Neutraallampje gaat aan in vrij én in twee. Dacht dat ik misschien iets kon verbuigen maar een nieuw stripje klinkt beter.
Warmloper SS50 (10x inmiddels)
- SS50-Maarten
- 4T-MSB regular
- Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets
Re: Warmloper SS50 (10x inmiddels)
Heppie met kleppie! 
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
dat kost geen hol. En meestal is dat omdat het lipje die in de wals geplooid zit afgebroken is. En ja, dan draait dat net wat mee. Vrij leuk, denk je in neutraal te staan sta je nog in een versnelling (ook nog gehad). Blij dat op m'n J1 geen neutraalcontact zitSS50-Maarten schreef: ↑21 aug 2024 08:53Neutraallampje gaat aan in vrij én in twee. Dacht dat ik misschien iets kon verbuigen maar een nieuw stripje klinkt beter.
- SS50-Maarten
- 4T-MSB regular
Voortgang van de werkzaamheden aan het steeds vastlopende motorblok van de rode Honda SS50Z K1 uit 1977
To Do List

To Do List
- Blok nog in elkaar: Compressie meten

--> Uitkomst: 7 bar. - Blok nog in elkaar: Ontstekingstijdstip nog eens controleren met de stroboscoop, en vergelijken met het "Goudhaantje"
--> Overgeslagen. de schroefdraad voor het spruitstuk in de cilinderkop is aan één kant dol, en daardoor moet ik dat eerst maar fixen voor ik verder kan. - Blok nog in elkaar: Filmpje maken van speling op het kettingtandwiel.
- Cilinderkop en nokkenasketting eraf: checken of zuiger en krukas mooi soepel draaien.
--> Twijfel geval. Krukas draait soepel. Zuiger beweegt niet zo soepel. - Cilinderkop en nokkenasketting eraf: Controleren of oliepomp iets doet.
--> Overgeslagen, ga dit zeker wel testen bij het in elkaar zetten. - Controleren of motorolie vanuit het carter bij de oliezeef kan komen.
--> Ja, er is een opening in het carter, die ik eerder niet gezien had. - Checken of T op vliegwiel ook echt overeenkomt met hoogste punt van de zuiger
--> Ja, dat klopt.

"T" Bovenste dode punt

Zo hoog staat de zuiger op het BDP. - Cilinder en zuiger er af: De nieuwe zuiger vergelijken met de oude (oa de hoogte/positie pistonpen)
--> Nog te doen - Slotspeling van de zuigerveren checken, eventueel wat ruimer maken.
--> Nog te doen - Slijtsporen op beide zuigers en beide cilinders inspecteren en fotograferen
--> Nog te doen - Blok uit elkaar: Krukas goed inspecteren, big-end lager, krukaslagers, lengte drijfstang
--> Krukas en lagers lijken 100% in orde, lengte drijfstang moet nog gemeten worden - Alles schoonmaken
- Alles inspecteren
- Alles fotograferen ook handelingen/gereedschap
- Uitgaande as versnellingsbak vervangen wegens veel speling op het kettingwiel.

--> Mee bezig, links de nieuwe as. Tandwielen overgezet op het nieuwe asje. - Oliepomp en bijbehorende pakking en aansluiting op het motorblok inspecteren en fotograferen
--> Mee bezig, oliekanaaltje van de hoge capaciteit oliepomp deze keer geboord naar 1,5mm. Het originele gaatje is kleiner dan 1 mm (boortje 1 past er niet in) - Neutraallampje/schakelaar "afstellen" -> Hoewel dat koperen plaatje er okay uitziet, heb ik toch maar een nieuwe besteld. Foto's volgen later.
- Blok weer in elkaar: Controleren op valse lucht.
--> Nog te doen - Blok weer in elkaar: Ontstekingstijdstip controleren.
--> Nog te doen - Blok weer in elkaar: Nokkenastiming controleren.
--> Nog te doen

