vol automaat ?
-
Saik0
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Re: vol automaat ?
Ik heb hier nog een 97cc automaat blokje liggen met kickstart, vraag me niet hoe het in mekaar zit. De electrische start van dit blok is trouwens een systeem waarbij een soort tweede vliegwiel tegen het gewone vliegwiel aangedrukt wordt op het moment dat de startmotor gaat draaien. Blokje is overigens wel verrot, kan hem weleens uit mekaar trekken voor de know-how.
Kun je er wat plaatjes van maken? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet.
-
butt head
- moppersmurf
- Bezit: paar brommers
zo als ik al zij dat ik een paar foto's van een honda c50 AT blok zou maken
hier zijn ze
versellingsbak en kickstart
boven primaire as
in het midden de uitgaande as
onder aan de kickstart as

de primaire as

en in elkaar

de uitgaande as

de kickstart as

hoe het ongeveer in lijn staat als er een paar carters om heen zitten

koppeling gebeuren
dit hoort alle maal op de kruk as te zitten. maar als ik dit in een lijn zou leggen dan zou ik met mijn kop tegen het plafon aan zitten om de foto te maken. daarom heb ik een deel er onder neer gelegd de manier van monteren is zo als je een boek leest

het pakketje op gestapeld zo als het gemonteerd zou zitten. de aluminium plaat met de zwarte plaat die moeten op het carter gemonteerd zitten

de tand wielen die op de primaire as zitten samen met de primaire as zo als hij gemonteerd hoort te zijn

en hoe het gemonteerd zou moeten zijn

als ik de carters schoon heb maak ik nog wel een paar foto's van hoe alles op zijn plek hoort te zitten
als mensen zeggen van he daar ik ik wat meer foto's van zien laat het zo snel mogelijk weten volgende week zit het blok weer in elkaar
hier zijn ze
boven primaire as
de primaire as
en in elkaar
de uitgaande as
de kickstart as
koppeling gebeuren
dit hoort alle maal op de kruk as te zitten. maar als ik dit in een lijn zou leggen dan zou ik met mijn kop tegen het plafon aan zitten om de foto te maken. daarom heb ik een deel er onder neer gelegd de manier van monteren is zo als je een boek leest
het pakketje op gestapeld zo als het gemonteerd zou zitten. de aluminium plaat met de zwarte plaat die moeten op het carter gemonteerd zitten
de tand wielen die op de primaire as zitten samen met de primaire as zo als hij gemonteerd hoort te zijn
als ik de carters schoon heb maak ik nog wel een paar foto's van hoe alles op zijn plek hoort te zitten
als mensen zeggen van he daar ik ik wat meer foto's van zien laat het zo snel mogelijk weten volgende week zit het blok weer in elkaar
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
-
Christiaan
- 4T-MSB addict
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Ziet er netjes uit.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Apart.
-
butt head
- moppersmurf
dacht ik al
carters liggen nu in de ultrasoon bak
ik ben zelf wel aardig benieuwd naar hoe zoon bami automaat blok er uit ziet van binnen iemand die daar van foto's heeft plaats ze alsjeblieft
carters liggen nu in de ultrasoon bak
ik ben zelf wel aardig benieuwd naar hoe zoon bami automaat blok er uit ziet van binnen iemand die daar van foto's heeft plaats ze alsjeblieft
-
Christiaan
- 4T-MSB addict
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
waarschijnlijk plastic tandwielen
-
Saik0
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Trek hem ergens volgende week ofzo los, moet hem nog even ophalen samen met wat andere spullen uit groningen als ik weer eens tijd hebChristiaan schreef:waarschijnlijk plastic tandwielen
-
butt head
- moppersmurf
carters zijn ook schoon. nog geen lagers daarom zit alles los in elkaar zonder pakkingen. ik laat ook nog maar even het begin van de op bouw zien misschien is het nog leuk om er een faq van te maken of zo iets omdat er niet echt veel van de honda at blokken bekend is
boven primaire as

de primaire as

en in elkaar

de uitgaande as

de kickstart as

koppeling gebeuren

tot zo ver hoe de onderdelen van de bak en de koppeling in elkaar horen te zitten.
hier laat ik zien hoe je het beste zoon blok in elkaar kan zetten.
je begint met het carter deel waar je olie pomp op zit. daar mee begin je door de kickstart as er in te schuiven.

