honda ss50 loopt te hard

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: honda ss50 loopt te hard

Bericht door NIX »

Koop een nieuwe as en splits je blok. Stop er dan meteen ook 2 nieuwe schakelpennen in. Die zijn 2,-/stuk, dan schakelt de bende weer als nieuw.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

o dat is lelijk man, die kickstarteras. echt, met dat had ie maar zo 1000 euro minder hebben mogen kosten. teringkarwei ook om te vervangen, als je al aan een andere kick-as kan komen uberhaubt. hele blok moet open.

en ja idd, doe gelijk maar een totale revisie, as je toch bezig ben. fucking hell...
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50 ZK1

Bericht door joost.77 »

Hoewel het op de foto lijkt alsof hij was vast gelast. Is dat niet het geval. Het is een stuk schroefdraad met (ik verwacht) geweld ertussen geslagen. Ik kan namelijk ook de kickstart nog bewegen zonder dat de as mee beweegt. Hoewel het neidig zal worden om het los te krijgen. Maar het is in iedergeval geen blokrevisie 😃.

En daarnaast wil ik jullie bedanken voor jullie hulp. Vandaag voor het eerst met de brommer naar school gereden. Dik 50km. Toch een mijlpaal.
Dus bedankt voor alle hulp!
En ik verwacht nog veel meer vragen te gaan stellen.

Afbeelding

Afbeelding
bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst

Bericht door bernhard »

lil schreef: 06 okt 2025 21:40 o dat is lelijk man, die kickstarteras. echt, met dat had ie maar zo 1000 euro minder hebben mogen kosten. teringkarwei ook om te vervangen, als je al aan een andere kick-as kan komen uberhaubt. hele blok moet open.

en ja idd, doe gelijk maar een totale revisie, as je toch bezig ben. fucking hell...
Wat bedoel je precies?
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door joost.77 »

Hoewel ik eerder de vraag heb gesteld, vraag ik het nu opnieuw.
Het gaat over mijn distributie ketting spannen.
Het vorige antwoordt was om hem eerst goed te laten lopen en dat doet hij nu. Een : mooi koffie met melk kleurige bougie en een (bijna) perfecte rijervaring.

Behalve dat er wat rammeld in mijn blok. Ik verwacht dat het de distributie ketting is, maar ik ben bang om hem te strak te zetten.
De onderste spanner bout zit er niet ver in gedraaid. En ik hem mijn borg bout vast gezet nadat ik de spanner iets omhoog heb gedrukt drukken. (Dit zodat hij niet te strak komt)
Maar nu rammeld hij dus. Kan ik gerust de borg bout losdraaien en daarna weer vast?
Zonder te veel zorgen dat hij te strak komt te staan?
Ik heb namenlijk op het uitleg forum gelezen dat hij helemaal niet so strak hoeft.

Ik hoor het graag,
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

bernhard schreef: 10 okt 2025 23:14
lil schreef: 06 okt 2025 21:40 o dat is lelijk man, die kickstarteras. echt, met dat had ie maar zo 1000 euro minder hebben mogen kosten. teringkarwei ook om te vervangen, als je al aan een andere kick-as kan komen uberhaubt. hele blok moet open.

Wat bedoel je precies?
wat bedoel je precies met wat bedoel je precies?

@joost; haal het dekseltje van het nokkenastandwiel los, dan kan je met je eigen ogen kijken of de ketting niet te strak komt te staan, simpel. wel de zuiger bovenin zetten, tussen de compressieslag en arbeidslag in, dan zijn de nokken - en dus ook de ketting - helemaal vrij van spanningen.
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door joost.77 »

hallo,

Een tijdje geleden weer, ondertussen ongeveer een mooie 1,5k kilometer kunnen rijden met het brommertje, (tot nu toe) zonder pech.
Nu was ik de spatborden winter klaar aan het maken en besloot, omdat de brommer toch een paar dagen stil gaat staan, om de olie centrifugeer filter schoon te gaan maken.
Alles ging goed tot ik het kapje van de koppeling los moest maken, die boutjes wild echt niet los gaan. Dan ga je van de schroevendraaier naar de ratel en naar de slagschroevendraaier. Uiteindelijk is 1 van de 4 boutjes dol gedraaid. De rest heb ik maar met rust gelaten en de zooi maar weer dicht gegooid.
En omdat het meer een soort servicebeurt is dan een moet, zal ik er niet morgen weer aan beginnen. Maar ik toch zou die filter toch graag schoon willen maken (binnenkort).

Hoe zouden die boutjes vast moeten zitten (heel vast of met loctite of degelijk) en zou je ze gewoon los moeten kunnen draaien?
En hoe kan ik het beste het dolgedraaide boutje losmaken?

ik hoor het graag!

(fotos van de boutjes)

p.s.
uiteindelijk heb ik met de poeli-trekker en wat wilskracht de kickstart eraf gekregen. En de tandjes waren en zijn nog goed. Ondertussen zit het beter.

