Kleine vragen topic

Hier kun je praten over je honda.
Mano
Krasser
Bezit: CD50

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Mano »

Even wat water op het vuur gooien,...
En wat nou als het 10 graden of meer vriest en je je pony na een flink stuk boeken alleen in de volle wind kunt parkeren, gaat de temperatuur ook ineens drastisch naar beneden (trek je handschoenen maar eens uit)
Daar is een emmertje water niks bij
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding
ruben
4T-MSB regular

Bericht door ruben »

Mano schreef:Even wat water op het vuur gooien,...
En wat nou als het 10 graden of meer vriest en je je pony na een flink stuk boeken alleen in de volle wind kunt parkeren, gaat de temperatuur ook ineens drastisch naar beneden (trek je handschoenen maar eens uit)

Jammer dat water alleen een heel stuk sneller warmte kan ontrekken,geleiding ed.

Steek je hand maar eens in -10 graden koud water :wink:
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Dan kom je niet ver aangezien het dan niet vloeibaar is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
XL50deSeauje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CF70SS50MSS50XL50CT50JZB50Z50GSS50ZK1
Contacteer:

Bericht door XL50deSeauje »

NIX schreef:Dan kom je niet ver aangezien het dan niet vloeibaar is.
Zout water.....
Helm op de buddy, voorwiel naar rechts, tas bij het voorwiel.
De RZN
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Edo schreef:
Jurrien schreef:Oh, daar heb je de volgende. Laat je nakijken! Dat is een centimeter dik staal! Gebeurt echt HELEMAAL niks mee! "Niet veel vlees" zegt ie dan. Daar kun je een flatgebouw op afsteunen! Denk je dat een beetje koelend water zoiets kapot krijgt? Het gaat bovendien over een hondacilinder, die zijn nog twee keer zo dik!

Is het nou VERDOMME AFGELOPEN!!!!??!!

En dat warme vloeistof opstijgt weet ik natuurlijk ook wel, maar ik heb een watergekoelde motorfiets en daar hangt de radiateur gewoon horizontaal voor de watergekoelde cilinder en cilinderkop. Geen hoogteverschil dus. Volgens mij is dat in de meeste auto's ook zo. Gaat het dan ook zomaar uit zichzelf stromen?
Google "thermosiphon" maar even. Aanvoer van warm water zit bovenaan de radiateur. Vloeistof koelt af door grote koeloppervlak van radiateur. Vloeistof neemt af in volume, dus de dichtheid neemt toe. Vloeistof daalt daardoor in de radiateur en stroomt uit de radiateur via de laagste aansluiting. Doordat continue warm water wordt toegevoerd gaat de vloeistof stromen.
Wederom mooie theoretische kennis, maar heb je wel eens een watergekoeld blok opengemaakt? En dan niet een uit 1930. Ik vind het knap als dat kleine beetje koelwater wat daar in zit uit zichzelf gaat circuleren. Volgens mij blokkeert de stilstaande waterpomp sowieso al de stroming, plus dat een radiator die geen rijwindkoeling krijgt ook niet meer zo hard afkoelt.
Edo schreef:Nogmaals, ik zeg niet dat koud water over je cilinder geheid een scheur of vastloper veroorzaakt, alleen dat je een motor na zware belasting met een olietemperatuur van 120 graden Celsius de kans moet geven rustig af te koelen.
Dat rustig laten afkoelen is volgens mij alleen er bepaalde onderdelen bij abrupte stilstand overhit kunnen raken. Bijvoorbeeld een klep, die z'n koeling vooral krijgt uit het contact met de klepzitting. Als de motor op volvermogen draait en de klep roodgloeiend staat te klepperen is het niet goed om de motor zomaar stil te zetten, als de klep nog open staat kan hij z'n koeling niet krijgen en raakt zo misschien overhit. Volgens mij is principe van de motor even na laten lopen alleen hiervoor bedoeld en nergens anders voor.
Edo schreef:Emmer water eroverheen behoort dan niet tot de mogelijkheden vind ik.
Maar vertel nou eens waarom niet? Wat gebeurt er met je motorblok? Ik heb hier nog geen enkele argument gelezen, alleen bangmakerij. "ik zou het niet doen want het is niet goed."
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

ruben schreef:

Jammer dat water alleen een heel stuk sneller warmte kan ontrekken,geleiding ed.

boink
AUW
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Jurrien schreef:
Edo schreef:
Jurrien schreef:Oh, daar heb je de volgende. Laat je nakijken! Dat is een centimeter dik staal! Gebeurt echt HELEMAAL niks mee! "Niet veel vlees" zegt ie dan. Daar kun je een flatgebouw op afsteunen! Denk je dat een beetje koelend water zoiets kapot krijgt? Het gaat bovendien over een hondacilinder, die zijn nog twee keer zo dik!

