Wat is eigenlijk het voorgeschreven stationair toerental?
honda ss50 loopt te hard
- magnamaniac
- Frequent 4T-MSB visitor
Re: honda ss50 loopt te hard
If it looks stupid but works, it's not stupid.
goeie vraag eigenlijk, iets van 1800 ofzo? geen idee, ik weet het ook niet, maar het is absoluut stukken meer als wat mijn blokkie loopt. laat me dit zeggen, minder toeren als dat is schier onmogelijk, ik zit echt aan de ondergrens. lukt je sowieso al niet met de normale stationair mengsel afstelling, die moet je ook knijpen als je dit wil kunnen bereiken.
ik heb weleens fietsers gehad naast me bij het stoplicht die zich afvroegen 'loopt dat ding nou of niet?', zo stil wastie ook dat je het niet kon waarnemen tegen het normale achtergrondgeluid, pas als ik gas gaf en wegreed wisten ze het. en als ze het wel hoorden kreeg ik vaak opmerkingen alsvan 'zo die loopt mooi zeg'. ik zou liegen als ik daar niet enig gevoel van trots bij had.(ik ben ook maar een mens he)
ik heb weleens fietsers gehad naast me bij het stoplicht die zich afvroegen 'loopt dat ding nou of niet?', zo stil wastie ook dat je het niet kon waarnemen tegen het normale achtergrondgeluid, pas als ik gas gaf en wegreed wisten ze het. en als ze het wel hoorden kreeg ik vaak opmerkingen alsvan 'zo die loopt mooi zeg'. ik zou liegen als ik daar niet enig gevoel van trots bij had.(ik ben ook maar een mens he)
- magnamaniac
Ik heb er een digitaal toerentellertje en ben wat aan het uitproberen gegaan. 1500 is wel het minimum op mijn blokje, daaronder valt ie te snel uit. Ik heb m nu op 1550 gesteld om een beetje marge te hebben.
Ik ben meercilinder motoren gewend, dan is 1000-1200 niks vreemds, dus voor mijn gevoel is 1500 al veel
Ik ben meercilinder motoren gewend, dan is 1000-1200 niks vreemds, dus voor mijn gevoel is 1500 al veel
o nee ik zit lager dan dat. echt, als het 1000 is is het veel. ik denk iets van 800.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
1500 voor een 6v blok, rond de 2000 voor een nt blok.magnamaniac schreef: ↑29 sep 2025 10:07 Ik heb er een digitaal toerentellertje en ben wat aan het uitproberen gegaan. 1500 is wel het minimum op mijn blokje, daaronder valt ie te snel uit. Ik heb m nu op 1550 gesteld om een beetje marge te hebben.
Ik ben meercilinder motoren gewend, dan is 1000-1200 niks vreemds, dus voor mijn gevoel is 1500 al veel![]()
lil, 800 klappen is 1600 toeren want 4takt.
- magnamaniac
Ik had m eerst rond de 1850 staan (NT blok), maar als ik dan stil stond en de versnellingsbak al in 1, voelde je dat de centrifugaalkoppeling begon te "kruipen" en nu niet. Dit vind ik prettiger.nielspbr schreef: ↑30 sep 2025 19:181500 voor een 6v blok, rond de 2000 voor een nt blok.magnamaniac schreef: ↑29 sep 2025 10:07 Ik heb er een digitaal toerentellertje en ben wat aan het uitproberen gegaan. 1500 is wel het minimum op mijn blokje, daaronder valt ie te snel uit. Ik heb m nu op 1550 gesteld om een beetje marge te hebben.
Ik ben meercilinder motoren gewend, dan is 1000-1200 niks vreemds, dus voor mijn gevoel is 1500 al veel![]()
lil, 800 klappen is 1600 toeren want 4takt.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Er wordt steeds over toeren(tpm) gesproken.
Waarom plots over plofjes, klappen etc?
Welke toereteller meet alleen(bij een ss50) de plofjes?
Die betaat niet.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
- magnamaniac
Sowieso knappe jongen die 800 ploffen per minuut kan tellen.
Zonder (digitale) toerenteller is het niet echt te horen hoeveel toeren het blokje werkelijk draait.
Bij het afstellen merkte ik al dat ca. 1900tpm zowat als het dubbele van ca. 1500tpm klinkt.
Zonder (digitale) toerenteller is het niet echt te horen hoeveel toeren het blokje werkelijk draait.
Bij het afstellen merkte ik al dat ca. 1900tpm zowat als het dubbele van ca. 1500tpm klinkt.
ik tel 5 a 8 plofjes per seconde. laten we het op 8 houden, dan word dat 60 keer 8, is 480 per minuut, maal 2 want viertakt, komt ie op 960 toeren. zeg maar waar ik het verkeerd doe.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Nee, niet verkeerd, dat klopt zo.
Mijn S90 draait ook zo'n 900 omw.p.m.
Gemeten met zo'n toerentalgun, je plakt dan een klein reflectiestickertje op het vliegwiel, richt het ding er op en de display geeft van omw.p.m. aan.
Ooit gekocht, 20 jaar terug, die had ik nodig om m'n oude Alfa vervroeging af te stellen/controleren statisch en dynamisch.
Gr. Wim.
Mijn S90 draait ook zo'n 900 omw.p.m.
Gemeten met zo'n toerentalgun, je plakt dan een klein reflectiestickertje op het vliegwiel, richt het ding er op en de display geeft van omw.p.m. aan.
Ooit gekocht, 20 jaar terug, die had ik nodig om m'n oude Alfa vervroeging af te stellen/controleren statisch en dynamisch.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
welja...
Nu ik aan het wachten ben op sproeiers. Wilde ik de olie centrifuge olie filter schoon maken. Of in ieder geval bekijke, maar ik kreeg de kickstarter er niet vanaf. Hoor ik hem er vanaf te kunnen trekker of moet ik het stukje draad weg gaan halen? Ik hoor het graag, ik wil namelijk niet te fanatiek gaan trekken aan de kickstart 
Ook ben ik de carburateur aan het stellen en kreeg een tip dat je met een temperatuur meter en de hitte kon bepalen of je te heet (te arm) of te koud ( te rijk) liep. Zou iemand toevallig weten wat (ongeveer) perfecte temperatuur zou moeten zijn?
Alvast bedankt.

Ook ben ik de carburateur aan het stellen en kreeg een tip dat je met een temperatuur meter en de hitte kon bepalen of je te heet (te arm) of te koud ( te rijk) liep. Zou iemand toevallig weten wat (ongeveer) perfecte temperatuur zou moeten zijn?
Alvast bedankt.

Een carb afstellen met temperatuur sensor kan, lambda sensor of wat voor sensor dan ook, met de bijbehorende draadboom drama`s.
Beter is,
luchtschroef 1 1/2 slag uit, acceptabel toerental met middelste schroef,
spelen met luchtschroef tot je het hoogste toerental vindt,
middelste schroef terugdraaien tot acceptabel toerental.
bij warme motor uiteraard,
en warm is cilinder handwarm.
De kickstartas is waarschijnlijk aan een kunstgebit toe, en is met een las apparaat vast getipt, losslijpen dus.
Beter is,
luchtschroef 1 1/2 slag uit, acceptabel toerental met middelste schroef,
spelen met luchtschroef tot je het hoogste toerental vindt,
middelste schroef terugdraaien tot acceptabel toerental.
bij warme motor uiteraard,
en warm is cilinder handwarm.
De kickstartas is waarschijnlijk aan een kunstgebit toe, en is met een las apparaat vast getipt, losslijpen dus.