Afbeelding

Afbeelding
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Bekend probleem van de verkeerde bitjes gebruiken, in dit geval...sla een overtuigend center met een punch ergens in het vlak van het boutkopje, daarna hou je de centrepunch onder een hoek in dat centertje en dan kan je de bout los slaan.
Lukt eigenlijk altijd wel maar de klappen moeten wel ovettuigend zijn.
Hop hop gas dr op
hypercub2
4T-MSB regular
Bezit: 2x CY50 R&P

Bericht door hypercub2 »

Gebruik een JIS #2 bitje voor slagschroevendraaier hiervoor.
Anders blijf je klooien.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

hypercub2 schreef: 06 nov 2025 08:14 Gebruik een JIS #2 bitje voor slagschroevendraaier hiervoor.
Anders blijf je klooien.
Ik vrees dat het hier al te laat voor is...
mijn tip: boor dia 8, kopjes afboren tot je ong. op het alu dekseltje ben, tikje erop en daarna draai je die schroefdraad er met de hand uit. Al te vaak moeten doen op van die verbeunde verzonken schroeven.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ik tik ze ook met een koudbeitel in de rondte. Je hebt een nieuw boutje nodig, maar voor nood kun je nog een sleuf in de kop zagen, zodat je hem weer vast kunt zetten. Ze hoeven net muurvast, het is maar een klein M5 boutje in een alu draadgat. Als ze maar niet lod komen, maar nog wel loskunnen. En wat Eelco zegt: koop een JIS bit 2 voor je slagschroevendraaier en tik een bit altijd eerst even vast in een schoon gat. Gewoon met de hand normaal vastzetten, een slagschroevendraaier ligt al zo goed in de hand dat je boel makkeijk kapot kunt draaien met wat goede wil...

Overigens zou ik zeker dat filter schoon willen maken, Was de zeef wel schoon?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door joost.77 »

De zeef was redelijk schoon. Ook was het carter schoon, geen alu-schilfers of degelijk.

Ik denk dat ik maar het ga uitboren. Dat lijkt me een goed plan.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

hadden we pas nog ergens een topic wat over boutjes ging waar je een slagschroevendraaier voor nodig had? staat me wel iets van bij.
(edit: ja hoor viewtopic.php?p=582799#p582799 al ging het niet precies over hetzelfde)

maar dan toch wederom weer iemand die het niet weet en weer specifiek dat soort boutjes verklooit met een gewone schroevendraaier. dit komt te vaak voor mensen, steeds opnieuw moeten we hetzelfde riedeltje afdraaien. op een of andere manier komt die info niet goed genoeg naar voren in de faq ofzo. staat het in de faq trouwens? dat is vaak ook best nog wel zoeken...

boutjes van de spoelenplaat en boutjes van centrifugaalfilterdekseltje MOET met een slagschroevendraaier los!
en juiste bitjes natuurlijk
Laatst gewijzigd door lil op 06 nov 2025 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 06 nov 2025 15:48 hadden we pas nog ergens een topic wat over boutjes ging waar je een slagschroevendraaier voor nodig had? staat me wel iets van bij.
(edit: ja hoor viewtopic.php?p=582799#p582799 al ging het niet precies over hetzelfde)

maar dan toch wederom weer iemand die het niet weet en weer specifiek dat soort boutjes verklooit met een gewone schroevendraaier. dit komt te vaak voor mensen, steeds opnieuw moeten we hetzelfde riedeltje afdraaien. op een of andere manier komt die info niet goed genoeg naar voren in de faq ofzo. staat het in de faq trouwens? dat is vaak ook best nog wel zoeken...
dat mag dan wel door komen. Die bitjes kosten gewoon veel geld voor de keren dat je dat nodig hebt voor de meeste. Dan gaat een Philips z'n werk ook wel doen zeker? en ja... dan heb je prijs als je de volgende bent.
Nu sowieso vliegen die eruit bij mij in de klok en worden dat gewone kruiskopjes of imbusjes.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

jamaarkomopzeg, zon bitje gaat je hele leven mee, en eventueel ook nog dat van een paar tientallen generaties van je nageslacht, mag het een paar centen kosten?

verkeerde zuinigheid
wel voor 4000 euries een brommer aanschaffen, en dan niet een paar tientjes aan een bitje besteden. wat kost zon bitje eigenlijk?

(toegegeven phillips past ook wel goed genoeg)

maar dat is de kwestie niet, het is onwetendheid, en daar kunnen we denk ik nog wel wat aan doen hier. dit is noodzakelijke info van een hogere prioriteit als andere, dit moet pal in je gezicht springen zodra je het forum bezoekt. bij wijze van spreken

of misschien kunnen we wim herprogrammeren zodat ie zegt koop een slagschroevendraaier en de juiste bitjes ipv stel je kleppen.
Laatst gewijzigd door lil op 06 nov 2025 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie