Honda Z50ak3

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Ook dat.

Ik had in een Excel sheet even uitgerekend welke vertanding ik moest hebben bij 9kW en dan kom ik uit op zo'n 16-26. Nu heb ik een gloednieuw 17 tandwiel liggen die heel mooi nog in het carter+vliegwielkap past. Dus dan zou dat zo'n 17-28 zijn. Zijn er mensen die dit kunnen beamen? Het gaat er niet om dat ik topsnelheid haal, want dat durf ik toch niet op een monkey denk. Het gaat erom dat ik bij 80 een beetje cruise-toerental heb :)

De vertanding die er nu op zit; 17-37 rijdt voor geen meter. Elke versnelling steigeren.. Ook moet ik even kleppen stellen hoorde ik al, mag de carburateur der weer af.. zucht :D
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Waarom moet voor kleppen stellen de carb eraf, schuin naar voren staan?

Ik had iets van 17/37 op 120/70-12, draaide in 4 niet uit met tegenwind. 100 in drie, 4 windafhankelijk.
Edo

Bericht door Edo »

Hmm.. Dan is jouw bandomtrek (12 inch * 2,54 * 10) + (2*70%*120mm) = 1485mm

Mijnes is 1276mm...

Ofwel ik moet mijne 1485/1276 = 1,16 keer zwaarder vertanden..

(37/17) / 1,16.. kom ik uit op een vertanding van 17/31 ongeveer op 8 inch 4.0.. Lijkt een stuk lichter als wat ik in gedachte had? Of maak ik ergens een rekenfout..

**EDIT** laat maar, scheelt niet zoveel :D
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

Probleem was dat mijn toerenteller bij 8000 toeren begon op te spelen, nooit echt kunnen mikken op het gunstigste toerental. (idem bij de daytona, de ori skyteam 125 gaf die dan weer wel goed aan)
Edo

Bericht door Edo »

Nja bij mijn berekening was ook het probleem dat de gear ratio's van al die Lifan 150 blokken verschillen.. Geen idee wat er in deze zit. Ze zijn met lange 4 geleverd en met korte vier en ook de primaire overbrenging verschilt nogal eens lees ik overal. Mijn berekening sloeg op een korte vier met 100 gaan op 7500 toeren. Of is dat te optimistisch ?

Maar ach, ik denk dat ik 17/30 monteer.. Gulden middenweg, bedankt voor je advies!
john
4T-MSB zombie
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50

Bericht door john »

zeg. ik ben nog op zoek naar zo een ori uitlaatje, doe je jouwe niet toevallig weg?
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
Edo

Bericht door Edo »

Haha, nee man. Sorry. Deze doe ik echt niet weg. Ik heb wel nog een vliegwiel kap voor je. Ori Z50. Voor korte tap.

Sowieso ga ik die onderlangse Over er weer afhalen en zelf een bovenlangse knutselen met grotere bocht en Singa demper. Zelfs met het tuutje wat achter de veren komt maar dan wat dikker.
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

Hee Edo, ben jij een theoreticus ? 8-)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Edo

Bericht door Edo »

@Niek, soms. Als ik denk dat ik ergens beter eerst een rekenmachine bij kan pakken voordat ik ga beunen, dan wel ;)
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Bezit: C50, CD50, Amigo
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Die fase heb ik gelukkig alweer jaren geleden achter me gelaten.
Er is weinig zo bevredigend als iets maken dat volgens jouw inzicht móet werken, maar dat uiteraard pas doet wanneer je het uiteindelijk totaal anders opgelost hebt.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Edo

Bericht door Edo »

Haha, nja meten is weten zeg ik altijd maar..

Heb achterkettingwiel besteld, evenals wat 12V lampjes, blokstekker om de regelaar aan te sluiten en nog wat meuk. Nu heb ik momenteel (remlicht doe ik later pas) geen enkel systeem dat op een accu werkt. Zou de regelaar/verlichting het trekken als ik er géén accu tussen schakel?

Stationair staat er over de gele draad 14V. Bij gas geven 30+V. Kan de regelaar dat bijregelen als ik hem goed massa laat maken? Lifan draadboomschema zegt dat hun rotor-ontsteking 35Watt levert. Ik stop er een 25W voorlicht en 5W achterlicht in.

Ik neem aan dat als ik de verlichting uitschakel, er geen gebruikers zijn en de regelaar dus niet gefrituurd wordt?
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

Alternatief voor accu, indien wel accugebruikers, 11 nimh cellen. (13,2 v net zoveel als een geladen loodaccu, overlaad je de nimh cellen niet. gelezen op een duits forum)
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ik weet eigenlijk nog steeds niet of in een 4-pinsregelaar en vergelijkbare regelaars, het gelijkrichtdeel voor de accu ook afgeregeld wordt of niet. En of de afgeregelde wisselspanning voor het licht het nodig heeft dat de accu zit aangesloten. Zolang ik dat niet weet, denk ik eigenlijk toch dat als er een accudraad uit een regelaar komt, je daar beter een accu op kunt zetten.

Als nou blijkt dat eerst de spanning wordt afgeregeld en dan pas gesplitst naar licht en gelijkrichter, is het dan nog steeds beter om er een accu in te hebben? Zelf denk ik van wel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

ps. remlicht werkt normaal via de accu. (bij mijn baja dimmen dan de koplampen ;))

De baja heeft trouwens een weerstand om het overtolling electrisch vermmogen af te laten vloeien. (lees omzetten in warmte) Het elektrisch gedeelte in die normale ontsteking is natuurlijk wel wat sterker als van een lifan of daytona outer rotor.
Edo

Bericht door Edo »

@Nix,

Volgens mij is het te verklaren doordat een parallelschakeling altijd gelijke spanning heeft over beide vertakkingen. Als de regelaar dus afregelt op 12Volt doet ie dat waarschijnlijk door een seriële weerstand te belasten. Denk ik.

Maar aan de andere kant gaat er pas stroom lopen door een spoel wanneer deze rond kan gaan. Dus als licht uitgeschakeld is, lijkt mij dat er geen stroom gaat lopen, behalve een beetje stroom naar de weerstand in de regelaar.

**TOEVOEGING** en ik denk dat er een transistor gebruikt wordt om alleen boven de 12V te regelen
Plaats reactie