honda ss50 loopt te hard

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Re: honda ss50 loopt te hard

Bericht door lil »

ja nou moet die spanner een stuk verder los.

maar kan je geen 50cc cylinder vinden met dezelfde hoogte als die 70cc? (de hoogte meet je van onderste pasvlak naar bovenste pasvlak. de rok neem je niet mee in de meting.)
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Draai de plug onder je blok eruit (niet de aftapplug) en pak een schroevendraaier om de stuit van de spanner terug te draaien. Als je dan ook nog de borgmoer aan de zijkant (op je foto's te zien) losdraait zodat die borging (ook schroevendraaier) los kan, kun je de ketting zo los zetten dat je tandwieltje gweoon weer op de nokkenas wil.

Ketting spannen is de stuit onder je blok draaien tot je weerstand voelt en dan de boel weer een halve slag losser. Daarna de borging aan de zijkant voorzichtig vastzetten, niet doldraaien, in je blok is het maar M6.
Laatst gewijzigd door NIX op 21 sep 2025 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

Even het tandwiel er op wippen met een schroevendraaier
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

lil schreef: 21 sep 2025 18:57 ja nou moet die spanner een stuk verder los.

maar kan je geen 50cc cylinder vinden met dezelfde hoogte als die 70cc? (de hoogte meet je van onderste pasvlak naar bovenste pasvlak. de rok neem je niet mee in de meting.)
Die 70 was 63 mm gok ik, heeft ie nooit verteld. Alleen maar dat ie 3mm hoger was dan de 50, en ging ik er gelijk vanuit dat ie langer was, maar de vorige 50 cylinder bleek dus 3mm minder hoog. Nog nooit gezien, maar er wordt natuurlijk wat afgehobbiet....

Btw joost, heb je die eerste 50 niet meegenomen naar de fsb? Dan kon ie zien dat ie te kort was.
grote klappen, snel thuis
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50 ZK1

Bericht door joost.77 »

Ja, zeker had ik de 50 meegnomen naar de fsb, maar de grote baas zei dat hij gewoon het goede had meegegeven. En het moest wel een lange slag zijn . Toen ik vroeg naar de 4 mm lange cilinder was dat voor een ander type of iets degelijkers. Ik snap dat nog steeds niet
Maar zoals ik al zei, is het gelukkig geen lange slag . En het zit nu allemaal goed (denk ik).
Ook de distributie ketting. Wel is het schroefje aan de zijkant door iemand dolgedraaid en daarna met helicoil gerepareerd, maar dat is nu wel weg gerot…
kan ik het het best het weer opnieuw helicoille?
En er zit nu nog steeds een 21mm carburateur op. Zou ik die nog kunnen gebruiken ? Er zit ook een snelle nokkenas in de kop.
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Meten is weten toch, 63mm is std, 60mm is gewoon te kort.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

als het gat te groot word kan je ipv een helicoil nog wel een schroefdraadbusje proberen. binnen het redelijke natuurlijk, want als het gat echt te groot word kom je op dunwandige cartergedeeltes uit, en daar houdt gewoon helemaal niks meer. dus ga niet te gretig boren. en opteer voor fijndraad voor de buitendraad van de draadbus, zeker bij steeds groter wordende diameters toch zoveel mogelijk dezefde spoed als m6 draad aan proberen te blijven houden. en anders kijken of het met aluminium gelast kan worden en opnieuw getapt met de oorspronkelijke schroefdraad. valt genoeg aan te redden, maar wel bewerkelijk allemaal.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Volgens mij is de draad m8., als er al een helicoil im gezet is kan je er met geluk m10x1,25 nog in tappen en zou je een nieuw stiften moeten draaien, omdat een cilinder hoogte meten al lastig is kan je het wellicht beter laten doen allemaal en dan ben je goedkoper uit met een ander carter.
Bij helicoils moeten het begin en einde van de inserts minimaal 1 gang onder t oppervlakte liggen , bij een lengte van 1xd had het carter dus ter plaatse 11 a 12 mm dik moeten zijn ..als dat zo is kan je een nieuwe helicoil proberen.
Hop hop gas dr op
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Alleen de borgmoer is m8, de bout zelf is m6. En die moet je niet groter boren want er zit ook nog een o-ring in dat zelfde gat. Zet er gewoon een m6 helicoil in, 5min werk, kost niks en alles kan in elkaar blijven.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Je hebt gelijk!
Hop hop gas dr op
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

:oops:
joost.77
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50 ZK1

Bericht door joost.77 »

Ik heb het blokje even laten lopen, maar ga toch weer de ketting opnieuw spannen. De olie had niet erg veel glitter, maar wel een beetje. Zelfs wel een beetje zorgwekkende hoeveelheid.

En hoewel er op dit forum al een uitleg staat, vind ik het erg onduidelijk uitgelegd.
Er staat : “ Ideaal is lichtjes gespannen, zodanig dat je met weinig kracht je ketting een tandje verder tegen je tandwiel kan duwen, met bv. een schroevendraaiertje.“

Wat bedoelt hij hiermee, hoe kan ik dat goed doen en dan controleren? En zal het niet gaan slippen?
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

ja daar gaat het over perfectie geneuzel. probeer dat vooralsnog niet te begrijpen, behalve als je er echt zin in hebt. jij moet al blij zijn als je bij benadering je blokje goed hebt lopen, en daar ben je nog even niet helemaal. eerst moet je blokje goed lopen, en daarna kan je kijken of het misschien toch nog ietsje beter kan.

ik heb bijvoorbeeld een blokje dat stationair meer dan de helft minder aantal toeren loopt als voorgeschreven. dat soort idioterie. nergens voor nodig
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 28 sep 2025 19:21
ja daar gaat het over perfectie geneuzel. probeer dat vooralsnog niet te begrijpen, behalve als je er echt zin in hebt. jij moet al blij zijn als je bij benadering je blokje goed hebt lopen, en daar ben je nog even niet helemaal. eerst moet je blokje goed lopen, en daarna kan je kijken of het misschien toch nog ietsje beter kan.

ik heb bijvoorbeeld een blokje dat stationair meer dan de helft minder aantal toeren loopt als voorgeschreven. dat soort idioterie. nergens voor nodig

Wat is nou het antwoord? ;)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Plaats reactie