Heppie met kleppie! 
wat steekt die zuigerkop ver uit man. hoort dat?
- SS50-Maarten
- 4T-MSB regular
Bizar hè! Nou, dat vroeg ik me ook af dus.
Aangezien ik "nieuw" ben in het Honda/viertakt wereldje hoopte ik dat iemand hier daar antwoord op kon geven.
Aan de andere kant: er loopt niets aan en de gemeten compressie is niet gek hoog. Sowieso is ook bij het kickstarten geen hoge compressie voelbaar.
Ik bedoel, die medewerker van viertaktwinkel vertelde dat hij wel eens rare dingen tegenkwam zoals een langere drijfstang.
Heppie met kleppie! 
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Rare dingen met een langere drijfstang hoor je niet tegen te komen op een ss blok. Hoogstens op tussentype blokken van c en monkey/gorilla uit e 80er jaren. (+ dan komt je zuigerveer ook bovenaan het gat kijken.)
- SS50-Maarten
- 4T-MSB regular
Ja, hij gaf aan dat dat zou kunnen.
Maar jij zegt dus dat als de drijfstang te lang is, dat dan de zuigerveren te zien zullen zijn, en dat zoals het nu zit normaal is?
Ja, dat zou kunnen hoor, zoals ik al aangaf: er loopt niets aan, de gemeten compressie is niet gek hoog en ook het kickstarteren gaat redelijk soepel. Nou ja, je zou kunnen zeggen dat de nieuwe cilinder nog moet inlopen en daarom een beetje zwaarder gaat. Handmatig draaien aan het vliegwiel gaat wel zwaar.
Heppie met kleppie! 
- magnamaniac
- Frequent 4T-MSB visitor
Hoe gemeten? warm blok en gas volledig open?Blok nog in elkaar: Compressie meten
Afbeelding
--> Uitkomst: 7 bar.
Zo ja, dan vind ik de waarde best laag.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
Die tussentypes zijn erg vage dingen hoor. Dan zit je met een vrij specifieke piston enkel voor die modellen. Kun je niet mengen met een ot piston, komt idd te ver uit.
Nu, bij ot50’s komt piston wel wat uit. Morgen foto nemen van een Z50A blokje dak moet herdoen
- SS50-Maarten
- 4T-MSB regular
Nee, met de kickstarter op een koud blok. Er zat geen carburateur op.magnamaniac schreef: ↑21 aug 2024 21:43Hoe gemeten? warm blok en gas volledig open?Blok nog in elkaar: Compressie meten
Afbeelding
Uhmmmm, er zat eigenlijk zelfs een prop in de inlaat.
Ik voel nu aankomen dat ik dit niet op de juiste manier heb gedaan.
Dank je wel alvast!!
Heppie met kleppie! 
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Lol, compressie meten koud met een zo goed als afgesloten(prop) inlaat. Die nattigheid die je voelt kan wel eens kloppen.
- magnamaniac
- Frequent 4T-MSB visitor
Die gemeten waarde kun je idd wel compleet negerenSS50-Maarten schreef: ↑21 aug 2024 22:36Nee, met de kickstarter op een koud blok. Er zat geen carburateur op.magnamaniac schreef: ↑21 aug 2024 21:43Hoe gemeten? warm blok en gas volledig open?Blok nog in elkaar: Compressie meten
Afbeelding
Uhmmmm, er zat eigenlijk zelfs een prop in de inlaat.
Ik voel nu aankomen dat ik dit niet op de juiste manier heb gedaan.
Dank je wel alvast!!
If it looks stupid but works, it's not stupid.
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Compressie meten heeft ongeveer nul zin bij onze kleine machientjes. De leidingen en meter zijn er veel te groot voor. Meten. De inhoud zelf. Bij een 70cc zou de kamer op BDP 7cc moeten zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Precies.
Wat Maarten heeft gemeten is compressie einddruk.
Dikte leidingen en grootte van de meter doen er niet toe.
Je start immers net zo lang door totdat de hoogste score is bereikt van dat moment. De slang heeft een ventiel zodat de door iedere compressieslag opgebouwde druk niet weg kan. Maar indd de werkelijke einddruk in de cilinder zal iets hoger liggen. Mooiste meting is indd warme motor en volgas. Bij koude motor kan je even wat motorolie tussen zuiger cilinder spuiten voor een goede afdichting en een soort van "warme motor" uitslag te creëren.
Compressie einddruk wordt meestal gebruikt om verschil tussen cilinders te meten bij bijv. een 4cil.
Wat Nix bedoeld is de compressie verhouding.
Als men meer wil weten even googelen.
Daar zijn ook al 40 jaar discussies over vanwege dat slagvolume, slagverhouding en compressieverhouding ooit zijn gemixt. Dat is wat ik ooit las/leerde terwijl ik in de monteurs branche werkte.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3

Maarten dit is nieuwe piston 39mm op standaard 6V s-type krukje. Dus komt ongeveer zelfde uit dan bij u.