dan pak je de plaat waar je de nok van de kickstart op zet. deze zit met 2 bouten vast zo als je kan zien. druk de kickstart as goed in het carter en draai hem dus danig dat de tanden vrij gaan staan zonder elkaar te raken als je de as draait.

pak dan de uitgaande as dat werkt het makkelijkst. haal het tandwiel wat niet op het lager zit er af dus het tand wiel wat het dichts bij de kant zit waar je tandwiel en ketting komen. als je deze er in laat zakken valt hij makkelijker op zijn plek als je iets draait en heen en weer beweegt met de as dan valt hij zo op zijn plek.

pak dan je primaire bak as. daar bij het zelfde verhaal bij het op de plek laten zakken een beetje draaien en lichtjes heen en weer gaan met de as dan zal hij op zijn plek moeten vallen.

als je de primaire bak as er in hebt zitten kan je het tandwiel op de uitgaande as op zijn plek doen met zijn ring.

nog een paar plaatjes rond om van het geheel wat tussen de midden carters bevind

dan de krukas die is ook anders dan een normale krukas zo als bekend bij de ss50,c50 enzovoort

dan een pakking en het andere carter deel van de ontsteking er op doen en dicht bouten. blok om draaien dan begin je met de kickstart vast te zetten.
de veer moet je opspannen door middel van een klein asje dat je in een gat onder in het carter kan schuiven.

dan doe je de tand wielen monteren die op de primaire bak as zitten 2 tandwielen 1 ring en een circlip

dan schuif je het eerste deel van de koppeling er op. dat valt gewoon op zijn plek

dan doe je de aluminium tafel of hoe ze het ding ook noemen op zijn plek daar moeten door de gaten waar de 2 bouten zitten nog 2 holle busjes in dan de zwarte plaat er op leggen en vast zetten. de zwarte plaat is vaak kapor deze is helaas ook niet lever baar meer net zo als veel delen in dit blok.

dan kan je het laatste deel pakken er op schuiven en vast zetten met de out side ring die ook bekend is van de ss50 blokken en de wel bekende koppeling moer.

het laatste is een pakking die niet meer lever baar is en een plaatje om het af te dekken.
de pakking moet je dus zelf gaan knutselen ik gebruik de normaale dikte pakking papier zo als over al in het blok zit.

nog een paar foto's van het koppeling gebeuren

dan een pakking en je koppelings deksel er op en je zou kunnen gaan als je de rest van het blok ook in elkaar heb zitten.
als er vragen zijn of dingen onduidelijk laat het weten
de link waar alle foto's staan
http://picasaweb.google.nl/hesselink.th ... houdAtBlok#
boven primaire as
de primaire as
en in elkaar
de uitgaande as
de kickstart as
koppeling gebeuren
tot zo ver hoe de onderdelen van de bak en de koppeling in elkaar horen te zitten.
hier laat ik zien hoe je het beste zoon blok in elkaar kan zetten.
je begint met het carter deel waar je olie pomp op zit. daar mee begin je door de kickstart as er in te schuiven.
dan pak je de plaat waar je de nok van de kickstart op zet. deze zit met 2 bouten vast zo als je kan zien. druk de kickstart as goed in het carter en draai hem dus danig dat de tanden vrij gaan staan zonder elkaar te raken als je de as draait.
pak dan de uitgaande as dat werkt het makkelijkst. haal het tandwiel wat niet op het lager zit er af dus het tand wiel wat het dichts bij de kant zit waar je tandwiel en ketting komen. als je deze er in laat zakken valt hij makkelijker op zijn plek als je iets draait en heen en weer beweegt met de as dan valt hij zo op zijn plek.
pak dan je primaire bak as. daar bij het zelfde verhaal bij het op de plek laten zakken een beetje draaien en lichtjes heen en weer gaan met de as dan zal hij op zijn plek moeten vallen.
als je de primaire bak as er in hebt zitten kan je het tandwiel op de uitgaande as op zijn plek doen met zijn ring.
nog een paar plaatjes rond om van het geheel wat tussen de midden carters bevind
dan de krukas die is ook anders dan een normale krukas zo als bekend bij de ss50,c50 enzovoort
dan een pakking en het andere carter deel van de ontsteking er op doen en dicht bouten. blok om draaien dan begin je met de kickstart vast te zetten.
de veer moet je opspannen door middel van een klein asje dat je in een gat onder in het carter kan schuiven.
dan doe je de tand wielen monteren die op de primaire bak as zitten 2 tandwielen 1 ring en een circlip
dan schuif je het eerste deel van de koppeling er op. dat valt gewoon op zijn plek
dan doe je de aluminium tafel of hoe ze het ding ook noemen op zijn plek daar moeten door de gaten waar de 2 bouten zitten nog 2 holle busjes in dan de zwarte plaat er op leggen en vast zetten. de zwarte plaat is vaak kapor deze is helaas ook niet lever baar meer net zo als veel delen in dit blok.
dan kan je het laatste deel pakken er op schuiven en vast zetten met de out side ring die ook bekend is van de ss50 blokken en de wel bekende koppeling moer.
het laatste is een pakking die niet meer lever baar is en een plaatje om het af te dekken.
de pakking moet je dus zelf gaan knutselen ik gebruik de normaale dikte pakking papier zo als over al in het blok zit.
nog een paar foto's van het koppeling gebeuren
dan een pakking en je koppelings deksel er op en je zou kunnen gaan als je de rest van het blok ook in elkaar heb zitten.
als er vragen zijn of dingen onduidelijk laat het weten
de link waar alle foto's staan
http://picasaweb.google.nl/hesselink.th ... houdAtBlok#
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
wel gaaf zeg, dat die carters zo mooi schoon worden, alleen waar valt de andere kant van de kickstart as in? er zitten allemaal tandjes op dus in aluminium laten draaien werkt denk ik niet toch?
zat ik me ookal af te vragen
die krukas tap lijkt wel op de tap van het immi nice/wave blok wat ik had! zou het passen?
die krukas tap lijkt wel op de tap van het immi nice/wave blok wat ik had! zou het passen?

