Honda Z50ak3

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

De kans op ZF is inderdaad vrij groot als ik al die nieuwe kentekens zie. Al is het altijd hopen dat je weer een nieuw lettertje krijgt ;)
Edo

Bericht door Edo »

Gisteren (22/10/2012) trouwens even ondeugend de Lifan 150 met Over gemonteerd. Het aansluiten was eigenlijk perfect. Het schema uit de FAQ klopte voor 90%. Behalve dat de Chinezen sommige draadjes een andere kleur hadden gekozen, kon ik gewoon de juiste pinnetjes van de CDI met de juiste kleuren monteren. De monkey draadboom heeft t.h.v. het blok maar 2 aansluitingen; zwart (=killswitch) en rood (=lichtdraad) dus dat was makkelijk aansluiten :D

Eenmaal de carb lomp naast de brommer gemonteerd en de koppelingskabel op maat gemaakt vond ik dat het wel eens tijd was om dat monster aan te trappen. Christemeziele! Het maakt geen reet uit dat er geen contactslot op de monkey zit; een pikkedief krijgt die bak compressie toch niet aangetrapt :D Slechts vier keer kicken voordat ie de eerste keer van zijn leven startte. Bij kicken maakt de kruk 1 omwenteling en dan slaat ie aan.

Zieke gasreactie (H) Gelukkig gaat door de kleine gasslag van een originele z50 gashendel de schuif maar voor 75% omhoog bij volgas. Hard zat ;)
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Bezit: C50, CD50, Amigo
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Dat kicken went wel. Mijn blok (en die is gewoon 50 cc (of zeg max 70cc, nog steeds onbekend)) moet ik ook met m'n goede been aantrappen door de ziekelijke compressie.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Is echt geen vergelijk met het blok van Edo. Je mag ook mijn chaly een keer aantrappen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Ik heb ook al eens een zwaarder blok aangetrapt hoor. Maar als het hem al viermaal gelukt is, dan zal dat wel wennen.
Net als een scooter die tweemaal zo zwaar als jijzelf bent (spreek nu niet over mijzelf uiteraard) op de bok krijgen. Als je het 'truukje' kent wordt het enkel makkelijker.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Edo

Bericht door Edo »

@robertSP; het trucje ken ik al want ik heb heel lang met een YX150 gereden.

Maar deze Lifan 150 is toch nog wel een schepje er bovenop. En geloof mij maar, ik kan met mijn 74kg op de kicker gaan staan en dan gebeurt er niks. Daar is wel een stukje momentum voor nodig :D

**TOEVOEGING** Oh, en ze schopt heel hard terug

**TOEVOEGING 2** Ter indicatie, bij die vier eerste trappen waren zeker 10 pogingen kansloos de brommer in de vering duwen. Zweet op je voorhoofd-werk!
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

mijn daytona had bij het aansluiten olie in de stekkers (blok was tijdens vervoer door courier waarschijnlijk een paar keer rond gegaan) wel een vonk maar een zwakke. na drie carburateurs te hebben uitgeprobeerd en alle aansluitingen ontvet/schoongemaakt startte dat kreng pas. Ik vind dat je gewoon mazzel hebt gehad.

Vergeet niet het blok voor het doorkicken eerst door zijn compressie heen te drukken, je kicktandwielen zullen dat waarderen.
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Edo schreef:@robertSP; het trucje ken ik al want ik heb heel lang met een YX150 gereden.

Maar deze Lifan 150 is toch nog wel een schepje er bovenop. En geloof mij maar, ik kan met mijn 74kg op de kicker gaan staan en dan gebeurt er niks. Daar is wel een stukje momentum voor nodig :D

**TOEVOEGING 2** Ter indicatie, bij die vier eerste trappen waren zeker 10 pogingen kansloos de brommer in de vering duwen. Zweet op je voorhoofd-werk!
Je zal van d'r gaan houden hoor ik al. :)

Werkt aanlopen in de versnelling, of aanlopen en dan koppeling op laten komen nog een beetje met zo'n blok?
Edo

Bericht door Edo »

nielspbr schreef:mijn daytona had bij het aansluiten olie in de stekkers (blok was tijdens vervoer door courier waarschijnlijk een paar keer rond gegaan) wel een vonk maar een zwakke. na drie carburateurs te hebben uitgeprobeerd en alle aansluitingen ontvet/schoongemaakt startte dat kreng pas. Ik vind dat je gewoon mazzel hebt gehad.

Vergeet niet het blok voor het doorkicken eerst door zijn compressie heen te drukken, je kicktandwielen zullen dat waarderen.
Tot nog toe meer geluk gehad als jij denk. Ik ben verliefd op uit-de-doos-blokken. Doen het altijd meteen :D

Inderdaad eerst even doorpompen tot de compressieslag, maar dat hoor je bij een 50cc eigenlijk ook al te doen vind ik
robertsp schreef:
Edo schreef:@robertSP; het trucje ken ik al want ik heb heel lang met een YX150 gereden.

Je zal van d'r gaan houden hoor ik al. :)

Werkt aanlopen in de versnelling, of aanlopen en dan koppeling op laten komen nog een beetje met zo'n blok?
Werkt opzich wel, maar bij een 17 inch fiets is dat wat makkelijker als bij zo'n monkey. Maar als je een kickstarter heb ga je toch niet duwen :D Mocht je wel willen duwen, trek in zijn eerste versnelling de fiets eerst even naar achteren. Dan staat ie anderhalf slag voor de compressieslag en kun je in ieder geval erop springen zonder dat je band slipt. En in 2e versnelling is altijd makkelijker dan in 1. En in 3e versnelling moet je uitkijken dat ie niet zonder jou wegrijdt
Lejon
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit

Bericht door Lejon »

Al gesteigerd op de aap? Of moet je eerst een wheeliebar maken om het te voorkomen haha
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Als hij zijn overbrenging niet heeft aangepast kan hij in 4 wegrijden en op het gas een wheely trekken.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Over dat zware kicken: dat komt natuurlijk ook door de overbrengingsverhouding in het blok. Mijn cb750 trapt relatief licht aan, maar dat komt omdat 1 volle kickstarterslag gelijk staat aan 1 krukasomwenteling. Bij zo'n blokje als waar het hier over gaat zal 1 slag wel overeenkomen met 30 krukasomwentelingen. :D
Dit alles bij wijze van spreke dan.
Edo schreef:Inderdaad eerst even doorpompen tot de compressieslag, maar dat hoor je bij een 50cc eigenlijk ook al te doen vind ik
Nee, juist even doorpompen tot net na de compressieslag. Dan heb je bij het kicken de volledige expansie-, uitlaat- en inlaatslag tot je beschikking om genoeg vaart te maken om door de volgende compressieslag te komen.

Waarom je dat bij 50cc ook zou doen snap ik dan weer niet. Die kick je al aan met je kleine teen.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Die laat je eerst helemaal met alle tandjes aangrijpen in plaats dat je gaat lopen rossen. Dat dus.
Edo

Bericht door Edo »

@Jurrien, dan mag jij wel even komen laten zien hoe jij hem even doorpompt tot vlak na de compressie..

De lifan gaat ook maar 1 keer rond bij een kick. Dat jouw CB750 zo licht aantrapt heeft OF te maken dat maar 1 cilinder hoeft te verbranden om er vier aan te laten slaan, OF te maken met de decompressieklep die door je kickstarter wordt aangetrokken of je moet gewoon je zuigerveren een keer vervangen ;)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Die 4 aparte cilinders hebben gewoon een lagere compressieverhouding.
Plaats reactie