Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Oscar schreef: 01 feb 2022 09:32 Nog steeds heel gaaf om te zien. Stepjes en vooral de schakelpook ook iets verzonnen?
Schakelpook past denk ik gewoon, nog niet naar gekeken, als het niet past dan pas ik het pookje aan of verleng de as.
Stepjes idem, ik heb nog wel wat liggen, maar past het niet dan maak ik zelf iets wat netjes past. Dat heb ik bij mijn C320 met MSX blok ook gedaan.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 01 feb 2022 07:50 ik weet niet of ik het ook zo zou aanpaken allemaal maar bijzonder is het wel , hopelijk snort hij als 2 naaimachientjes....
Ik doe er in ieder geval mijn best voor 😊
Iedereen "zou" bepaalde dingen anders doen, tuurlijk. Maar ik doe het op de beste manier 😁

Als je me kunt overtuigen dat ik iets echt anders moet doen dan doe ik het hoor. Maar dan moet je wel met sterke argumenten komen want ik heb overal goed over nagedacht.

Er zijn een paar dingen waar ik nog wat over twijfel, en dat zijn eigenlijk allemaal lageringen. Ik heb een speciaal kogellagertje bestelt voor de haakse hoek die de distributieketting maakt vanaf de horizontale naar de vertikale.
Dat is nu een glijlager met een gesinterd busje wat gewoon door de olienevel in het blok wordt gesmeerd.
Ik wil proberen op dit kogellager een tandkransje te persen zodat het uiterlijk gelijk is aan het origineel, maar dan met een kogellager wat ZEKER de krachten aan kan op die plek.
Deze, en nog meer details, houden me 'snachts nog uit mijn slaap 😋
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Geen zweet , het was geen aanval .
Ik vroeg mezelf gewoon af hoe ik zelf zoiets zou aanpakken , wrs uit andere invalshoeken omdat de beschikbare middelen anders zullen zijn, en Mischien heb ik ook wel oogopeners uit deze topic.
Mocht ik zinvolle argumenten hebben schuw ik niet om ze te delen , lees je goed in op de passing van dat lagertje want op die afmetingen zal dat rond de 0.001 zijn en kan lijmen een betere optie zijn dan persen.
Hop hop gas dr op
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 01 feb 2022 20:34 Geen zweet , het was geen aanval .
Ik vroeg mezelf gewoon af hoe ik zelf zoiets zou aanpakken , wrs uit andere invalshoeken omdat de beschikbare middelen anders zullen zijn, en Mischien heb ik ook wel oogopeners uit deze topic.
Mocht ik zinvolle argumenten hebben schuw ik niet om ze te delen , lees je goed in op de passing van dat lagertje want op die afmetingen zal dat rond de 0.001 zijn en kan lijmen een betere optie zijn dan persen.
Altijd goed als mensen kritische vragen stellen hoor, dat houd je scherp 👍

Wat je noemt is eigenlijk mijn enige bedenking op dat kogellagertje, het lagertje zelf blijft wel ok, maar de bevestiging van het getande wieltje er om heen...
Als dat van het lagertje af loopt kan het een vastloper veroorzaken als het de distributieketting laat ontsporen...

Dat is het lastige aan zelfbedachte oplossingen in een motorblok, elke fout die je maakt is vaak "fataal" voor de motor.
Ik heb geen testbank en prototypes die ik tot het uiterste kan uitwringen om te kijken of het heel blijft.

Het beste is dus alle zelfbedachte oplossingen zo robuust mogelijk te maken. Misschien wel TÉ robuust, maar dan gaat het in ieder geval niet stuk.

Vanavond het achterste opvulstukje voor de ontsteking-kap ook even op maat gemaakt. Het komende weekend lassen en afwerken, kijken of ik de verbreding "onzichtbaar" kan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Welk lagernummer ga je gebruiken?
Hop hop gas dr op
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 01 feb 2022 21:35 Welk lagernummer ga je gebruiken?
61900 (skf)
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

je boring van je getande wiel mag max -0.018mm zijn , ga je zo'n krukas tandwiel gebruiken? dan kan je qua breedte er nog 2 seegerringen instoppen , of 1 borst en n seegeerringAfbeelding
Hop hop gas dr op
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

edit, dat kruktandwieltje heeft niet genoeg vlees om aan te passen op dit specifieke lagertje.....
Hop hop gas dr op
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 02 feb 2022 08:06 je boring van je getande wiel mag max -0.018mm zijn , ga je zo'n krukas tandwiel gebruiken? dan kan je qua breedte er nog 2 seegerringen instoppen , of 1 borst en n seegeerringAfbeelding
Nee joh, de krukaslagers zijn gewoon de standaard dikke lagers, daar is dit lagertje veel te klein voor. Dit lagertje komt (als ik het zie zitten om er een soort kettingwieltje op te bevestigen) als keerwieltje in de nokkenasketting-lijn.
Het wieltje linksboven op de foto hier onder. (op foto nog met twee kettingen, dit wordt één lange)

Afbeelding
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

ik snap dat je dit lagertje niet op je krukas gebruikt , ik zat even hardop te denken dat je kleine ketting tandwiel wat op je kruk geperst zit qua boring aardig in de buurt komt van je lagertje...gezien je een spanwieltje wilt maken. maar dooor de ongelukkige bemating zal zo'n tandwieltje daar niet bruikbaar voor zijn.
Hop hop gas dr op
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

zit er in dat kruktandwieltje nog iets van een spiebaan of wat? of zit dat maar een beetje op de gok op de krukas geperst?

(zomaar effe een vraagje tussendoor hoor)
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

zal fabriek af best met een uitlijnmal gedaan zijn maar daar zit iid niks van een spie in , geeft je wel vrijheid om wat de kleptiming te kloten maar dat zal niet iedereen doen.
Hop hop gas dr op
stoterstangen90
Vierkantofiel
Bezit: Morris Ital

Bericht door stoterstangen90 »

Ik zou lekker 2 kettingen houden.
Afbeelding
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

stoterstangen90 schreef: 02 feb 2022 18:47 Ik zou lekker 2 kettingen houden.
Dan zal die helaas ook aan 2 spanners moeten of een hele ingewikkelde.
Als dit nu cb of de grote yx en zs met de spanners in de kettingschacht van de cilinders waren geweest.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

stoterstangen90 schreef: 02 feb 2022 18:47 Ik zou lekker 2 kettingen houden.
Dan moet je het blok nog meer verbouwen, er is nu geen ruimte om twee kettingen op voldoende afstand naast elkaar te laten lopen.
Ook moet je twee spanners gebruiken, waarvan één zelfbedacht en gemaakt en goed werkend in een heel kleine ruimte.

Keuzes, alles heeft voor en nadelen...
Plaats reactie