-
butt head
- moppersmurf
de kickstart as komt niet zo als bij een ss blok in het carter deel waar je ontsteking aan vast hangt
deze word ondersteunt door het carter deel waar je oliepomp op zit en je koppelings carter. vandaar die plaat die de tandjes van elkaar af haald dat hij vrij loopt
@ viperdax heb je dat blok/ krukas nog liggen ?
deze word ondersteunt door het carter deel waar je oliepomp op zit en je koppelings carter. vandaar die plaat die de tandjes van elkaar af haald dat hij vrij loopt
@ viperdax heb je dat blok/ krukas nog liggen ?
-
Arnold Jouke
- Frequent 4T-MSB visitor
Als professioneel technisch schrijver moet ik zeggen dat je dit zeer zorgvuldig gedocumenteerd heb, mijn complimenten Butt Head! Hoe rijdt zo'n blokje nou in het echt, zijn de schakelmomenten vast, of zit er ook een soort kick-down op?
In die ruhe liegt der kraft
-
butt head
- moppersmurf
het schakelt wel zeer soepel zoon blok je merkt dat hij toeren maakt en dan hoor je een keer dat de toeren af nemen en dan voel je hem met een lichte schok/vooruit duwend versnellen. een schok is het ook niet echt net of je door iemand een zetje krijgt.Arnold Jouke schreef:Als professioneel technisch schrijver moet ik zeggen dat je dit zeer zorgvuldig gedocumenteerd heb, mijn complimenten Butt Head! Hoe rijdt zo'n blokje nou in het echt, zijn de schakelmomenten vast, of zit er ook een soort kick-down op?
en het terug schakelen merk je niet eens je doet het gas dicht. en met dat je weer gas geeft maakt hij gelijk toeren of je koppeling slipt maar hij gaat dan wel versnellen tot hij weer gaat schakelen.
het wil wel eens dat hij net schakelt als je moet af remmen voor een bocht of drempel dat is wel even wennen.
dat is eigenlijk wat je merkt van het totale schakelen
bijna te vergelijken met een auto alleen die doen het nog even wat soepeler (wat ik heb gemerkt in een audi a6 daar verneem je niets dat hij versnelt dat gaat gewoon door)
ik heb ook zoon blok onder mijn monkey zitten en ik moet zeggen het bevalt mij zeer. dat blok heeft een 70cc top end deze zal gewoon 50 blijven.
ps mocht iemand nog het deksel aan de zijkant van de kop (voor de automatische choke) over hebben samen met een c50 carburateur en c50 spruitstuk laat het mij even weten dat zoek ik nog om het blok af te maken
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Dat dingetje voor de choke ligt nog wel in Zwolle geloof ik, zal morgen eens voor je kijken.
Ga heen en vereenvoudig u!