Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ben C50
4T-MSB addict
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Snelheid begrenzen mbv adruino en cdi

Bericht door Ben C50 »

Ontsteking verlaten of vervroegen is heel mooi, maar je oorspronkelijke vraag was toch of je de vonk kon uitschakelen bij bepaald toerental? Ja dat kan. Zo werken begrensde cdi’s. De motor begint dan te sputteren. Slecht voor uitlaatgassen, verder geen probleem. Zodra snelheid zakt doet hij het weer. Hij zal dus op het randje blijven balanceren en constante snelheid houden.

Zoals gezegd, t kan veel mooier, maar de vonk stopzetten kan dus ook als makkelijkste opzet.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

krijg je mooie zwarte bougies van.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ik snap het zelf willen maken. Echter weet dat de boetes hiervoor, zeker als je het wat instelbaar maakt, gigantisch kunnen zijn. Een instelbare CDI mag maar mag je niet ter plaatse kunnen aanpassen. Bv zit die op ori plek monkey/dax dan kan dit want al rijdend kun je die niet aanpassen. Iets wat bv met een bluetooth/schakelaar wel kan en dus ook strafbaar zijn
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

ligt eraan of je bij de rechter weet te motiveren dat je aanpassing uitsluitend bedoeld is om de brommer zuiniger te maken oid, dit in combinatie met feitelijk geen snelheidovertreding te hebben gemaakt zou mijns inziens een sterke zaak moeten maken. ik zou er goed vertrouwen in hebben een rechter te kunnen overtuigen van mijn oprechte intenties, de beste man zal verheugd zijn eens een keer werkelijk iemand voor zich te hebben die werkelijk goedbedoelend is ipv die eeuwige ongeloofwaardige uitvluchten van lui waar die constant mee te maken heeft, die blatant overduidelijk hebben zitten opvoeren en dan toch nog de hubris op willen durven brengen de boel in de maling proberen te nemen.

maar misschien ben ik wel te naief. maar ik zou niet willen veranderen
hypercub2
4T-MSB regular
Bezit: 2x CY50 R&P

Bericht door hypercub2 »

Nee dat is wensdenken.
Regelbare begrenzer=dikke problemen.
SS50-Maarten
4T-MSB regular
Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets

Bericht door SS50-Maarten »

lil schreef: 04 aug 2024 18:51 zou je de code hier ook even willen plempen in plaintext? ik ben er erg geintresseerd in. en anderen misschien ook wel, wie weet komt er nog es iemand met een verbetering op de proppen
Wil ik ook graag zien.
Code kan tussen de [ code ] tags

Op zich een goed idee om gewoon de snelheid te meten met een magneetje en een sensor, zoals op een fietscomputer. Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn denk ik (heb ook wat Arduino ervaring) en bij een bepaalde snelheid de Arduino iets te laten doen met de cdi.
Hou er dan wel rekening mee dat de brommer op de rollerbank meer toeren kan maken dan in de hogere versnelling. Een opgevoerd blok gaat dan in versnelling 2, 3 en 4 telkens 50 ofzo.
Heppie met kleppie! :D
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

nee joh, gewoon plaintext, niet moeilijk doen. tis al een text forum, dat is er perfect geschikt voor

en notepad is je beste vriend om plaintext uit een code/tekst file met opmaaktoevoegingen te plukken
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

SS50-Maarten schreef: 05 aug 2024 11:48
lil schreef: 04 aug 2024 18:51 zou je de code hier ook even willen plempen in plaintext? ik ben er erg geintresseerd in. en anderen misschien ook wel, wie weet komt er nog es iemand met een verbetering op de proppen
Wil ik ook graag zien.

Op zich een goed idee om gewoon de snelheid te meten met een magneetje en een sensor, zoals op een fietscomputer. Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn denk ik (heb ook wat Arduino ervaring) en bij een bepaalde snelheid de Arduino iets te laten doen met de cdi.
Hou er dan wel rekening mee dat de brommer op de rollerbank meer toeren kan maken dan in de hogere versnelling. Een opgevoerd blok gaat dan in versnelling 2, 3 en 4 telkens 50 ofzo.
mja, om safe te spelen dan zou je eigenlijk moeten meten met 3 punten
1 snelheid achterwiel
2 welke versnelling
3 toerental vliegwiel ofzo
waarbij je 1 keer goed moet testen dat je weet dat x-toeren y-km/h is. Heb je een magneetje die dan begint te dansen door op slechte wegen te rijden dat je nog steeds goed zit (en geloof me, dansen doet het. Ooit getest op een motodax en tot 50kmh cava maar er boven of op kasseien was dat niet meer zo correct).

Sluit je aardig wat variabelen uit. Maar ok het is en blijft veel werk en ik weet niet of je het zomaar bij de politie haalt met dit
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam PBR

Bericht door MonkeyMike »

Het doel van het project is om de brommer netjes volgens de regels te begrenzen. Tot zo ver ik de regels ken mag een brommer 45 a 50 km/u gaan. Op de rollenbank krijg je nog 5 km/u speling. Begrenzen tot 52 km/u zou dus netjes zijn.

Apenstreken zoals het stiekem aan/uit zetten van de begrenzer is niet mijn doel. Ik wil zonder zorgen kunnen rijden.

Ben C50 schreef: 04 aug 2024 19:47 Ontsteking verlaten of vervroegen is heel mooi, maar je oorspronkelijke vraag was toch of je de vonk kon uitschakelen bij bepaald toerental? Ja dat kan. Zo werken begrensde cdi’s. De motor begint dan te sputteren. Slecht voor uitlaatgassen, verder geen probleem. Zodra snelheid zakt doet hij het weer. Hij zal dus op het randje blijven balanceren en constante snelheid houden.