Is het nou VERDOMME AFGELOPEN!!!!??!!

En dat warme vloeistof opstijgt weet ik natuurlijk ook wel, maar ik heb een watergekoelde motorfiets en daar hangt de radiateur gewoon horizontaal voor de watergekoelde cilinder en cilinderkop. Geen hoogteverschil dus. Volgens mij is dat in de meeste auto's ook zo. Gaat het dan ook zomaar uit zichzelf stromen?
Google "thermosiphon" maar even. Aanvoer van warm water zit bovenaan de radiateur. Vloeistof koelt af door grote koeloppervlak van radiateur. Vloeistof neemt af in volume, dus de dichtheid neemt toe. Vloeistof daalt daardoor in de radiateur en stroomt uit de radiateur via de laagste aansluiting. Doordat continue warm water wordt toegevoerd gaat de vloeistof stromen.
Wederom mooie theoretische kennis, maar heb je wel eens een watergekoeld blok opengemaakt? En dan niet een uit 1930. Ik vind het knap als dat kleine beetje koelwater wat daar in zit uit zichzelf gaat circuleren. Volgens mij blokkeert de stilstaande waterpomp sowieso al de stroming, plus dat een radiator die geen rijwindkoeling krijgt ook niet meer zo hard afkoelt.
Edo schreef:Nogmaals, ik zeg niet dat koud water over je cilinder geheid een scheur of vastloper veroorzaakt, alleen dat je een motor na zware belasting met een olietemperatuur van 120 graden Celsius de kans moet geven rustig af te koelen.
Dat rustig laten afkoelen is volgens mij alleen er bepaalde onderdelen bij abrupte stilstand overhit kunnen raken. Bijvoorbeeld een klep, die z'n koeling vooral krijgt uit het contact met de klepzitting. Als de motor op volvermogen draait en de klep roodgloeiend staat te klepperen is het niet goed om de motor zomaar stil te zetten, als de klep nog open staat kan hij z'n koeling niet krijgen en raakt zo misschien overhit. Volgens mij is principe van de motor even na laten lopen alleen hiervoor bedoeld en nergens anders voor.
Ik heb ook de indruk dat het doordraaien van de fan niet vanwege een thermosifon werking is. Eerder van een suffe constructie waarbij een relais het contactslot omzeilt als het toevallig nog prik doorgaf terwijl de motor wordt afgezet. Ik kan me alleen de oude fiat panda en uno herinneren die wel eens stonden te blazen als je hem afzette. Domme hokken. Tenzij de pomp mee zou draaien en dat doen ze niet.

Het zogenaamde koud draaien wat je vroeger met oude diesels moest doen, is simpelweg om koken van een stilstaande motor te voorkomen. Sommige delen werden tijdens het werk zo enorm heet, dat plotseling het koelsysteem stilzetten, betekende dat deze delen het koelwater lieten koken met een ontploft koelssysteem als gevolg. Zolang het water stroomt, gaat het goed, maar bij stilstand niet. Stationair laten draaien betekent minder hitte dan vollast, dus kunnen de delen akoelen tot het stilzetten van de motor veilg kan gebeuren. Heeft dus niet zozeer wat met het rustig afkoelen te maken, alswel met het simpelweg omlaag brengen van de motortemperatuur. En dat gaat beter met een stationair draaiende motor dan volgas.

Overigens zit er tegenwoordig op veel motoren een beveiliging die bij dreigende oververhitting het stationair toerental omhhog gooit. De pomp draait dan wat harder en blijkbaar geeft dat een zoveel betere koeling dat het beetje extra hitte door heet hogere toerental voor lief wordt genomen of verloosbaar is.
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Om te beginnen is een koelvloeistofpomp geen pomp zoals een oliepomp. Slechts een waaierpompje waar de vloeistof ook wel omheen kan. Zo'n vloeistofpomp "duwt" alleen maar de vloeistof, een soort steuntje in de rug en daarom werd hij dus vroeger niet eens toegepast omdat het niet nodig was. De fan blijft daarom even draaien zodat het thermosifoneffect in werking blijft.

Dat verhaal over koude wind is natuurlijk helemaal onzin. Vergelijk de warmtegelijdingscoefficienten maar.
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Ik heb gehoord dat het een joodse samenzwering is.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

Jurrien schreef:
ruben schreef:

boink
AUW
:D
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Ja, maar daar zit duidelijk hoogteverschil in het watersysteem en het werkt vooral als je rijdt en het water dus sterk gekoeld wordt. Ik blijf sceptisch over het doorlopende water in een automotorblok wat stilstaat.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Zundapp is inderdaad een moderne auto.
Plaats reactie