets onrond.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

NIX schreef: 12 feb 2022 08:06 Iets speling moet je altijd hebben omdat een ketting niet overal gelijk is en een tandwiel altijd iets onrond.
👍 (Chinese niet hoor 🥴)
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Omdat mijn Teflon voor de nokkenaskettingspanner en de geleiding aan de andere kant van de verticale cilinder nog niet binnen is ben ik al vast begonnen met de grondplaat voor de ontsteking aan te passen.

Ik gebruik een Mitsubishi grondplaat uit één van de Honda C50 automaatblokken die ik heb liggen. Ik heb de spoelen en de pickup er afgehaald en de keerring er uit.
De bedoeling is om een tweede pickup support op deze grondplaat te lassen.
Ik had er al aanpassingen voor gemaakt in het linker carterdeel en in de ontsteking-kap.
De pootjes van deze tweede pickup verleng ik 8mm en de pootjes van de originele kort ik 4mm in.
Hierdoor zitten de pickup's 12mm versprongen ten opzichte van elkaar.
De originele pukkel op het vliegwiel verplaats ik 4mm naar binnen, en de pukkel voor de verticale cilinder dus in een lijn 12mm meer naar buiten op de juiste plek op het vliegwiel. (even uitmeten en extra merktekens op het vliegwiel zetten).

Vandaag de pootjes van de originele ingekort op de freesbank.
Om de pickup te laten zakken moet ook de brug aan de onderkant 4mm ingekort. 4mm leek mij een veilig maximum, zo houdt de brug nog genoeg stevigheid over.
Afbeelding

Afbeelding
Brug 4mm ingekort, anders past de pickup niet met de ingekorte pootjes.

Afbeelding
Pootjes 4mm korter. Volgende week las ik de tweede puckup op de grondplaat en verleng de pootjes.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Oh ja, ook de twee 16mm carburateurs binnengekregen 🙂
Spruitstukken las ik later wel als het blok onder een frame zit inclusief de uitlaten.

Afbeelding
Plaats reactie