Zoals gezegd, t kan veel mooier, maar de vonk stopzetten kan dus ook als makkelijkste opzet.
nielspbr schreef: 04 aug 2024 21:59 krijg je mooie zwarte bougies van.

@ Ben C50
Dan gaan we voor het uit/aan zetten van de ontsteking. Kan ik hier de kill switch (middelste pin) van de CDI voor gebruiken?

@ nielspbr
Ik neem aan dat de bestuurder niet contant tegen de begrenzer aan zit te beuken.

SS50-Maarten schreef: 05 aug 2024 11:48
Wil ik ook graag zien.
De code zal ik spoedig op github zetten.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

meeste mensen met begrensde CDI zitten dus wel constant tegen die begrenzer te rijden. En dat klinkt raar en is niet echt super voor de motor. Feitelijk pikt de begrenzer constant wat pulsen weg zodat je een onlogische loop krijgt zodat je 45kmh rijdt.

eigenlijk zou het systeem anders moeten waarbij ie gewoon niet meer toeren toe laat. Maar dan zou je dus echt moeten meerdere dingen meten dan enkel snelheid.
SS50-Maarten
4T-MSB regular

lil schreef: 05 aug 2024 11:57 nee joh, gewoon plaintext, niet moeilijk doen. tis al een text forum, dat is er perfect geschikt voor

en notepad is je beste vriend om plaintext uit een code/tekst file met opmaaktoevoegingen te plukken
Eventuele spaties of tabs voor de opmaak vervallen volgens mij.
SS50-Maarten
4T-MSB regular

MonkeyMike schreef: 05 aug 2024 13:16Het doel van het project is om de brommer netjes volgens de regels te begrenzen. Tot zo ver ik de regels ken mag een brommer 45 a 50 km/u gaan. Op de rollenbank krijg je nog 5 km/u speling. Begrenzen tot 52 km/u zou dus netjes zijn.
Snap.ik het nu goed, je wilt netjes volgens de regels zonder zorgen maximaal 52 km/uur willen rijden?
Waarom dan niet een begrenzende ring in de uitlaat, een kleinere carburateur, een kleiner voortandwiel, een verlatende ontsteking?
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

bijv. om de maximale power van de motor te kunnen gebruiken zolang de begrensde snelheid nog niet is bereikt.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

wat lil zegt, vlot optrekken of met 50 de heuvel op is ook niet verkeerd.
SS50-Maarten
4T-MSB regular

Het blijft een lastige kwestie. Ik heb een paar jaar geleden een Puch MV50 gehad, die ik eigenlijk perfect in orde had. Drie voetversnellingen en hoog stuur, 50cc, tweetakt, 12mm carburateur (ipv 10mm), de juiste overbrenging, iets dikkere uitlaatbocht dan standaard. Dat resulteerde in een brommer die prettig reed. Die haalde onder de meeste gunstige omstandigheden 55 op de teller, reed lekker en relaxed, maar je moest wel flink gassen om weg te komen. Zo'n motortje had ongeveer 1,5 kW schat ik. Trekkracht is dan niet zo super, maar brommer reed fijn.

Dit was eigenlijk conform de oude regels van de overheid, ik meen tot 1997. Dit had wel een bepaalde charme. Er was een evenwicht tussen vermogen van de motor en topsnelheid. Dit betekende minder trekkracht met wind tegen of heuvel op. Het betekende altijd volgas rijden en altijd het uiterste uit je motortje persen.

Sinds die 1997 is er een en ander veranderd, bij rollerbankcontroles wordt niet meer getest op vermogen maar op topsnelheid. Wettelijk mag je brommer nu 4 kW hebben (wel uit 50cc). 4 kW is omgerekend 5,5 pk en ik weet dat een brommer met 5,5 pk een topsnelheid van minstens 75 km/uur kan halen, veel sneller dan is toegestaan voor een bromfiets.

Dus dan wordt de snelheid linksom of rechtsom begrensd, aangezien de constructiesnelheid voor een brommer iets van 50 kmph is. Dit kun je doen met een andere overbrenging, die kom je wel eens tegen op het fietspad en die gillen veel toeren terwijl ze slechts 50 rijden.

Terug naar de topic: Hoe kun je nou eens op de mooiste manier de snelheid begrenzen maar niet het vermogen? Eigenlijk zou bij de gewenste snelheid de hoogte van de gasschuif van de carburateur beperkt moeten worden. Misschien ipv gewoon je snelheid regelen met de gashendel die de gasschuif omhoog trekt, de gasschuif met een servomotor omhoog trekken. Bij de gewenste snelheid gaat de gasschuif weer wat omlaag. Zoiets bestaat al lang en heet cruisecontrol. Ik heb dat wel eens in een VW T3 bus gebouwd. Werkte perfect. Met wind tegen of heuvel op geeft 'ie vanzelf gas bij, en omlaag doet 'ie het gas terug. Puur geregeld door de snelheid. Alleen als je zelf het gas dieper indrukte ging je sneller. Dus eigenlijk moet je de gasschuif elektrisch bedienen met een servootje en bij de maximale gewenste snelheid moet de arduino de gasschuif regelen zodat de snelheid op 50 blijft hangen.

Dan krijg je iig niet de situatie dat de motor vermogen wil leveren maar dat de ontsteking het toerental kunstmatig beperkt. Je kunt op je vingers natellen dat dat een onnatuurlijke situatie is.
Laatst gewijzigd door SS50-Maarten op 05 aug 2024 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie